به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۱۱ ساعت ۱۸:۴۳
کد مطلب : ۳۶۷۱۷۲

موشک‌پرانی در شبه‌جزیره کره

موشک‌پرانی در شبه‌جزیره کره
گروه بین الملل:شبه جزیره کره،  صحنه موشک‌پرانی دو کشور همسایه، کره‌شمالی و کره‌جنوبی شد. ابتدا این همسایه شمالی بود که اقدام به پرتاب ۱۰ موشک کرد که یکی از آنها در نزدیکی آب‌های سرزمینی همسایه جنوبی فرود آمد.
پس از آن نوبت به کره‌جنوبی رسید؛ ارتش این‌ کشور شلیک ۳ فروند موشک هوا به زمین را تائید کرد و آن را پاسخی به یکی از موشک‌های پیونگ‌یانگ دانست که ساعتی پیش از آن در مجاورت آب‌های کره‌جنوبی سقوط کرده بود.یک موشک بالستیک کوتاه‌برد کره‌شمالی در ابتدا با عبور از محدوده خط مرزی شمالی که در واقع مرز‌آبی بین دو کشور است موجب فعال شدن رادارها شد. آژیرهای هشدار از ساکنان محلی جزیره «اولونونگدو» خواستند تا خود را به پناهگاه برسانند.
ارتش کره‌جنوبی می‌گوید از زمان تقسیم کره و جنگ ۱۹۵۳ این نخستین بار است که یک موشک کره‌شمالی در فاصله‌ای به این نزدیکی به آب‌های سرزمینی سئول اصابت می‌کند. کره‌جنوبی می‌گوید این موشک تنها ۵۷ کیلومتر با شرق کشور فاصله داشته است.ژاپن نیز پرتاب ۱۰ موشک از سوی کره‌شمالی را تائید کرده و قرار است فومیو کیشیدا، نخست وزیر این کشور در اسرع وقت با حضور اعضای شورای امنیت ملی در این‌ باره جلسه امنیتی تشکیل دهد.
یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی این اقدام «تحریک‌آمیز» همسایه شمالی را «تهاجم سرزمینی» توصیف و خواستار برگزاری جلسه اضطراری شورای امنیت ملی شده است. ارتش کره‌جنوبی هم با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرده است که سئول پاسخ هر اقدام تحریک‌آمیزی را با جدیت خواهد داد.
تحلیل‌گران و آگاهان مسائل ۲ کره این اقدام پیونگ‌یانگ را یکی از «تهدید‌آمیزترین و تهاجمی‌ترین» اقدامات چند سال اخیر توصیف کرده‌اند.
در سال ۲۰۱۰ یک زیردریایی متعلق به کره‌شمالی با پرتاب اژدر به ناو «چئونان» کره‌جنوبی موجب کشته‌شدن ۴۶ ملوان از جمله ۱۶ سرباز وظیفه شد. در نوامبر همان سال مجددا کره‌شمالی اقدام به بمباران یکی از جزایر مرزی کرد که در نتیجه آن ۲ سرباز جان باختند.
این درحالیست که سئول و واشنگتن در حال برگزاری یکی از بزرگترین مانورهای هوایی مشترکشان در طول تاریخ موسوم به «طوفان هوشیار» هستند که در آن تعداد زیادی از جنگنده‌های دو کشور حضور دارند.
پیونگ‌یانگ به‌شدت با برگزاری این رزمایش مخالف است و دبیرحزب کارگر کره‌شمالی آن را تحریک‌آمیز دانسته است. به‌زعم این مقام عالی‌رتبه پیونگ‌یانگ این مانور، عملیات «توفان صحرا» (جنگ اول خلیج‌فارس) که در سال‌های ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱ میلادی به رهبری آمریکا و پس از تجاوز عراق به کویت صورت گرفت را به ذهن متبادر می‌سازد.
خبرگزاری دولتی کره‌شمالی به نقل از این مقام تصریح کرده که چنانچه ایالات متحده و کره‌جنوبی سودای توسل به نیروی نظامی علیه پیونگ‌یانگ را داشته باشند نیروهای ویژه کره‌شمالی بدون واهمه و درنگ ماموریت استراتژیک خود را عملی خواهند کرد. او اضافه کرده که « واشنگتن و سئول در این صورت با یک معامله وحشتناک روبرو می‌شوند و گزاف‌ترین بهای تاریخ خود را خواهند پرداخت.»


 
برچسب ها: کره‌ شمالی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها