به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۷:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۱۱ ساعت ۱۴:۵۶
کد مطلب : ۳۶۷۱۴۹

کسب ۴۲ میلیارد دلار سود آرامکو در ۳ ماه

کسب ۴۲ میلیارد دلار سود آرامکو در ۳ ماه
گروه بین الملل:بلندپروازی شرکت نفت سعودی آرامکو همچنان ادامه دارد؛ شرکتی که در تابستان امسال به خاطر رکودشکنی میزان سود خود خبرساز شده بود. این شرکت اکنون اعلام کرده که در طی سه نزدیک به ۴۲ میلیارد دلار سود داشته است.
افزایش پیگیر بهای انرژی در جهان سبب شده که بلندپروازی شرکت نفت سعودی "آرامکو" همچنان ادامه داشته باشد.
این شرکت اعلام کرد که در طی سه ماه سوم سال جاری میلادی (ژوئیه تا اکتبر) ۴۱،۶ میلیارد دلار سود خالص داشته است. این رقم ۴۰ درصد بیشتر از سودی است آرامکو در بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۱۰ کسب کرده بود.این رقم در عین حال دومین مبلغ کلانی است که آرامکو در زمان ورودش به بازار بورس از لحاظ میزان سود خالص به دست آورده است.
آرامکو در سه ماه دوم سال جاری (آوریل تا ژوئن) میزان سود خود را نسبت به زمان مشابه در سال ۲۰۲۱ بیش از ۹۰ درصد افزایش داد و با سودی بالغ بر بیش از ۴۸ میلیارد دلار رکوردشکنی  کرد.بهای نفت پس از جهشی نجومی که در ماه مارس امسال داشت، اندکی کاهش یافته و افزایش تورم و همچنین سیاست‌های پولی سختگیرانه بانک‌های مرکزی در جهان گردش چرخه اقتصادی را کمی کند کرده، اما بحران انرژی همچنان باعث است که بازار شرکت‌هایی چون آرامکو پررونق باشد.شرکت‌های اکسون موبیل، شل، توتال و شورون که از "غول‌های" عرضه نفت محسوب می‌شوند نیز توانستند در سال جاری فروش و سود خود را به میزان درخور توجهی بالا ببرند.
امین ناصر، رئیس شرکت آرامکو ابراز خوشبینی کرده که تقاضای نفت تا سال ۲۰۳۰ همچنان روندی صعودی طی کند.از این روند نه تنها این شرکت سعودی که سهامداران آن نیز سود می‌جویند. طبق اعلام آرامکو مبلغ ۱۸،۸ میلیارد دلار از سودی که این شرکت در سه ماه سوم امسال به دست آورده، بین سهامداران تقسیم خواهد شد.شرکت نفت آرامکو در سه ماه نخست سال جاری میلادی نیز از کسب سودی ۳۹،۵ میلیارد دلاری خبر داده بود.آرامکو که شرکتی نیمه‌دولتی است و بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده نفت در جهان محسوب می‌شود، در بهار امسال از لحاظ ارزش گوی سبقت را از کمپانی اپل ربوده بود.
ارزش آرامکو در بهار امسال (۱۱ مه ۲۰۲۲) ۲۴۲۰ میلیارد دلار اعلام شده بود. همزمان ارزش سهام کنسرن فن‌آوری آمریکایی اپل به ۲۳۷۰ میلیارد کاهش یافته و به این ترتیب آرامکو توانسته بود برای نخستین بار از سال ۲۰۲۰ بدین سو اپل را پشت سر بگذارد.آرامکو در سال گذشته میلادی درآمدی بالغ بر ۴۰۰ میلیارد دلار داشته و سود آن نیز ۱۱۰ میلیارد دلار بوده است. درآمد اپل در همین بازه زمانی ۳۷۸ میلیارد دلار بوده که حدود ۱۰۱ میلیارد دلار سود برای این کمپانی به همراه داشته است.


 
برچسب ها: عربستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها