به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۹:۴۸
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۱۲ ساعت ۱۱:۲۱
کد مطلب : ۳۶۷۱۸۸

نتانیاهو به نخست‌وزیری اسرائیل نزدیک شد

نتانیاهو به نخست‌وزیری اسرائیل نزدیک شد
گروه بین الملل: در پی شمارش اکثریت آرا در انتخابات پارلمانی اسرائیل که روز ۱۰ آبان برگزار شد، بنیامین نتانیاهو، رهبر ۷۳ ساله حزب لیکود، که حدود ۱۶ ماه رهبر اپوزیسیون بود، به زودی به پست نخست‌وزیری و رهبری ائتلاف حاکم دولت بازمی‌گردد.
شمارش بیش از ۹۷ درصد آرا نشان داده که تشکیل ائتلاف سیاسی نسبتا پایدار با شرکت لیکود، حزب راست افراطی «صهیونیسم دینی» و دو حزب مذهبی «شاس» و «یهودیت تورات»، برای  نتانیاهو یک امر آسان خواهد بود بدون آن‌که او نگران شکستن ائتلاف باشد.
احزابی که از  نتانیاهو حمایت می‌کنند، در مجموع ۶۵ کرسی از ۱۲۰ کرسی «کنست»، مجلس اسرائیل، را به خود اختصاص دادند: ۳۱ کرسی حزب لیکود، ۱۴ کرسی حزب «صهیونیسم دینی»، ۱۲ کرسی حزب «شاس» و هشت حزب «یهودیت تورات». «صهیونیسم دینی» خود ائتلافی از حزبی به همین نام و نیز حزبی نوپا به نام «قدرت یهودی» به رهبری ایتامار بن‌گویر است.۶۵ کرسی به دست آمده برای جناح راست در حالی است که تا بامداد روز رای‌گیری ارزیابی شده بود که برای این جناح دستیابی به اکثریت بسیار دشوار باشد.
تثبیت پیروزی  نتانیاهو و جناح راست به مفهوم سنگینی بیشتر شکست جناح مقابل به رهبری یائیر لاپید است، که پس از حدود دو دهه کار سیاسی تنها چهار ماه نخست ‌وزیر بود. جناح حامی او ۵۰ کرسی کسب کرده است.نفتالی بنت، که در ائتلاف با یائیر لاپید، پیش از او یک سال نخست ‌وزیر بود، در انتخابات این بار شرکت نکرد و حزب او به نام «خانه یهودی» که به رهبری آیلت شاکد واگذار شده بود، در انتخابات متحمل ناکامی شد و هیچ کرسی پارلمانی به دست نیاورد.
حزب «یش آتید» به رهبری یائیر لاپید ۲۴ کرسی کسب کرده که بیشترین شمار کرسی برای این حزب لیبرال و میانه‌رو است، اما از آن‌جا که  لاپید برخلاف بنیامین نتانیاهو، برای پیروزی همفکران خود، تلاش نکرده بود، با انتقاد شدید احزاب میانه و چپ روبه‌رو شده است.
حزب «اردوگاه کشوری» (یا «وحدت ملی») که از جمله دو ژنرال ارشد، بنی گانتز و گادی آیزنکوت رهبران آن هستند و هم‌پیمان  لاپید محسوب می‌شد، تنها ۱۲ کرسی به دست آورده است.
اگر نتایج اعلام شده با آرای حقیقی منطبق باشد، بنیامین نتانیاهو پس از ۱۶ ماه دوری از مقام نخست‌وزیری بار دیگر به این سمت باز خواهد گشت.
حزب قدیمی کارگر تنها چهار کرسی را به خود اختصاص داده و حزب چپ مرتز نیز احتمالا از «کنست» طرد شد. حزب «اسرائیل خانه ما» به رهبری آویگدور لیبرمن نیز با کاهش قدرت، به پنج کرسی بسنده کرده است.هر یک از دو حزب عرب‌های تابع اسرائیل نیز تنها پنج کرسی به دست آورده‌اند که مجموع کرسی آن‌ها، نسبت به این واقعیت که ۲۱ درصد از جمعیت اسرائیل را عرب‌های فلسطینی‌ تشکیل می‌دهند، بسیار کمتر از دوره‌های پیشین است.
یائیر لاپید گفته که شکست خود را می‌پذیرد و امور انتقال دولت را به صورت منظم و محترمانه به سیاستمداران پیروز تحویل خواهد داد. زمانی که بنیامین نتانیاهو متحمل شکست شد، از حضور در آیین تحویل دولت خودداری کرده بود.با وجود پیروزی جناح راست، مهره اصلی این ائتلاف، سیاستمداری به نام ایتامار بن‌گویر است که پیشاپیش شرط کرده بود که در دولت جدید باید وزیر امنیت داخلی شود تا «نظم و قانون» را در برابر «خرابکاران فلسطینی» با قدرت بیشتر اجرا کند.
به گفته تحلیلگران رسانه‌های اسرائیل، مواضع صریحی که  بن‌گویر، یک وکیل ۴۶ ساله، در امور امنیتی بیان می‌کرد، رای‌دهندگان بسیاری را به سوی خود جلب کرد، امری که از گام برداشتن سریع‌تر جامعه اسرائیل در مسیر راست رادیکال‌ نشان دارد.ایتامار بن‌گویر تاکید کرده که با گذراندن قانونی در دوره جدید مجلس،  نتانیاهو را نیز از ادامه محاکمه معاف خواهد کرد.
بنیامین نتانیاهو پیش از این نیز حدود ۱۵ سال و نیم در دو دوره مختلف نخست‌ وزیر بوده است.
شبکه تلویزیونی اسرائیل «کان» گفته است که حضور احتمالی ایتامار بن‌گویر و همفکران او در دولت جدید  نتانیاهو به دلیل مواضع و اظهارات تند آن‌ها، برای دولت دموکرات آمریکا و هچنین برای یهودیان آمریکایی که بیش از ۷۰ درصد آن‌ها حامی حزب دموکرات آمریکا هستند، امری «نگران‌کننده» است.
در این میان، نجیب میقاتی، نخست ‌وزیر مستعفی لبنان، روز یازدهم آبان در واکنش به پیروزی بنیامین نتانیاهو گفت، لبنان از بابت احتمال لغو توافق مرزهای دریایی با اسرائیل «نگران نیست».
 نتانیاهو پیشتر گفته بود در صورت بازگشت به مقام نخست‌وزیری احتمال لغو این توافق را بررسی خواهد کرد زیرا مشکوک است که دولت یائیر لاپید از برخی منافع ملی اسرائیل عدول کرده بود.
سند رسمی توافق یادشده که رئیس جمهوری آمریکا آن را «تاریخی» توصیف کرد، هفته گذشته میان نمایندگان دو کشور با وساطت آمریکا و ناظران سازمان ملل در منطقه مرزی نقوره رد و بدل شد.
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها