به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۱۶ ساعت ۰۹:۱۵
کد مطلب : ۳۶۷۸۸۷
تاثیر پیروزی احتمالی جمهوریخواهان بر سیاست خارجی آمریکا

طرفداران ترامپ در صدر نظرسنجی‌ انتخابات کنگره

طرفداران ترامپ در صدر نظرسنجی‌ انتخابات کنگره
گروه بین‌الملل: در حالی که روز دوشنبه آخرین روز کارزارهای انتخاباتی پیش از آغاز رسمی انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در روز سه‌شنبه است جو بایدن و دونالد ترامپ رئیس جمهوران کنونی و سابق این کشور در گردهمایی‌های جداگانه تلاش کرده‌اند حامیان بیشتری رای برای پیروزی حزب خود بسیج کنند.
بایدن در نیویورک و دونالد ترامپ در فلوریدا در گردهمایی‌های انتخاباتی جداگانه‌ای شرکت کرده‌اند. یک روز مانده به انتخابات به نظر می‌رسد که جمهوری‌خواهان از وضعیت بهتری در نظرسنجی‌ها برخوردارند. پیش‌بینی وب سایت RCP با استناد به میانگین نظرسنجی‌ها در آمریکا، به دست گرفتن اکثریت مجلس سنا و مجلس نمایندگان توسط جمهوری‌خواهان در انتخابات فردا است. RCP پیش‌بینی کرده که به زودی ترکیب مجلس سنا 54 به 46 به نفع جمهوری‌خواهان خواهد شد.

 نگرانی بایدن از استیضاح
جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا اذعان کرد که اگر جمهوریخواهان کنترل کنگره را در انتخابات میاندوره‌ای که قرار است سه‌شنبه برگزار شود، به دست بگیرند، وی با خطر استیضاح مواجه خواهد شد. 
او این اظهارات را هنگام کارزار برای مایک لوین نماینده دموکرات که به دنبال انتخاب مجدد در حوزه 49 کالیفرنیاست، بیان کرد. برخی از اعضای جمهوریخواه کنگره پیش‌تر ابراز تمایل کرده‌اند در صورتی که حزب جمهوریخواه کنترل مجلس نمایندگان و احتمالاً سنا را در انتخابات میاندوره‌ای به دست بگیرد، بندهای استیضاح علیه بایدن را مطرح خواهند کرد. بایدن در سن دیگو گفت: «به من گفته می‌شود اگر آن‌ها مجلس نمایندگان و سنا را پس بگیرند، من را استیضاح خواهند کرد. نمی‌دانم برای چه کوفتی من را استیضاح خواهند کرد». بایدن افزود: اخیراً گفتند باید حرف زدن درباره آن را تا زمانی که پیروز شویم، متوقف کنیم.

تاثیر پیروزی احتمالی جمهوریخواهان بر سیاست خارجی آمریکا 
نیویورک تایمز - تسلط جمهوریخواهان بر مجلس نمایندگان یا سنای آمریکا می‌تواند تلاش‌های دولت بایدن برای دفاع از اوکراین را پیچیده و روند تایید سفیران کلیدی آمریکا را کند و منجر به بازجویی عمومی از مقاماتی شود که در عقب نشینی آمریکا از افغانستان در سال گذشته نقش داشته اند.
با توجه به اختیارات گسترده ای که رئیس جمهوری آمریکا به عنوان فرمانده کل قوا در این کشور دارد، اهرم کنگره بیشتر برای امور داخلی کاربرد دارد تا برای سیاست های خارجی آمریکا. اما اگر جمهوریخواهان موفق شوند کمیته های موثر در قانونگذاری، ریاست کمیته‌ها و قدرت تعیین هزینه ها را در کنگره تحت کنترل خود درآورند، دموکرات‌ها باید خود را برای یک فضای امنیت ملی بسیار پیچیده ‌تر و چیزی که از آن‌ م ی‌ترسند یعنی فضایی سیاسی ‌تر، آماده کنند.
موضوعی که بیش از همه دولت بایدن را نگران می کند، این است که احتمال دارد جمهوریخواهان روند ارسال پول و تسلیحات به اوکراین را که پیش از حمله #روسیه در فوریه آغاز شده بود، کند کنند.
کوین مک کارتی، عضو مجلس نمایندگان آمریکا از کالیفرنیا و رهبر اقلیت جمهوریخواهان در این مجلس، ماه گذشته گفت مجلسی که تحت رهبری جمهوریخواهان باشد حاضر نخواهد شد کمک چک سفید برای اوکراین را تایید کند.
از زمان آغاز جنگ اوکراین، کنگره آمریکا بدون هیچ شرط صریحی یک کمک 60 میلیارد دلاری به اوکراین را به تصویب رسانده است. اما برخی از جمهوریخواهان که محافظه کاران برجسته ای مانند تاکر کارلسون، مجری برنامه فاکس نیوز، آنها را تشویق می کنند، به طور فزاینده ای هزینه کمک های آمریکا به اوکراین را زیر سوال می برند.
البته بسیاری از محافظه کاران تردید دارند که اظهارات مک کارتی و برخی از نامزدهای جمهوریخواه به این معنی باشد که مجلس نمایندگان به رهبری جمهوریخواهان، حمایت های آمریکا را از اوکراین محدود خواهد کرد.
یکی از سناریوهای احتمالی، تاکید جمهوری خواهان آمریکا بر مسئله نظارت خواهد بود تا این اطمینان حاصل شود که از تسلیحات و کمک های آمریکا در کشوری که سابقه فساد گسترده دارد، در همان مسیر مدنظر استفاده می شود.
از طرف دیگر جمهوریخواهان هر دو مجلس آمریکا مشتاق هستند که دولت بایدن را به دلیل سیاست هایش در برابر ایران تحت فشار قرار دهند. بسیاری از جمهوریخواهان از رئیس جمهور انتقاد کرده اند که برای حمایت از معترضانی که هفته هاست ضد حکومت روحانی ایران تظاهرات می کنند، اقدامی انجام نداده است.
مارک دوبوویتز، مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی ها، اندیشکده جنگ طلبی که خواستار اعمال فشار شدید بر دولت ایران است، گفت: قرار است جمهوری خواهان در واشنگتن بار دیگر ایران را در مرکز توجه قرار دهند. وی افزود: جمهوریخواهان قصد دارند لایحه‌ های متعدد برای تحریم ایران ارائه کنند. پیروزی جمهوریخواهان در سنای آمریکا احتمالا دستیابی به یک پیشرفت شگفت انگیز را دشوارتر خواهد کرد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها