به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۱۵ ساعت ۱۴:۱۸
کد مطلب : ۳۶۷۸۰۲

تشخیص سکته قلبی با نانو سنسور

تشخیص سکته قلبی با نانو سنسور
گروه علمی: محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان به دانش فنی سنسورهایی برای تشخیص سکته قلبی دست یافتند.مهدی بردبار از اعضای یکی از شتابدهنده‌های تخصصی حوزه زیست فناوری این شتابدهنده‌ را اولین شتابدهنده تخصصی در حوزه تولید و طراحی سنسور و بیوسنسور در کشور توصیف کرد و گفت: یکی از حسگرهایی که عرضه کردیم، مربوط به کیت تشخیص سریع و همزمان نشانگرهای قلبی بر مبنای آنتی بادی است.
 
وی انفارکتوس را عامل اصلی عوارض و مرگ و میر در سراسر جهان دانست و اظهار کرد: انفارکتوس میوکارد یا حمله قلبی، هنگامی رخ می‌دهد که کاهش یا توقف جریان خون به یک قسمت از قلب، باعث آسیب به عضله قلب شود. شایع‌ترین علامت آن درد یا ناراحتی در قفسه سینه است که ممکن است در شانه، بازو، پشت و گردن ظاهر شود.
بردبار خاطر نشان کرد: سکته‌های قلبی اغلب در مرکز یا سمت چپ قفسه سینه رخ می‌دهد و علائم دیگر آن می‌تواند شامل تنگی نفس، حالت تهوع، احساس ضعف، عرق سرد یا احساس خستگی باشد. 

این محقق حوزه زیست فناوری خاطر نشان کرد: تاکنون هیچ روش­ شناخته شده‌ای به‌ویژه در مراحل اولیه بیماری، تشخیص قابل اعتماد انفارکتوس حاد قلب را تضمین نمی‌کردند، ولی در سال‌های اخیر مطالعات زیادی اجرایی شد و نتایج این مطالعات نشان داد که تشخیص زودهنگام سکته قلبی باعث کاهش مرگ و میر هم در ساعات اولیه و هم در مراحل بعدی بیماری، می‌شود.

وی اظهار کرد: در این راستا محققان به ساخت سنسورهایی برای تشخیص سکته قلبی در افرادی که در معرض این بیماری قرار دارند، دست یافتند.بردبار یادآور شد: در ساختارهای این حسگر، از گیرنده‌های مبتنی بر نانو ذرات کد شده با آنتی بادی استفاده شد که سه مارکر قلبی را برای زمانی که فرد در معرض سکته قلبی قرار دارد، شناسایی می‌کند.به گفته وی، این کیت سکته قلبی مبتنی بر نانو ذراتی است که با آنتی بادی، کانژوکه شده است.
برچسب ها: سکته قلبی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها