به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۳:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۱۷ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب : ۳۶۸۱۳۶

رانت بلیت ارزان جام جهانی در جیب دلالان تور

رانت بلیت ارزان جام جهانی در جیب دلالان تور
گروه اقتصادی: کمتر از ۲ هفته تا افتتاحیه جام جهانی فوتبال در قطر باقی مانده و شواهد حاکی از این است که برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای پذیرایی از گردشگران این رویداد جهانی در کیش و انتقال انبوه مسافران از طریق پروازهای پرتعداد به نتیجه مطلوب نرسیده است.
 
 به گزارش همشهری آنلاین، کمتر از ۲ هفته تا افتتاحیه جام جهانی فوتبال در قطر باقی مانده و شواهد حاکی از این است که برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای پذیرایی از گردشگران این رویداد جهانی در کیش و انتقال انبوه مسافران از طریق پروازهای پرتعداد به نتیجه مطلوب نرسیده است. از یک سو خبرها از حذف هتل‌های ایران از هایا کارت حکایت دارد و از سوی دیگر ارزان‌سازی بلیت هواپیماهای جام جهانی هم به کام دلالان تمام‌ شده است.
 
در جریان برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر، از ۴ شهر ایران پرواز مستقیم به دوحه برگزار می‌شود و قیمت تعیین شده برای فروش بلیت‌های رفت‌وبرگشت در این مسیرها ۱۳میلیون تومان تعیین شده است؛ اما سفرهای جام جهانی عمدتاً باید به‌صورت تور برگزار شود و همین مسئله پای دلالی تور با قیمت‌های نجومی را به ماجرا باز کرده است.در این میان رایزنی‌هایی هم برای پذیرایی از گردشگران جام جهانی با مقامات قطری انجام شده بود که اظهارات خبرگان حوزه گردشگری از ناکام ماندن این برنامه‌ریزی‌ها حکایت دارد.

بلیت ۱۳میلیونی و تور ۲۰۰میلیونی
مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲قطر از ۲۹ آبان با دیدار تیم‌های ملی قطر و اکوادور در ورزشگاه البیت دوحه آغاز می‌شود و زمان زیادی برای بستن تورهای جام جهانی باقی نمانده است. پیش از این، وزارت راه و شهرسازی و متولیان حمل‌ونقل هوایی ضمن هماهنگی با قطر ایرویز، دست به‌کار تعیین قیمت منصفانه و معقول برای بلیت هواپیما در مسیر ایران- قطر شدند و درنهایت روی رقم ۱۳میلیون تومان برای رفت‌وبرگشت به تفاهم رسیدند.

البته آنگونه که شمس‌الدین فرزادی‌پور، سرپرست شرکت هواپیمایی ایران‌ایر می‌گوید: برای ایام برگزاری جام جهانی، از ۴شهر ایران پرواز رفت‌وبرگشت به قطر برگزار می‌شود؛ اما مسئولان تاکنون به این پرسش پاسخ نداده‌اند که آیا قیمت ۱۳میلیون تومان به‌صورت مقطوع برای همه این پروازها اعمال خواهد شد یا این قیمت مصوب، رقم میانگین و محدوده قیمتی این بلیت‌هاست. جدا از این موضوع، مسئله اصلی این است که شرط خرید بلیت هواپیما، دارا بودن بلیت مسابقات جام جهانی و هایا کارت (hayya card) است و طبق اظهارات سرپرست ایران‌ایر، عمدتاً این پروازها و سفرها باید به‌صورت تور تهیه شود؛ زیرا افرادی که اقدام به تماشای بازی‌ها می‌کنند، باید کارت ویژه مسابقات (هایا کارت) داشته باشند و همه خدماتی که ارائه می‌شود در قالب این کارت خواهد بود.
 
در نتیجه همین اتفاق، حتی ارزان‌سازی بلیت هواپیما در مسیر ایران- قطر که با هدف تسهیل تماشاگران ایرانی و جذب گردشگران جام جهانی انجام شده، عملاً به هدف اصابت نکرده است و آنگونه که از اخبار و شواهد بر می‌آید، سود آن به حساب صاحبان و دلالان تورهای جام جهانی خواهد رفت. 

پیش از تعیین قیمت بلیت هواپیما در مسیر ایران- قطر، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی به مردم توصیه کرده بود که فریب پکیج‌های ۱۰۰میلیون تومانی آژانس‌ها برای سفر جام جهانی را نخورند چرا که قیمت بلیت بسیار پایین‌تر از این ارقام خواهد بود. حالا اما، در شرایطی که هنوز شایعات مربوط به حذف الزام دارا بودن هایا کارت برای مسافران ایرانی جام جهانی تأیید نشده، رسانه‌ها از فروش تورهای گران‌قیمت حکایت دارند.البته قبل از اعلام قیمت بلیت نیز برخی از دلالان با سوءاستفاده از ناآگاهی مسافران جام جهانی، قیمت تورهای این رویداد در بازار سیاه را تا ۲۰۰میلیون تومان نیز افزایش داده بودند، اما حالا هم با وجود کاهش شدید قیمت بلیت، بسته‌های سفر آژانس‌های مسافرتی همراه با هایا کارت حدود ۵۰میلیون تومان فروخته می‌شود.

۲۷۳پرواز جام جهانی
در جریان رایزنی‌های وزارت راه و شهرسازی با مقامات قطری، تمهیدات ویژه‌ای برای پروازهای میان ۲ کشور در ایام جهانی اندیشیده شده؛ به‌عنوان نمونه هزینه لندینگ هواپیما در فرودگاه قطر که ۱۰هزار دلار برای هر پرواز است، برای پروازهای ایران تقریباً به صفر رسیده است.پیرو این تمهیدات، حجم سفرهای برنامه‌ریزی شده میان ۲کشور برای این ایام نیز به رقم قابل توجه ۲۷۳ پرواز رسیده که البته بنا به‌گفته متولیان حوزه هوایی، امکان افزایش آنها درصورت وجود تقاضا نیز وجود دارد.

محمد محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید: تاکنون شرکت‌های ایران ایر و قطر ایرویز این پروازها را انجام می‌دهند و از مجموع ۲۷۳پرواز مقرر، ۸۹پرواز توسط ایران ایر و ۱۸۴پرواز توسط قطر ایرویز برای جام جهانی برگزار می‌شود و به‌گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، تاکنون پرواز از شهرهای تهران، شیراز،  لار و لامرد، به مقصد دوحه قطعی شده است.

پز عالی و هتل‌های خالی
یکی دیگر از برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای جام جهانی، جذب گردشگران جام جهانی برای استراحت شبانه یا سفرهای کوتاه‌مدت به شهرهای جنوبی کشور به‌خصوص جزیره کیش بود، اما هم اظهارات جامعه هتل‌داران و هم اظهارات رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران نشان می‌دهد که این پروژه شکست خورده و حداقل تاکنون یک تخت از هتل‌های ایران هم برای مسافران جام جهانی رزرو نشده است.

پیش از این، جمشید حمزه‌زاده، رئیس هیأت مدیره جامعه هتل‌داران حرفه‌ای کشور با اشاره به آمادگی لازم برای اسکان و پذیرایی ۲۰هزار نفر از تماشاچیان جام ‌جهانی قطر در کشور، گفته بود که به دلایل مختلف، حتی یک رزرو نیز از سوی تماشاگران جام‌ جهانی قطر در ایران انجام نشده است. 

چندی پیش، علی‌اکبر عبدالملکی، رئیس کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق ایران نیز با انتقاد از محدودسازی و قطع اینترنت و تداوم برخی رویکردهای امنیتی در حوزه گردشگری گفته بود: حتی یک تخت از ظرفیت درنظر گرفته شده برای گردشگران خارجی جام جهانی در کیش به فروش نرفته است چراکه امکان رزرو بلیت و هتل، باید به‌صورت سیستمی و از طرف قطر برای ایران فراهم می‌شد، اما قطری‌ها با وجود درخواستی که ارائه شده بود، نام ایران را در سیستم هایا کارت (hayya card) تعریف نکردند و مسافران جام جهانی نمی‌توانند از طریق این کارت برای خرید بلیت و رزرو هتل و سفر به ایران اقدام کنند.
برچسب ها: بلیت هواپیما
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها