به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۳۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۱۳ ساعت ۱۷:۳۰
کد مطلب : ۳۶۷۴۰۴

ادامه موج مهاجرت پرستاران از ایران

ادامه موج مهاجرت پرستاران از ایران
گروه جامعه: معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری از ادامه موج مهاجرت پرستاران خبر داد و گفت: پرستاران ما بیش از ظرفیت خود کار می‌کنند و این موضوع سبب فرسودگی آنها می‌شود.به گزارش ایسنا، حمیدرضا عزیزی معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری درباره آخرین اخبار پیرامون اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، گفت: علی‌رغم اینکه مسئولین وزارتی از جمله وزیر محترم بهداشت در شهریور ماه قول داده بودند که پرداختی بر اساس قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را تا آخر همان ماه به حساب پرستاران واریز کنند، اما تا این لحظه هنوز ریالی بابت تعرفه گذاری خدمات به پرستاران پرداخت نشده است و ما شدیدا از این موضوع گله‌مند هستیم؛ این امر باید در وزارت بهداشت و بدنه دولت رفع شود.
 
وی افزود: مقرر شده بود بودجه قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به مجموعه وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت داده شود که بر اساس پیگیری‌های ما مشخص شد علی‌رغم گذشت ۸ ماه از سال ۱۴۰۱ سازمان برنامه و بودجه هنوز مبلغی پرداخت نکرده است. همکاران ما در سطوح کلان شورای‌عالی نظام پرستاری و... شدیدا از این موضوع گلایه دارند. همه ما به وضعیت اقتصادی و معیشتی کشور آگاه هستیم و معتقدیم سازمان برنامه و بودجه در زمینه پرداختی‌های قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به پرستاران کم لطفی کرده‌اند.

معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری با انتقاد از برخی کم‌توجهی‌ها در سازمان برنامه و بودجه نسبت به اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، برغم گذشت دو سال از دستور مقام معظم رهبری، ابراز امیدواری کرد  با وجود برخی مقاومت‌ها  در بدنه وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی، تا قبل از روز پرستار سال جاری که حدود یک ماه تا آن زمان باقی مانده، اتفاقات خوبی در این زمینه رخ دهد.
 
وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد برخی از مسئولین اراده‌ای به اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری ندارند و علی‌رغم اینکه در دو سال و نیم گذشته شدیدترین فشارها بر جامعه پرستای وارد شد و همکاران ما با قدرت در عالم‌گیری کووید۱۹ به مردم خدمت کردند، اما باز این بی‌مهری صورت گرفت. از طرفی در ناآرامی‌های اخیر نیز بار اورژانس‌ها و بیمارستان‌ها سنگین‌تر شده و همکاران ما باز هم با تمام توان خدمت دادند، اما متاسفانه این قانون مترقی اجرایی نشده است که به نظر ما این امر کم لطفی است.

عزیزی درباره وضعیت پرداخت مطالبات پرستاران، ‌تصریح کرد: برخی از دانشگاه‌ها نزدیک یک سال تاخیر در پرداخت کارانه‌ها دارند. میانگین عدم پرداخت مطالبات دانشگاه‌های علوم پزشکی به همکاران ما (عمدتا کارانه) حدود هشت ماه است؛ هر چند که شاید در نقطه‌ای میزان عدم پرداخت مطالبات کمتر از این باشد اما آنها هم با روش سنتی احتساب کارانه از جزء حرفه‌ای پرداخت‌هایی داشته‌اند. این درحالی است که پرستاران ما در وضعیتی کار می‌کنند که نسبت پرستار به تخت در کشور در مقایسه با جهان بسیار پایین است و اخیرا در جلساتی که با مدیران پرستاری شهر تهران داشتیم، مشخص شد حتی در تهران هم نسبت «یک پرستار به ازای یک تخت» را نداریم و این در شرایطی است که استاندارد ما ۲.۵ پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی است و این نشان می‌دهد که پرستاران ما حتی بیش از ظرفیت خود کار می‌کنند. این موضوع سبب فرسودگی پرستاران می‌شود و این مردم هستند که به دنبال آن نمی‌توانند خدمت مناسب دریافت کنند.
 
وی در خصوص وضعیت مهاجرت پرستاران، اظهار کرد: آمار مهاجرت تقریبا مشابه سال گذشته و حدود ۲۰۰۰ نفر سالانه و به طور میانگین ۲۰۰ پرستار در هر ماه است. بخشی از مهاجرت به دلیل انگیزه خدمتی است که همکاران توقع دارند به نسبت خدمات ارزنده و وزینی که به واسطه کسب دانش و مهارت ارائه می‌دهند به همان نسبت مورد لطف قرار گیرند؛ اما متاسفانه در این زمینه ضعف داریم و همکاران ما گله‌مند هستند.
برچسب ها: مهاجرت پرستار
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها