به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۱۱ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب : ۳۶۷۰۷۵

مردم شمال هم به مصرف برنج هندی روی آوردند

مردم شمال هم به مصرف برنج هندی روی آوردند
گروه اقتصادی: در ماه‌های اخیر برنج ایرانی حتی از سفره مردم استان‌های شمالی که تولیدکننده اصلی برنج ایرانی هستند پر کشید و جای خود را به برنج خارجی داد. اکنون تولید برنج آن‌چنان زیان‌ده است که هر روز شالیزارهای بیشتری در شمال ایران تبدیل به باغ کیوی یا ویلا می‌شوند.

حسن تقی‌زاده، رئیس اتحادیه برنج‌فروشان بابل، در این‌ باره به روزنامه شرق توضیح داد: مصرف برنج خارجی در روستاهای شمال کشور چندان مرسوم و متداول نبود، اما امروز مردم روستاهای شمال به‌ناچار برنج خارجی مصرف می‌کنند.او گفت: کشاورزان تمایل دارند ۵۰ درصد تولیدات خود را برای امرارمعاش بفروشند، اما خریدار کم است. چراکه تمایل مردم برای خرید برنج‌های خارجی افزایش پیدا کرده است.اکنون در حالی تقاضا برای خرید برنج ایرانی رو به کاهش است که بازار برنج خارجی با توجه به قیمت پایین‌تر آن روزهای پررونقی را سپری می‌کند.
این موضوع در کنار بحران مواد غذایی در جهان و به‌تبع آن کاهش صادرات کشورهای تولیدکننده برنج مانند هند، بیم آن را می‌دهد که واردات برنج حتی در آینده دچار اخلال شود.

برنج ایرانی از سفره مردم مناطق شمالی پرکشید
اصغر آبادپور، فعال برنج‌کار در آستارا،  ضمن اشاره به کاهش خرید برنج ایرانی عنوان کرد: در حال حاضر برخی از مردم مناطقی که در آن برنج کشت می‌شود هم توانایی خرید و مصرف برنج ایرانی را ندارند. از این رو به خرید برنج خارجی روی آورده‌اند.وی ادامه داد: قیمت برنج در شهرهایی که تولیدکننده هستند، حتی به بیش از ۱۲۰ هزار تومان رسیده است.

این فعال در حوزه برنج تأکید کرد: با توجه به هزینه بالای کشت برنج، شالیکاران دیگر انگیزه‌ای برای ادامه تولید ندارند. همین موضوع باعث شد تا بسیاری از کشاورزان با تغییر کاربری، زمین‌های خود را تبدیل به باغ کیوی کنند.
بر اساس اعلام او، درخت کیوی نسبت به کشت برنج ایرانی هم مراقبت و زحمت کمتری دارد و هم درآمد بیشتر. بر همین اساس، بسیاری از کشاورزان در منطقه تالش و آستارا زمین‌های شالی را به باغ کیوی تبدیل کردند.آبادپور اضافه کرد: اگر کشاورز کیوی را حتی کیلویی ۵۰۰۰ تومان به فروش برساند، درآمد آن بیشتر از کشت برنج خواهد بود.

بحران آب کشت برنج ایرانی را کاهش داد
سروش مرزبان، فعال تولید برنج،  درباره اینکه آیا مردم مناطق شمالی به خرید برنج خارجی روی آورده‌اند، عنوان کرد: در فروشگاه‌های مناطق شمالی نیز برنج خارجی وجود دارد، پس می‌توان نتیجه گرفت که مشتری خود را برای فروش دارد.او در ادامه به موضوع سرایت بحران آب به استان‌های شمالی و تأثیر آن بر کشت برنج ایرانی اشاره کرد و گفت: در استان گیلان دو منبع آبی برای کشت وجود دارد. یکی از این منابع آبی از طریق سد تأمین می‌شود که در سال جاری در این بخش دچار مشکل بوده‌ایم.

مرزبان خاطرنشان کرد: اما بخش دیگری از مزارع از روان‌آب‌های جاری و رودخانه‌ها تأمین می‌شود که این منبع آب به حجم بارش‌ها در پاییز و زمستان بستگی دارد. سال گذشته در این بخش نیز دچار بحران بودیم که منجر به کاهش تولید شد.او گفت: اما در سال جاری آن بخشی از مزارع که از رودخانه آب خود را تأمین می‌کردند مشکلی نداشتند. اما زمین‌هایی که منابع آبی خود را از کانال آب تأمین‌ می‌کردند، حتی قادر به کشت نشدند.

این تولیدکننده برنج ایرانی با بیان اینکه در حال حاضر سد سفیدرود کاملاً خالی است، اظهار کرد: تمام امید کشاورزان به بارش‌های پاییز و زمستان است.او یکی از مشکلات تأمین آبی را مصرف غیربرنامه‌ریزی شده دانست و افزود: در بهار و تابستان، مسیر برخی از چشمه‌سارهای ییلاقات با لوله برای مصارف مسکونی انحراف دادند که این موضوع در منابع آب بالادست اختلال ایجاد کرد.

ویلاسازی در اراضی کشاورزی
مرزبان در پاسخ به این سؤال که آیا تغییر کاربری زمین‌های شالی به باغ کیوی در استان گیلان انجام می‌شود؟ توضیح داد: تبدیل مزرعه برنج به کیوی در گیلان نیازمند تقویت خاک است.او افزود: به همین جهت این موضوع هنوز در این منطقه به جریان نیفتاده است. اما در این مناطق، تبدیل مزارع کشاورزی به گردشگری بیشتر رواج پیدا کرد.
این پژوهشگر روستایی تصریح کرد: کشاورزان زمین‌هایی که امکان تبدیل به ویلا را داشتند، تغییر کاربری دادند و در آنجا ویلاسازی کردند. تغییر کاربری در حاشیه جنوبی تالاب انزلی در زمان‌هایی که حتی قیمت برنج بالا نرفته بود تبدیل به صنوبرکاری شد.

وی تصریح کرد: تسهیل در صادرات کیوی نیز در تغییر کاربری مزرعه برنج ایرانی به باغ کیوی تأثیرگذار بود.
اخیراً رویترز در گزارشی اعلام کرد، هند به‌عنوان کشوری که ۴۰ درصد از تجارت برنج در جهان را در اختیار دارد، صادرات برنج شکسته را ممنوع کرد. هند در حالی به فکر محدودیت صادرات برنج خود است که چندی پیش برای صادرات شکر و گندم محدودیت‌های سختی گذاشت.از آنجایی که بخش زیادی از مردم جامعه برنج خارجی مصرف می‌کنند، این موضوع می‌تواند در واردات برنج از هند به کشور اختلال ایجاد کند.
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: قیمت برنج
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها