به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۱:۰۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۱۵ ساعت ۰۹:۴۵
کد مطلب : ۳۶۷۷۰۰

آیا برنج قهوه‌‌ای به لاغری کمک می‌کند؟

آیا برنج قهوه‌‌ای به لاغری کمک می‌کند؟
گروه علمی: برنج قهوه‌‌ای علاوه بر اینکه در گروه غلات کامل جا دارد، نسبت به برنج سفید کمتر فرآوری شده است. به معنای دیگر سبوس و پوسته و غشای بیرونی بیشتری نسبت به برنج سفید دارد.این برنج منبع سرشار فولات، ریبوفلاوین (B2)، پتاسیم و کلسیم نیز است. علاوه بر این برنج قهوه‌ای دارای درصد منگنز بسیار بالایی نیز هست. این ماده معدنی برای بسیاری از فرآیندهای بدن مانند استخوان‌سازی، بهبود زخم، متابولیسم انقباض عضلانی، عملکرد عصبی و تنظیم قند خون، نقش حیاتی را ایفا می‌کند.
 
شاید جالب باشد که بدانید در صورت کمبود منگنز خود را در معرض ایجاد سندرم متابولیک، اختلال رشد و باروری پایین قرار می‌دهید. تنها با مصرف یک فنجان از برنج قهوه‌ای تقریبا تمام نیاز روزانه منگنز خود را برآورده می‌کنید.
همچنین برنج قهوه‌‌ای حاوی مقادیر زیادی از آنتی‌اکسیدان‌ها است. فنل‌ها و فلاونوئیدها که نوعی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند در این ماده غذایی وجود دارند و می‌توانند به محافظت از بدن در برابر استرس اکسیداتیو کمک کنند. استرس اکسیداتیو در اثر کمبود آنتی‌اکسیدان در بدن به وجود می‌آید و باعث بروز بیماری‌های مختلفی چون انواع بیماری‌های قلبی، انواع خاصی از سرطان و پیری زودرس می‌شود.آنتی‌اکسیدان‌هایی که در برنج قهوه‌ای یافت می‌شوند، باعث جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از مولکول‌های نامتعادل به نام رادیکال‌های آزاد و کاهش التهاب در بدن می‌شوند.

آیا برنج قهوه‌‌ای به لاغری کمک می‌کند؟
پاسخ این سوال مثبت است! اما همانطور که پیش‌تر توضیح دادیم از لحاظ میزان کالری، کالری برنج قهوه‌ای با کالری برنج سفید تفاوت چندانی ندارد اما نکته‌ای که باعث می‌‌شود برنج‌ قهوه‌ای در رژیم لاغری موثر واقع شود، وجود فیبر بالا در آن است.به عنوان مثال یک فنجان (۱۵۸ گرم) از برنج قهوه‌ای حاوی ۳.۵ گرم فیبر است. این در حالی است که مقدار فیبر در یک فنجان برنج سفید کمتر از ۱ گرم است.فیبر به شما کمک می‌کند برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید و به همین دلیل انتخاب غذاهایی با مقدار فیبر بالا می‌تواند به مصرف کالری کمتر در طول روز منجر شود.
برچسب ها: برنج قهوه‌ای
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها