کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

احتمال حمله ایران به عربستان

11 آبان 1401 ساعت 17:13


گروه بین الملل: سه مقام آمریکایی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند طبق اطلاعاتی که ریاض در اختیار مقامات آمریکایی گذاشته ایران احتمالا برای حمله‌ای قریب الوقوع به عربستان آماده می‌شود.
یکی از این مقامات آمریکایی  با تایید دریافت اطلاعات از طرف عربستانی آن را یک «تهدید واقعی و احتمالا معتبر برای حمله قریب‌الوقوع ظرف ۴۸ ساعت» توصیف کرد. این مقامات اجازه اظهارنظر علنی در مورد این مسئله را نداشتند و به شرط ناشناس ماندن به پرسش‌های آسوشیتدپرس پاسخ داده‌اند.
با این حال هیچ‌یک از سفارت‌ها یا کنسولگری‌های آمریکا در منطقه هشدار امنیتی و مسافرتی در عربستان یا کشورهای دیگر خاورمیانه صادر نکرده‌اند. هر چند اطلاعات مربوطه در این خصوص در رسانه‌های مختلف آمریکایی یکسان نیست.همزمان، شورای امنیت ملی آمریکا با انتشار بیانیه‌ای تصریح کرد: «ما نگران چشم‌انداز این تهدید هستیم و از طریق کانال‌های نظامی و اطلاعاتی با سعودی‌ها در تماس دائمی هستیم و در دفاع از منافع خود و شرکایمان در منطقه تردید نخواهیم کرد.»
ژنرال پت رایدر، مسئول مطبوعاتی پنتاگون در باره گزارش‌ها از تبادل اطلاعاتی با عربستان با تاکید بر اینکه مقام‌های نظامی آمریکا نگران وضعیت تهدیدآمیز در منطقه هستند، گفت: «ما به طور منظم با شرکای سعودی خود در ارتباط هستیم تا اطلاعاتی که ممکن است در این زمینه داشته‌باشند را در اختیار ما بگذارند. اما آنچه پیش‌تر گفته‌ایم و آن را تکرار می‌کنم این است که ما این حق را برای خود محفوظ می‌داریم که از خود محافظت و دفاع کنیم صرف نظر از اینکه نیروهایمان در کجا خدمت می‌کنند، چه در عراق و چه هر جای دیگری.»
این اطلاعات در حالی منتشر شده که روابط واشنگتن و ریاض بواسطه تصمیم اخیر گروه اوپک پلاس در کاهش تولید نفت با روزهای اوج فاصله دارد و حتی کاخ‌سفید گزینه تجدید‌نظر در روابطش با پادشاهی سعودی را منتفی ندانسته است.
 پیش‌تر روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال خبر مشابهی را در مورد احتمال حمله ایران به عربستان‌سعودی منتشر کرده بود و از افزایش سطح آماده‌باش نیروهای آمریکایی و متحدانش در منطقه خبر داده بود. اطلاعاتی که ند پرایس، از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا ساعتی بعد نسبت به آن ابراز بی‌اطلاعی کرده بود.
تشدید نگرانی‌ها از احتمال حمله بالقوه به عربستان‌سعودی در حالی مطرح می‌شود که کاخ‌سفید تهران را به‌دلیل سرکوب اعتراضات داخلی و همچنین ارسال پهپاد به روسیه بشدت تحت انتقاد قرار داده و وضعیت نامعلوم مذاکرات احیای برجام بیش از هر زمان دیگری به حاشیه رانده شده است.
ایران از اواخر ماه سپتامبر با ده‌ها فروند موشک بالستیک و پهپادهای مسلح شمال عراق را هدف قرار داده و در یک مورد نیز جنگنده‌های آمریکایی یک پهپاد ایرانی را که به سمت اربیل در حرکت بود، منهدم کردند.تهران گروه‌های مسلح کرد در شمال عراق را متهم کرده است که به اعتراضات در داخل کشور دامن می‌زنند. مقامات ایران همچنین عربستان سعودی را همراه با ایالات متحده و اسرائیل به تحریک معترضان متهم کرده‌اند.
اخیرا فرمانده سپاه پاسداران به عربستان سعودی هشدار داد که شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای تحت حمایت آن از پوشش اخبار اعتراضات خودداری کنند.
سردار حسین سلامی اظهار داشت: «به آل‌سعود و رسانه‌های تحت سیطره و کارگردان فتنه‌ها می‌گوییم مواظب باشید ما به‌ سراغ‌تان می‌آییم، شما که تصویر نشان می‌دهید و بذر فتنه می‌افکنید، با خود فکر کنید ممکن است چه اتفاقی برایتان بیفتد، اما زیاد آرام نباشید نمی‌توانید برای ملت التهاب ایجاد کنید و خودتان در آرامش باشید، آرامش‌تان را می‌گیریم».


 


کد مطلب: 367159

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/367159/احتمال-حمله-ایران-عربستان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir