کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کره شمالی می‌تواند آمریکا را بزند؟

14 آبان 1401 ساعت 8:49


گروه بین الملل:«کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی پس از توافق در سال ۲۰۱۸ میلادی علاقه‌ای به از سرگیری مذاکرات با امریکا از خود نشان نداده است. در عوض، او مشغول گسترش سطح و مقیاس زرادخانه مجهز به تسلیحات هسته‌ای کره شمالی بوده است. تسلیحاتی مرگبارتر که قادر به حمله علیه ایالات متحده امریکا و متحدان آسیایی آن کشور هستند. کیم در سال جاری برای نمایش پیشرفت‌های تسلیحاتی خود رکوردی در پرتاب و شلیک تسلیحات‌اش ثبت کرده و ممکن است به زودی اولین آزمایش بمب اتمی خود را در پنج سال اخیر انجام دهد.
به گزارش فرارو به نقل از بلومبرگ، کیم مجموعه‌ای از موشک‌های بالستیک طراحی شده برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای با هدف ضربه زدن به متحدان ایالات متحده گرد آورده است. موشک‌های دوربردی که می‌توانند به پایگاه امریکایی در گوام حمله کنند و هم چنین، موشک‌های بالستیک قاره‌پیما که برای حمله اتمی علیه نیویورک و واشنگتن طراحی شده‌اند.
هم چنین، کیم به مدرنیزاسیون زرادخانه موشکی خود مبادرت ورزیده و از انواع موشک‌های اسکاد دوران شوروی که یکی از اصلی‌ترین موشک‌هایی بود که به شدت به فناوری داخلی متکی بودند دور شد. کیم به دنبال بهبود فناوری کوچک‌سازی کلاهک‌ها برای حملات بیشتر در منطقه و افزایش قدرت کلاهک‌ها برای موشک‌های بالستیک قاره‌پیما بوده است.
کیم موشک‌های بالستیک سوخت جامد تازه‌ای را تولید کرده که قابلیت جابجایی، مخفی شدن و شلیک آسان‌تری در مقایسه با بسیاری از نسخه‌های موشک سوخت مایع دارند. کیم از ماه مه ۲۰۱۹ میلادی بیش از ۸۰ موشک را پرتاب کرده از جمله موشک فوق سریع KN-۲۳ با قابلیت هسته‌ای که قادر است تمام کره جنوبی و نیرو‌های آمریکایی مستقر در آنجا را ظرف مدت چند دقیقه مورد حمله قرار دهد.
کیم هم چنین موشک‌های کوتاه برد KN-۲۵ را پرتاب کرده که به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به صورت متوالی از یک پرتابگر به منظور غلبه بر رهگیر‌ها شلیک می‌شوند. کیم این موشک‌های مافوق صوت را در ماه سپتامبر ۲۰۲۱ میلادی و بار دیگر در ژانویه ۲۰۲۲ میلادی آزمایش کرد موشک‌هایی که برای استقرار بر روی وسایل نقلیه با سرعت حرکت بالا طراحی شده‌اند و قادر به حمل کلاهک هستند.
کیم در اکتبر ۲۰۲۲ میلادی اولین موشک خود را پس از حدود پنج سال بر فراز ژاپن شلیک کرد و آن چه از تصاویر منتشر شده به نظر می‌رسید موشک شلیک شده موشک میان برد هواسونگ -۱۲ بود. این موشک پس از رسیدن به ارتفاع ۹۷۰ کیلومتری (بیش از دو برابر ارتفاع ایستگاه فضایی بین المللی) به سمت اقیانوس آرام غربی حرکت کرد.
کره شمالی در سال گذشته نیز خودنمایی کرد و بار دیگر در ماه ژانویه آن سال اعلام نمود یک سیستم تحویل تازه برای شلیک موشک از قطار را آماده کرده که ردیابی آن را برای چشمان کنجکاو دشوارتر ساخت.به نظر می‌رسد که کیم پس از آزمایش موفقیت‌آمیز موشک بالستیک قاره پیمای هواسونگ -۱۵ در نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی به این قابلیت دست یافته است. یک موشک بالستیک قاره پیمای جدید و بزرگتر به نام هواسونگ -۱۷ در رژه نظامی اکتبر ۲۰۲۰ میلادی بمناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس حزب حاکم کارگران کره شمالی به نمایش گذاشته شد.
این موشک ممکن است اندکی پس از پرتاب در یک آزمایش ناموفق در اواسط مارس ۲۰۲۲ میلادی منفجر شده باشد. هشت روز پس از آن شکست، کره شمالی یک موشک بالستیک قاره پیمای دیگر را شلیک کرد که کره جنوبی باور دارد از نوع هواسونگ – ۱۵ بوده است.کارشناسان تسلیحاتی می‌گویند که هدف احتمالی هواسونگ -۱۷ تحویل یک محموله کلاهک هسته‌ای متعدد یا یک سلاح واحد با عملکرد بالا است که می‌تواند دفاع ایالات متحده را تحت الشعاع قرار دهد. هم چنین، گفته می‌شود که کره شمالی در حال توسعه یک موشک بالستیک قاره‌پیما است که از فناوری سوخت جامد استفاده می‌کند و به طور بالقوه هشدار کمتری نسبت به پرتاب قریب‌الوقوع به آمریکا می‌دهد.با این وجود مشخص نیست که آیا موشک‌های بالستیک قاره پیمای آن کشور می‌توانند سامان‌های ضد موشکی را شکست دهند و به اندازه کافی برای حمله به اهداف مورد نظر خود دقیق هستند و هم چنین آیا کلاهک‌های حمل شده توسط آن می‌توانند از ورود مجدد به جو جان سالم به در ببرند یا خیر.
کارشناسان تخمین می‌زنند که کره شمالی ۴۰ تا ۵۰ کلاهک هسته‌ای را جمع آوری کرده که کم‌ترین تعداد کلاهک در بین ۹ کشور دارای تسلیحات هسته‌ای محسوب می‌شود. با این وجود، در ارزیابی صورت گرفته دیگری در سال ۲۰۲۱ میلادی توسط موسسه «رند» و موسسه «آسپن» تعداد کلاهک‌های هسته‌ای کره شمالی تا ۱۱۶ کلاهک تخمین زده شده اند. کره شمالی شش آزمایش اتمی انجام داده است که کیم مسئول چهار آزمایش اخیر آن بوده است. ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی همگی اعلام کرده‌اند که پیونگ یانگ می‌تواند به زودی آزمایش دیگری انجام دهد.
اولین انفجار اتمی در سال ۲۰۰۶ میلادی کمتر از یک کیلوتن بود و کارشناسان را متعجب کرد که آیا شکستی جزئی بوده است یا خیر (یک کیلوتن برابر با نیروی ۱۰۰۰ متریک تن (۱۱۰۲ تن) تی ان تی است). در آخرین آزمایش در ماه سپتامبر ۲۰۱۷ میلادی بازده تخمینی ۱۲۰ تا ۲۵۰ کیلو تنی بمب‌های کره شمالی باعث شد تا بمب‌های ۱۵ تا ۲۰ کیلو تنی ایالات متحده که در سال ۱۹۴۵ میلادی هیروشیما و ناکازاکی را نابود کردند ناچیز به نظر برسند. بر اساس ارزیابی صورت گرفته از سوی چندین کشور که نتیجه آن در گزارش سال ۲۰۲۰ میلادی سازمان ملل متحد ذکر شده کره شمالی احتمالا تجهیزات هسته‌ای مینیاتوری را برای قرار دادن در کلاهک‌های موشک بالستیک خود ساخته است.
کره شمالی برای چندین دهه در زمینه مواد شکافت‌پذیر ماده اصلی برای ایجاد یک واکنش زنجیره‌ای و انفجار هسته‌ای خودکفا بوده است. این برنامه امروزه عمدتا بر اورانیوم غنی شده متکی است و به گفته کارشناسان تسلیحاتی سالانه برای تولید شش بمب کافی می‌باشد. علاوه بر این، به نظر می‌رسد کره شمالی در اواسط سال ۲۰۲۱ میلادی عملیات تولید پلوتونیوم ابزار دیگری برای ایجاد مواد شکافت‌پذیر را در یک راکتور هسته‌ای در مجتمع قدیمی یونگ بیون از سر گرفت.
به گفته دیتایو یک سایت تحقیقاتی تسلیحات منبع باز کره شمالی ممکن است روی موشک‌های بالستیک قاره‌پیما کار کند که چندین کلاهک جنگی را حمل می‌کند و اقدامات متقابل حین پرواز را برای پرتاب رهگیر‌ها انجام می‌دهد. کیم برای توسعه ناوگان زیردریایی خود تلاش کرده و به دنبال آن است که به زودی زیردریایی تازه‌ای را مستقر سازد که به گفته کارشناسان می‌تواند موشک شلیک کند.
چگونه کره شمالی توانایی تامین مالی تهیه این حجم از تسلیحات را کسب کرده است؟منابع مالی مورد نیاز در این زمینه در مقیاس جهانی زیاد نبوده اند. بر اساس ارزیابی آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا کره شمالی سالانه حدود ۷ تا ۱۱ میلیارد دلار یعنی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از اقتصاد خود را برای ارتش هزینه کرده است. این میزان تقریبا معادل دو روز هزینه نظامی ایالات متحده است.
اگرچه تحریم‌های بین المللی به شدت به اقتصاد کره شمالی آسیب وارد ساخته با این وجود، آن کشور از طریق روش‌هایی مانند انتقال مخفیانه کالا‌های ممنوعه مانند نفت در دریا از برخی موارد تحریمی طفره رفته و از طریق حملات باج‌افزاری پول نقد تولید می‌کند. بازرسان ایالات متحده و سازمان ملل گفته‌اند که رژیم کره شمالی در یک دهه زمامداری کیم از طریق ارتکاب جرایم سایبری مبلغی بالغ بر ۲.۳ میلیارد دلار به دست آورده و قصد دارد حتی میزانی بیش از این را نیز جذب کند.
مذاکرات «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین آمریکا با کیم که در ژوئن ۲۰۱۸ میلادی در سنگاپور آغاز شد آن دو نفر را از دشمنانی که به یکدیگر توهین می‌کردند به شرکایی برای گفتگو تبدیل کرد. با این وجود، سه نشست برگزار شده با حضور آنان هیچ تغییر محسوسی را ایجاد نکرد بلکه رژیم کره شمالی به قابلیتی دست یافته که سه دهه دیپلماسی سعی در جلوگیری از تحقق آن داشت رژیمی که قادر به توسعه، پرتاب و منفجر کردن بمب‌های اتمی است. کیم از خود هیچ علاقه‌ای برای پاسخ دهی به درخواست «جو بایدن» رئیس جمهور فعلی امریکا به منظور از سرگیری مذاکرات هسته‌ای نشان نداده است.


کد مطلب: 367423

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/367423/کره-شمالی-می-تواند-آمریکا-بزند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir