به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۱۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۰۹ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب : ۳۶۶۶۷

کرفس کوهی کیلویی 60 هزار تومان/عکس

گروه اقتصادي: کرفس کوهی چهارمحال و بختیاری تحت عنوان کلوس هم اکنون در پی آب شدن برفها در ارتفاعات رویش یافته و توسط محلی ها برداشت و در شهرها و کنار جاده های این استان با قیمت بالا به فروش می رسد.
چهار محال و بختیاری به واسطه موقعیت خاص جغرافیایی و تنوع آب و هوایی دارای انواع مختلف گونه های گیاهی است و از معدود استانهای کشور است که بیشترین تنوع و پراکنش گیاهی در آن مشاهده می شود. این گیاهان مرتعی شامل قارچ، کرفس کوهی، کنگر، پرموسیر، کاردی و سریدنگ، تره کوهی، لیباس و گیاهان دارویی شامل زنجبیل، بابونه، آویشن، کاسنی، کتیرا، شیرین بیان، شنگ و ... است. این گیاهان دارویی و مرتعی در بازار به قیمتهای مختلفی به فروش می رسد.

در این کرفس کوهی گرانترین گیاه کوهستان است که با قیمت بالا در کنار جاده ها و در حاشیه شهره با قیمن بالا به فروش می رسد. کرفس کوهی با نام محلی کلوس از خانواده چتریان وگیاهی خودرو است، ریشه عمودی و کم ضخیم و ساقه علفی توخالی و به ارتفاع یک متر دارد. برگ ها از نظر ظاهری دارای بریدگی های عمیق ومرکب از چند برگچه است و دوره رویش آن از هفته آخر اسفند ماه شروع و تا اول خرداد ماه ادامه دارد.

بیشترین فراوانی پراکنش این گیاه از ارتفاع دو هزار و 100 متری تا سه هزار متری در اقلیمهای مختلف استان چهارمحال و بختیاری به خصوص در اقلیم ارتفاعات فوقانی است. عمدتا در دامنه های رو به جنوب رشد کرفس زودتر آغاز می شود و ارتفاعات زاگرس در مناطق زردکوه، کوه دلی دو آب صمصامی، منطقه سر آقا سید، شیخ علیخان، کوه قارن، کوه هزار دره، کوه سفید که عمدتا شهرستان های کوهرنگ اردل ، کیار و لردگان از مکان های عمده رویش این گیاه در استان است. کرفس کوهی چهارمحال و بختیاری یکی از گیاهان گران قیمتی است که در فصل بهار به فروش می رسد.

این گیاه همزمان با آب شدن برفها رویش پیدا می کند و در دامنه کوهستانها در ارتفاعات مشاهده می شود. هم اکنون فروش این گیاه توسط محلیها توانسته کسب درآمد خوبی را در ابتدای سال برای اهالی مناطق کوهستانی ایجاد کند. یکی ازفروشندگان این گیاه با اشاره به قیمت بالای فروش این گیاه، عنوان کرد: برداشت این گیاه ار ارتفاعات بسیار سخت است و به واسطه اینکه این گیاه در مناطق صعب العبور رویش دارد برداشت آن با تلاش فراوان انجام می شود و همین مهم موجب افزایش قیمت آن شده است.

محمد حسینی اذعان داشت: قیمت فروش آن بر اساس کیفیت و تازگی گیاه محاسبه می شود. وی گفت: هم اکنون درجه یک این محصول کوهستان در حدود 60 هزار تومان به فروش می رسد و قیمت برای درجه های دیگر بین 40 تا 55 هزار تومان به فروش می رسد. وی اظهار داشت: قیمت بالای آن موجب شده است که کمی استقبال خرید توسط مردم کم شود. محمد حسینی عنوان کرد: محصولات دیگر کوهستان نیز در روزهای آینده با حجم وسیع در شهرها و روستاهای استان به فروش می رسد.
مرجع : مهر