کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

۲۲۷ نماینده مجلس خواستار اعدام معترضان شدند

15 آبان 1401 ساعت 17:14

گروه سیاسی: ۲۲۷ نفر از نمایندگان در بیانیه‌ای، با «محارب» خواندن معترضان (که آنها را اغتشاشگران و آشوب‌گران خوانده‌اند)، از قوه قضائیه خواستند حکم «قصاص» (اعدام) را در مورد آنان اجرا کند.


در این بیانیه که امروز یکشنبه ۱۵ آبان در جلسه علنی مجلس خوانده شد، معترضان به «داعش» تشبیه شده‌اند که به ادعای این نمایندگان، «با سلاح‌های سرد و گرم به جان و مال مردم تعرض» می‌کنند.
۲۲۷ نماینده مجلس همچنین بدون ذکر نام فرد یا گروه خاصی، از قوه قضاییه خواستند «با مباشرین این جنایت‌ها» و کسانی که «سبب تحریک آشوبگران شده‌اند مانند برخی سیاسیون» برخورد کند. پیش از قرائت بیانیه این نمایندگان، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز عنوان کرد «سیا، موساد و گروهک‌های پیرو آن‌ها»، «داعش‌سازی نوین» را در دستور کار خود قرار داده‌اند. قالیباف گفت که نیروهای امنیتی از سلاح گرم استفاده نمی‌کنند تا مردم در این میان آسیبی نبینند. بر اساس قوانین جمهوری اسلامی، اتهام سیاسی امنیتی «محاربه» علیه افراد خطر صدور حکم اعدام را در پی دارد. پیشتر سیداحمد خاتمی،‌ امام جمعه موقت تهران، دربارهٔ معترضان بازداشتی، خطاب به مقام‌های قوه قضائیه گفته بود باید طوری با «این اغتشاشگران» برخورد شود «که دیگر هوس اغتشاش مجدد رخ ندهد.» همچنین حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه نیز از قضات مسئول رسیدگی به پرونده بازداشتی‌های تجمعات اخیر خواست از صدور «احکام ضعیف» برای افرادی که او آنها را «عناصر اصلی اغتشاشات» نامید، خودداری کنند.
از سوی دیگر، حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان، خواهان پایان آنچه «مماشات» نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در مقابل معترضان نامیده، شده است. او تأکید کرده که خواسته نمایندگان برای مقابله با معترضان باید «بدون فوت وقت» اجرا شود. برخی فعالان رسانه‌‌ای، اظهارات وی را پیشنهاد تلویحی برای استفاده گلوله جنگی علیه معترضان ارزیابی کرده‌اند.
در همین حال، حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین، نماینده کاشمر در مجلس از ضرب‌وشتم خود توسط ۳۰ تا ۴۰ نفر از جوانان،‌ پس از گیر کردن با خودروی خود در ترافیک خبر داد. وی البته به رسانه‌ها گفت که «بعضی از این رفتار حق ماست و باید سیلی بخوریم!» در جریان اعتراضات جاری، علاوه بر کشته و زخمی شدن صدها معترض، هزاران معترض نیز بازداشت شده‌اند که برای بسیاری از آنان کیفرخواست از جمله با اتهام «محاربه» صادر شده است. گزارش سازمان‌های حقوق بشری طی دو ماه اخیر بیش از سیصد نفر از معترضان جان خود را از دست داده‌اند،


کد مطلب: 367835

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/367835/۲۲۷-نماینده-مجلس-خواستار-اعدام-معترضان-شدند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir