به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۱۴ ساعت ۱۰:۱۱
کد مطلب : ۳۶۷۴۷۰
پارادوکس در واردات خودرو

منتظر واردات خودرو ارزان‌تر از ۵۰۰ میلیون نباشید

منتظر واردات خودرو ارزان‌تر از ۵۰۰ میلیون نباشید
گروه اقتصادی: ثبت سفارش واردات خودرو در حالی ادامه دارد که نام ۱۲ شرکت برای واردات خودرو‌های حداکثر ۱۰ هزار یورویی قطعی شده است. این در حالی است که به گفته منوچهر منطقی، معاون وزیر صنعت با نرخ فعلی دلار می‌توان گفت که یک خودروی اقتصادی ۶ هزار دلار با قیمت ۲۰۰ میلیون تومان به دست مصرف کننده خواهد رسید.

اما فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو معتقد است ارزان‌ترین خودرو خارجی صفرکیلومتر ۶ هزار یورویی با احتساب هزینه‌های حمل و نقل، گمرک، پلاک و سایر هزینه‌ها کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان به دست مصرف کننده نمی‌رسد.
پارادوکس در واردات خودرو

فربد زاوه می‌گوید: اختیار واردات خودرو به دست خودروسازان افتاده است؛ در حالی که در دنیا این گونه نیست. وزارت صمت آیین‌نامه واردات خودرو را به گونه‌ای تدوین کرد که خودروسازان و مونتاژکاران وارد دست به کار شوند. با این شرایط عملا انحصار خودروسازان از تولید به واردات نیز سرایت کرد.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه وزارت صمت بازیگر اول مهندسی واردات خودرو است، گفت: قانون واردات خودرو و حرف‌هایی که در مورد واردات می‌زنند، پر از پارادوکس است. از یک طرف مدعی واردات خودروی اقتصادی هستند یعنی خودرو برای قشر ضعیف؛ اما از طرف دیگر می‌خواهند با درآمد واردات خودرو سرمایه گذاری کنند و خودرو بسازند یعنی قشر فقیر قرار است اسپانسر خودروسازی ایران شوند.

خودرو‌های ۶۰۰ میلیونی در راه است؟
این کارشناس صنعت خودرو گفت: برای ملت ایران، خودروی اقتصادی ۳ هزار دلار یا ۱۰۰ میلیون تومان است که در دنیا ماشین صفرکیلومتر با این قیمت نداریم. خودروی صفرکیلومتر با امکانات مشابه تیبا با موتور ضعیف‌تر قیمتی معادل ۸ تا ۹ هزار دلار است که البته همان خودرو با عوارض و حمل و نقل و سود و خدمات برای مصرف کننده ۶۰۰ میلیون تومان آب می‌خورد.زاوه ادامه داد: در حال حاضر یک خودروی اقتصادی برای مردم ما که قدرت خرید ندارند نهایتا ۱۰۰ میلیون تومان است؛ لذا ادعا‌های واردات خودروی اقتصادی از اساس غلط است. مسئولان وزارت صمت نمی‌توانند مساله فقری که مجموعه دولت، مجلس، مجمع تشخیص و... با تصمیمات غلط شان در کشور ایجاد کردند با واردات خودرو حل کنند.

چرا نباید منتظر خودرو‌های وارداتی ارزان باشیم؟
به گفته این کارشناس صنعت خودرو، در صورتی که ایران بتواند با رنو وارد مذاکره و واردات شود یک رنو ساندرو با گیربکس دستی، ۶۰ اسب بخار قدرت و آینه دستی و بدون کولر ۷ هزار یورو تمام می‌شود. این خودرو با هزینه حمل و نقل و گمرک و سایر هزینه‌ها برای مصرف کننده ایرانی ۸۵۰۰ یورو یا ۵۰۰ تا ۵۵۰ میلیون تومان درمی آید یعنی دو برابر قیمت یک تیبا.

زاوه با بیان اینکه پایین‌تر از ۶ هزار یورو در دنیا خودروی صفرکیلومتر نداریم، ادامه داد: خودرو‌های وارداتی مشمول پرداخت هزینه‌هایی است که قیمت آن را بسیار بالا می‌برد؛ ازجمله هزینه‌ای که به نیروی انتظامی پرداخت می‌شود، مالیات بر ارزش افزوده، هزینه پلاک، سهم هلال احمر. به عبارتی ماشین وارداتی اندازه قیمتش عوارض دارد.وی ادامه داد: بر اساس مقررات، سقف سالیانه برای ثبت سفارش و واردات خودرو یک میلیارد دلار اعلام شده، بنابراین اگر ۱۲ شرکت واردکننده بخواهند ماشین ۱۰ هزار یورویی هم بیاورند ۱۰۰ هزار خودرو می‌شود که تاثیری بر قیمت خودرو در بازار نخواهد داشت.
مرجع : اقتصاد 24
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها