به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۱:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۱۱ ساعت ۱۷:۳۰
کد مطلب : ۳۶۷۱۶۳

مصرف ماریجوانا باعث خلاقیت نمی‌شود

مصرف ماریجوانا باعث خلاقیت نمی‌شود
گروه علمی: نتیجه یک پژوهش جدید درباره مصرف ماده مخدر ماریجوانا نشان می‌دهد که مصرف آن، فرد مصرف کننده را خلاق‌تر نمی‌کند.به گزارش ایسنا، گروه مشهور موسیقی بیتلز مصرف ماریجوانا را موجب تقویت بهره‌وری خود در نوشتن شعر می‌دانست و برخی معتقدند آثار هنری پابلو پیکاسو نقاش شهیر نیز با کمک گرفتن از این ماده مخدر خلق شده است.
 
اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که ماریجوانا برخلاف تصور رایج، در واقع افراد را خلاق‌تر و ذهن آنها را پویاتر نمی‌کند.ماریجوانا(Marijuana) که در فرهنگ عامه با نام‌های گراس، علف یا گل نیز شناخته می‌شود، یک ماده فعال‌کننده روان است که از آن برای اهداف تفریحی یا درمانی بهره می‌برند. ماری‌جوانا از برگ و گل گیاه شاه‌دانه به دست می‌آید و همانند همه فرآورده‌های گیاه شاه‌دانه، تتراهیدروکانابینول(تی‌اچ‌سی) ترکیب مؤثر و عامل اصلی آثار سرخوشی‌آور آن است که تنها یکی از صدها ترکیب شناخته‌ شده گیاه شاهدانه به‌شمار می‌رود.

تمدد اعصاب، سرخوشی، درون‌نگری، خنده زیاد و افزایش اشتها از مهم‌ترین آثار دلخواه ذهنی و جسمی ماری‌جوانا به‌شمار می‌رود که باعث استفاده تفریحی از آن شده ‌است. از عوارض جانبی موقتی مصرف آن می‌توان به کاهش حافظه کوتاه‌مدت، خشکی دهان، سرخیِ دیدگان، اختلال در مهارت‌های حرکتی و گاهی احساس اضطراب و وحشت اشاره کرد. عوارض جانبی بلندمدت آن نیز در برخی موارد شامل اعتیاد فکری، کاهش قوای ذهنی در افرادی که مصرف را از نوجوانی آغاز کرده‌اند و مشکلات رفتاری در کودکانی است که مادرانشان هنگام بارداری ماری‌جوانا مصرف می‌کرده‌اند.

در این مطالعه حدود ۴۰۰ شرکت‌کننده، ۱۵ دقیقه پس از کشیدن این ماده مخدر و همچنین ۱۲ ساعت بعد از آن یک آزمون خلاقیت را انجام دادند. برخی از شرکت کنندگان نیز چیزی مصرف نکردند.سپس پاسخ‌های آن‌ها مخلوط شد و مشخص نبود که پاسخ‌ها مربوط به چه کسی است.در نهایت، نتایج نشان داد که پاسخ‌ها بین گروه‌هایی که سرخوش بودند و گروهی که کاملا هوشیار بودند، تفاوتی وجود ندارد.

پژوهشگران بر این باورند که ماریجوانا موجب مثبت‌تر و پذیراتر شدن کاربران می‌شود و به آنها توهم خلاقیت بیشتر را می‌دهد، اما اینچنین نیست که خلاقیت و ابتکار آنها افزایش یابد.گفتنی است که یک مطالعه در ماه گذشته نشان داد که تقریباً نیمی از بزرگسالان جوان در ایالات متحده در مقادیر مختلف از ماریجوانا استفاده می‌کنند.در مجموع ۱۹ ایالت در آمریکا اکنون این ماده مخدر را برای استفاده تفریحی قانونی کرده‌اند که بسیاری از منتقدان معتقدند این کار، مصرف این ماده مخدر را عادی کرده است. همچنین مردم در پنج ایالت دیگر هفته آینده بر سر این موضوع پای صندوق‌های رای خواهند رفت.

اما مطالعات نشان می‌دهد که استفاده مزمن از این ماده مخدر می‌تواند رشد مغز را در بزرگسالان جوان تغییر دهد و حتی خطر مشکلات سلامت روان و حتی ضریب هوشی پایین‌تر را افزایش دهد.
پژوهشگران دانشگاه واشنگتن در جدیدترین مطالعه خود ۱۹۱ شرکت کننده را که گاه به گاه مصرف کننده ماریجوانا بودند، بررسی کردند.

آنها به دو گروه تقسیم شدند و از آنها خواسته شد تا یک کار جایگزین را به جای این کار انجام دهند. یک آجر به آنها داده شد و به آنها گفته شد که در عرض چهار دقیقه تا حد امکان برای استفاده از آن ایده پردازی کنند.
یک گروه این آزمایش را ۱۵ دقیقه پس از کشیدن ماریجوانا آغاز کرد، در حالی که گروه دوم حداقل ۱۲ ساعت پس از مصرف، آن را شروع کرد.

سپس از دو پژوهشگر و ۴۳۰ فرد بزرگسال که به طور تصادفی انتخاب شده بودند، خواسته شد تا پاسخ ها را درجه‌بندی کنند. این گروه نمی‌دانستند پاسخ‌ها مربوط به کدام گروه است.در نهایت، تفاوت معنی‌داری در میزان خلاقیت بین گروه‌های سرخوش یا هوشیار مشاهده نشد که پژوهشگران را به سوی این نظریه سوق داد که درک کاربران از خلاقیت است که در هنگام سرخوشی ناشی از مصرف ماریجوانا است که تحریف می‌شود.

بنابراین آنها پژوهش دومی را راه‌اندازی کردند که در آن ۱۴۰ مصرف کننده گاه به گاه ماریجوانا دیگر استخدام شدند و به گروه‌هایی تقسیم شدند که به تازگی ماریجوانا مصرف کرده بودند یا حداقل ۱۲ ساعت از آن مصرف نکرده بودند.سپس از هر دو گروه خواسته شد تا یک آزمون خلاقیت متمرکز را تکمیل کنند. در این مورد به آنها گفته شد در مورد افزایش درآمد یک گروه موسیقی محلی تنها در مدت پنج دقیقه ایده پردازی کنند. سپس شرکت کنندگان ایده‌های یکدیگر را ارزیابی کردند.

کسانی که این ماده مخدر را مصرف کرده بودند، در مقایسه با کسانی که مصرف نکرده بودند، ارزیابی‌های مناسب‌تری از خلاقیت دیگران داشتند. اما باز هم تفاوتی در میزان خلاقیت میان دو گروه مشاهده نشد.
دکتر کریستوفر بارنز روانشناس دانشگاه واشنگتن که این پژوهش را رهبری کرد، گفت: احتمالاً ماریجوانا در واقع خلاقیت شما را کم یا زیاد نمی‌کند.وی افزود: شکاف بین تأثیر ماریجوانا بر خود-ارزیابیِ خلاقیت در مقابل خلاقیت واقعی، باور عمومی رایج و اینکه چرا واقعاً نادرست است را توضیح می‌دهد.

دکتر بارنز گفت که نتایج نشان می‌دهد که کارفرمایان باید راه‌هایی برای مدیریت کارمندانی که از ماریجوانا استفاده می‌کنند، بیابند. وی می‌گوید: بسیاری از مدیران یا باید در نظر بگیرند که ماریجوانا چگونه بر کار آنها تأثیر می‌گذارد یا کارکنانی را که از این ماده مخدر استفاده می‌کنند، مدیریت کنند.وی می‌افزاید: به جای نادیده گرفتن ماریجوانا به عنوان یک موضوع تابو، مدیران و پژوهشگران باید برای روشن کردن بیشتر اثرات ماریجوانا بر کار تلاش کنند.برآوردهای مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های ایالات متحده نشان می‌دهد که حدود ۱۸ درصد از آمریکایی‌ها معادل یا ۴۸ میلیون نفر، حداقل یک بار در سال از ماریجوانا استفاده می‌کنند.
برچسب ها: ماری جوانا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها