به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۱۴ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب : ۳۶۷۵۰۲

برنج ایرانی در یک‌سال ۱۳۸ درصد گران‌تر شد

برنج ایرانی در یک‌سال ۱۳۸ درصد گران‌تر شد
گروه اقتصادی: وزارت صمت جدیدترین آمار تغییر قیمت‌ها را منتشر کرد که براساس آن، قیمت ۲۹ کالا، از جمله انواع روغن و برنج بیش از ۱۰۰ درصد، ۲۸ کالا بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد و ۳۰ کالا زیر ۵۰ درصد افزایش یافته است. جزییات آمار منتشر شده از قیمت کالا‌های اساسی حاکی از این است که روغن مایع ۳۷۷ درصد و برنج ۲۰۷ درصد نسبت به سال گذشته گران شده است. در همین حال، تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از متوسط قیمت اقلام خوراکی در مهرماه نشان می‌دهد قیمت برنج ایرانی درجه یک و ماکارونی ۱۳۸ درصد و قیمت شیر و پنیر نزدیک به ۹۰ درصد نسبت به مهر سال گذشته گران‌تر شده است.

جزییات قیمتی اقلام اساسی
جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، نشان می‌دهد که در تیر امسال قیمت ۲۹ کالا، از جمله انواع روغن و برنج بیش از ۱۰۰ درصد، ۲۸ کالا بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد و ۳۰ کالا زیر ۵۰ درصد افزایش یافته و قیمت یک نوع تیرآهن نیز کاهش داشته است. از بین ۸۸ کالایی که تغییرات قیمت آن‌ها از تیرماه سال گذشته تا ماه مشابه امسال منتشر شده، قیمت ۲۹ کالا بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته و قیمت آن‌ها بین دو تا نزدیک به پنج برابر شده است. بیشترین افزایش قیمت مربوط به انواع روغن بوده، به‌طوری که روغن مایع سرخ‌کردنی معمولی ۸۱۰ گرمی بوده که قیمت آن در مدت یاد شده ۳۷۷.۵ درصد، روغن مایع آفتابگردان معمولی ۸۱۰ گرمی ۳۷۱.۸ درصد و روغن نیمه جامد معمولی ۴.۵ کیلویی ۳۲۰.۲ درصد افزایش یافته و بیش از چهار برابر شده است.
 
بعد از این گروه، انواع برنج بیشترین افزایش قیمت را داشته، به‌طوری‌که برنج داخلی طارم اعلا ۲۰۶.۹ درصد، برنج هاشمی ۲۰۰.۵ و برنج خزر ۱۹۴.۲ درصد افزایش داشته است. همچنین در تیر امسال برنج پاکستانی باسماتی ۶۱.۲ درصد، برنج هندی ۵۹.۴ درصد و برنج تایلندی ۱۲.۱ درصد افزایش داشته است.

صدرنشینان گرانی‌ها
همچنین در این مدت ذرت خارجی ۲۰۳.۹ درصد نسبت به تیر سال قبل افزایش یافته و از ۴۰۰۰ تومان به ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است. جو خارجی با ۱۶۱.۵ درصد، ذرت داخلی با ۱۴۸.۴، کنجاله سویا وارداتی با ۱۱۷.۷، جو داخلی وبا ۱۰۸.۸ و۱۰۹.۷ دیگر کالا‌های مشابه با افزایش قیمت بیش از ۱۰۰ درصدی هستند. این کالا‌ها نیز به عنوان خوراک دام و طیور بر قیمت مرغ، گوشت، تخم مرغ و لبنیات تاثیرگذارند. از بین این اقلام قیمت گوشت مرغ تازه، تخم مرغ و مرغ زنده درب مرغداری به ترتیب ۱۱۷.۷، ۱۱۰ و ۱۰۵.۷ درصد افزایش داشته و بیش از دو برابر شده است.

در این میان برخی از کالا‌های دیگری که قیمت آن‌ها طی یک سال بیش از دو برابر شده شامل برخی از انواع ماکارونی، لبنیات، سیب زمینی، روغن موتور، لاستیک جینیو کامیونی و اتوبوسی و سیمان سفید است؛ به‌طوری که در تیر امسال قیمت انواع ماکارونی ۱۵۷.۵ تا ۱۷۸.۸ درصد، شیر خام ۱۴۷، انواع ماست ۱۲۵.۲ تا ۱۴۸.۱، کره ۱۰۶.۴ و سیب زمینی ۱۶۴ درصد نسبت به تیر سال قبل افزایش یافته است. در این میان ۲۸ کالا هم بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشتند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها انواع حبوبات با ۵۲.۹ تا ۹۲.۳ درصد، انواع خرما با ۶۸.۵ تا ۷۶.۷، گوساله زنده با ۶۱.۱ و گوشت گوساله با ۶۲.۶ درصد افزایش قیمت بوده است.

همچنین پیاز با ۷۳.۵ درصد، گوجه فرنگی با ۷۳، سیب زرد با ۷۷.۴پنیر تتراپک با ۹۸.۵، شیر استریل پاکتی با ۷۵.۴، قند شکسته با ۹۷.۵، شکر سفید فله با ۷۷.۷ کاغذ چاپ و کاغذ روزنامه با ۵۴.۸ و ۸۹.۸، سیمان خاکستری با ۶۷.۳ تا ۹۶.۵ و انواع روغن موتور با ۸۸.۵ تا ۹۳ درصد افزایش قیمت، دیگر کالا‌هایی هستند که در مدت یاد شده بیش از ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

بر اساس این آمار ۳۰ کالا نیز زیر ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها گوسفند زنده و گوشت گوسفندی با ۴۱.۴ و ۴۰.۱ درصد، چای خارجی با ۲۴.۵ تا ۲۵.۷، شیر خشک اطفال با ۳۱.۶، موز با ۳۴.۴ و جوجه یک روزه با ۱۹.۱ درصد بوده است.

همچنین در این مدت قیمت انواع شوینده شامل دستمال کاغذی ۴۵.۳ تا ۴۸.۵ درصد، مایع دستشویی ۳۲.۴ درصد، پودر دستی و ماشینی ۴۳.۳ تا ۴۵.۳، مایع ظرفشویی ۴۳.۳ تا ۴۴.۱ و صابون ۲۹.۲ درصد افزایش یافته است. تیرآهن، میلگرد و ورق با ۹.۳ تا ۱۶.۴ درصد، انواع لاستیک خودرو با ۱۵.۵ تا ۴۲.۸ درصد و یخچال و فریزر با ۲۴.۴ تا ۳۳.۸ درصد از جمله دیگر کالا‌هایی هستند که قیمت آن‌ها از تیر ۱۴۰۰ تا ماه مشابه امسال، کمتر از ۵۰ درصد افزایش یافته است. در این میان فقط قیمت تیرآهن نمره ۲۷ سنگین ذوب آهن طی یک سال مورد بررسی ۳.۷ درصد کاهش قیمت داشته است.

برنج ایرانی در یک‌سال ۱۳۸ درصد گران‌تر شد
در همین راستا، جزییات تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از متوسط قیمت اقلام خوراکی در مهرماه نیز نشان می‌دهد قیمت برنج ایرانی درجه یک و ماکارونی ۱۳۸ درصد و قیمت شیر و پنیر نزدیک به ۹۰ درصد نسبت به مهر سال گذشته گران‌تر شده است. جزییات تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از متوسط قیمت اقلام خوراکی در مهرماه نشان می‌دهد قیمت برنج ایرانی درجه یک و ماکارونی ۱۳۸ درصد و قیمت شیر و پنیر نزدیک به ۹۰ درصد نسبت به مهر سال گذشته گران‌تر شده است. مرکز آمار ایران در گزارشی متوسط قیمت اقلام خوراکی در مهرماه را منتشر کرده است. جزییات این گزارش نشان می‌دهد ۹ قلم از این اقلام بیش از ۱۰۰ درصد و ۱۸ قلم نیز بیش از ۵۰ درصد نسبت به مهر سال گذشته گران‌تر شده‌اند.

بر این اساس روغن مایع با ۲۸۹.۱ درصد، روغن جامد با ۲۶۵.۴ درصد، سیب‌زمینی ۱۵۳.۲ درصد، برنج درجه یک ایرانی و ماکارونی هر کدام با ۱۳۸ درصد، سس مایونز ۱۲۸.۳ درصد، مرغ ماشینی با ۱۲۱ درصد، کره با ۱۰۹.۷ درصد افزایش و رشته‌اش با ۱۰۶ درصد افزایش قیمت نسبت به مهر سال گذشته در ردیف ۹ قلم خوراکی هستند که بیش از ۱۰۰ درصد رشد قیمت داشته‌اند.

همچنین شیرینی خشک با ۹۳.۵ درصد، پنیر پاستوریزه ایرانی با ۸۹.۸ درصد، شیر پاستوریزه با ۸۶.۱ درصد، رب گوجه‌فرنگی با ۸۳.۲ درصد، قند با ۸۳.۱ درصد، دوغ پاستوریزه با ۸۱.۱ درصد، ماست پاستوریزه با ۷۷.۲ درصد، کشمش پلویی با ۷۵.۳ درصد، تخم مرغ با ۶۶.۶ درصد، سیب با ۶۵.۳ درصد، شکر با ۶۲.۲ درصد، سس گوجه‌فرنگی با ۶۱.۳ درصد، پسته با ۵۹.۷ درصد، خامه با ۵۹.۲ درصد، عدس با ۵۸.۹ درصد، پیاز با ۵۸.۲ درصد، نخود با ۵۵.۷ درصد و برنج خارجی با ۵۱ درصد در ردیف اقلام خوراکی با بیش از ۵۰ درصد افزایش قیمت نسبت به مهر سال گذشته قرار دارند. مرکز آمار پیش از این نرخ تورم در مهرماه را ۴۲.۹ درصد اعلام کرده بود.
 
مرجع : تعادل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها