به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۱۲ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب : ۳۶۸۰۷
جنتی: محمدرضا لطفی موسیقی را ارتقاء داد

عیادت وزیر ارشاد از محمدرضا لطفي

گروه فرهنگ و هنر:​ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون امور هنری از محمدرضا لطفی موسیقی دان کشور که در بستر بیماری قرار دارد، عیادت کردند.
عیادت وزیر ارشاد از محمدرضا لطفي
 علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی مرادخانی، معاون امور هنری با حضور در بیمارستان از محمدرضا لطفی عیادت کردند. وي در این دیدار گفت: حتما دعاهای مردم هنردوست و علاقه مندان شما پشت سر شما است و باعث خواهد شد روز به روز حال تان بهتر شود و دوباره روی صحنه بیایید تا از صدای تار شما بهره ببریم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی محمدرضا لطفی را یکی از بهترین هنرمندان موسیقی کشور خواند که پیش و پس از انقلاب هنر موسیقی را ارتقا داد و ابراز امیدواری کرد که این هنرمند هر چه زودتر سلامت خود را بازیابد.

وی درباره بیمه هنرمندان نیز گفت: ما صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران داریم که حدود 60 هزار نفر را تحت پوشش دارد و این افراد عموما از بیمه های تامین اجتماعی استفاده می کنند؛ البته برخی مشکلات هست مثلا کسانی را که بیش از پنجاه سال سن دارند، بدوا نمی توانیم بیمه شان کنیم ولی هنرمندانی که از پیش بیمه شده اند همچنان از این امکان استفاده می کنند. علی مرادخانی نیز برای لطفی آرزوی بهبودی کرد و گفت: صدای تار لطفی در ذهن مردم ماندگار است و آثارش از اذهان پاک نمی شود؛ آقای لطفی نیاز به آسایش و آرامش دارد و باید بیش تر استراحت کند تا انشالله هر چه زودتر بهبود یابد.

داود گنجه ای، نوازنده و عضو شورای عالی خانه موسیقی نیز که در این دیدار حضور داشت، گفت: لطفی یک دنیاست و خدمات بی شماری به هنر موسیقی داشته و همواره از هنر و هنرمندان دفاع کرده است. محمدرضا لطفی در سال 1325 در شهر گرگان به دنیا آمد؛ وی به مدت پنج سال در هنرستان موسیقی به آموختن موسیقی پرداخت و موسیقی را نزد استادانی چون علی اکبر شهنازی، حبیب الله صالحی فرا گرفت.

پس از پایان هنرستان به دانشکده موسیقی راه یافت و به تکمیل آموخته هایش پرداخت. در این زمان از استادانی مانند نورعلی برومند، عبدالله دوامی، سعید هرمزی نیز بهره جست. لطفی در سال 1343 جایزه نخست موسیقی دانان جوان را نیز کسب کرد؛ در سال 1353 به عضویت گروه علمی دانشکده موسیقی درآمد و در همین سال همکاری خود را با رادیو آغاز کرد. به مدت یک سال و نیم به عنوان مدیر گروه موسیقی دانشکده موسیقی هنرهای زیبای تهران به کار مشغول شد.

وی در سال 1354 گروه شیدا را راه اندازی کرد و به همراه گروه عارف به سرپرستی حسین علیزاده به بازخوانی و اجرای دوباره آثار گذشتگان پرداخت. وی همچنین کانون موسیقی چاووش را با همکاری هنرمندانی مانند حسین علیزاده، پرویز مشکاتیان و علی اکبر شکارچی راه اندازی کرد که در یک فعالیت چشمگیر آثاری از این گروه به جای ماند که به گفتهٔ بسیاری از اساتید از بهترین کارهای موسیقی ایران به شمار می روند.
مرجع : ايرنا