به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۱۰ ساعت ۱۷:۱۷
کد مطلب : ۳۶۶۹۵۷

گزارشی از تحصن و اعتراضات دانشجویان در کشور

گروه سیاسی: چهل‌وهفتمین روز اعتراضات با تحصن و تجمع‌های اعتراضی دانشجویان در ده‌ها دانشگاه ایران ادامه یافت.
گزارشی از تحصن و اعتراضات دانشجویان در کشور
دانشجویان در نقاط مختلف ایران امروز سه‌شنبه، ۱۰ آبان، در اعتراض به  دستگیری و ضرب‌وشتم دانشجویان، پرونده‌سازی‌های امنیتی، ورود ماموران لباس‌شخصی به حریم دانشگاه و اخراج موقت شماری از دانشجویان، کلاس‌های درس را تحریم و در محوطه دانشگاه‌ها تحصن کردند.
دانشجویان دانشکده امیرکبیر در اعتراض به ممنوع‌الورود شدن دانشجویان معترض، مقابل دانشکده مهندسی مواد این دانشگاه روی زمین نشستند و تحصن کردند. شماری از دانشجویان رشته‌های ریاضی، شیمی و علوم شناختی دانشگاه شهید بهشتی نیز با برگزاری تجمع اعتراضی، شعارهایی سر دادند. دانشجویان دانشگاه الزهرا در اعتراض به تعلیق دانشجویان این دانشگاه تحصن کردند. دانشجویان دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی نیز ضمن تحریم کلاس‌های درس، مقابل دانشکده روی زمین نشستند و تحصن کردند. تحصن مشابهی نیز مقابل دانشکده برق و کامپیوتر همین دانشگاه شکل گرفت.
 در دانشگاه یزد، دانشجویان دانشکده‌های فنی و روانشناسی در محوطه دانشکده‌های خود تحصن کردند. دانشجویان دانشگاه اصفهان هم در حمایت از دانشجویان تعلیقی تجمع اعتراضی برگزار کردند. دانشگاه صنعتی شریف نیز صحنه تحصن و اعتراض جمعی از دانشجویان دانشکده مهندسی مواد بود. دانشجویان زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید بهشتی نیز در اعتراض به اخراج موقت شماری از دانشجویان شعارهایی مانند «دانشجوها تو زندان، شریف، بهشتی، تهران» سر دادند. همچنین ویدیوهایی از تحصن در دانشگاه آزاد واحد تهران شمال پس از سرکوب شدید اعتراض‌ها این دانشگاه منتشر شد. در تجمع اعتراضی دانشگاه مدنی تبریز هم که در اعتراض به دستگیری‌ها و سرکوب‌های گسترده برگزار شد، تعداد زیادی از دانشجویان حضور یافتند. دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی نیز با شعار «دانشجو تعلیق بشه، دانشگاه تعطیل می‌شه» هشدار دادند دانشجویان بازداشتی را آزاد کند.
دانشجویان دانشگاه خبرنگاران مشهد نیز در بیانیه‌ای اعلام کردند که در اعتراض به «بازداشت، تهدید، تعلیق و برخورد غیرقانونی و ناعادلانه با دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور» کلاس‌های درس را تحریم می‌کنند. تصاویری هم از تحصن و تجمع دانشجویان واحد تهران غرب دانشگاه آزاد، علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تهران، دانشکده آمار، ریاضی و رایانه علامه طباطبایی و صنعتی اصفهان در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد. بر اساس گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور، در حال حاضر در بسیاری از دانشگاه‌ها جو شدید امنیتی حاکم است و نیروهای لباس‌شخصی در تجمع‌های دانشجویی حضور دارند.
بر اساس این گزارش، با وجود شرایط امنیتی در دانشگاه شهید بهشتی، تجمع‌های دانشجویی با شعارهایی مانند «قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان» برگزار شد. نیروهای لباس‌شخصی با حمایت حراست دانشگاه، کارت دانشجویان و تلفن همراه برخی از آنان را چک کردند. نیروهای امنیتی در مقابل شعارهای دانشجویان فریاد زدند: «چهل و چند روز شده دیگه، خسته نشدید؟ دست بردارید.» دانشجویان می‌گویند تا تحقق کامل تمامی مطالبات و آزادی دانشجویان بازداشتی تجمع‌های اعتراضی و تحریم کلاس‌های درس را ادامه می‌دهند.
بر اساس اعلام ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، تاکنون دست‌کم ۳۰۰ دانشجو بازداشت شده‌‌اند و ۱۲۹ دانشگاه ایران به خیزش سراسری علیه حکومت پیوسته‌اند. شمار زیادی از دانشجویان نیز بدون تشکیل کمیته انضباطی و به طور موقت، از دانشگاه‌ها اخراج شده‌اند.
اخراج غیررسمی دانشجویانی که در تجمع‌های اعتراضی شرکت کرده‌اند، با ممانعت از ورود دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف آغاز شد اما اکنون به دیگر دانشگاه‌ها نیز سرایت کرده است و در روزهای گذشته، تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه‌هایی مانند الزهرا، علامه طباطبایی، تهران و شهید بهشتی ممنوع‌الورود شدند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها