به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۱۷ ساعت ۱۳:۴۳
کد مطلب : ۳۶۸۲۱۰

ساخت ۴میلیون مسکن آرزوی شیرین مقامات بود

ساخت ۴میلیون مسکن آرزوی شیرین مقامات بود
گروه اقتصادی: کارشناس اقتصاد مسکن اظهار داشت: شواهد بازار و هزینه ساخت و ساز حاکی از آن است که افزایش قیمت مسکن به طور قطع متوقف نخواهد شد. هزینه تمام شده ساخت مسکن به شدت افزایش یافته‌ و شاهد افزایش قیمت قابل توجه مصالح ساختمانی، قیمت زمین و هزینه مجوزها هستیم و هزینه‌های مالیاتی هم به این رقم اضافه می‌شود.
 
به گزارش ایلنا، فردین یزدانی  با اشاره به ادامه افزایش قیمت مسکن اظهار داشت: شواهد بازار و هزینه ساخت و ساز حاکی از آن است که افزایش قیمت مسکن به طور قطع متوقف نخواهد شد. هزینه تمام شده ساخت مسکن به شدت افزایش یافته‌ و شاهد افزایش قیمت قابل توجه مصالح ساختمانی، قیمت زمین و هزینه مجوزها هستیم و هزینه های مالیاتی هم به این رقم اضافه می‌شود.  

وی درباره تقاضا در بازار مسکن و اثرگذاری تغییرات نرخ ارز در این بازار ادامه داد: در حال حاضر در این شرایط هم برای خرید و فروش مسکن، تقاضا تا حدی وجود دارد و البته تقاضا تحت تاثیر تغییرات قیمت دلار است. افزایش قیمت دلار هم در افزایش قیمت مسکن اثرگذار است و این اثرگذاری تغییرات بازار ارز بر روی بازار مسکن با فاصله کمی خود را نشان می‌دهد اما هنوز قیمت ارز رشد قابل توجهی نداشته که تاثیر آنچنانی و معناداری بر روی قیمت مسکن داشته باشد.

این کارشناس اقتصاد مسکن تاکید کرد: موضوع مهم در بحث ارتباط بازار ارز با بازار مسکن این است که با توجه به چشم انداز بازار ارز و ادامه دار بودن روند افزایش قیمت ارز قاعدتا این انتظار تورمی از همین امروز اثر خود را بر بازار مسکن می‌گذارد.

یزدانی با اشاره به قیمت تمام شده واحدهای نهضت ملی مسکن در اطراف تهران و شهرهای جدید حومه پایتخت گفت: با حذف قیمت زمین، میانگین هزینه تمام شده برای ساخت هر مترمربع نهضت ملی مسکن 8 میلیون تومان باید باشد و با هزینه‌های امروز امکان ساخت مسکن کمتر از این قیمت‌ وجود ندارد البته اخبارهایی منتشر شده مبنی بر اینکه انبوه‌سازان قیمتی بین 10 تا 14 میلیوتن تومان برای ساخت نهضت ملی مسکن درخواست داده‌‌اند.
وی با بیان اینکه ساخت 4 میلیون مسکن در چهار سال شوخی بود، ادامه داد: ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال آرزوی شیرین مقامات در دوره انتخابات بود و نگاهی به آمار پروانه‌های ساختمانی صادر شده نشان می‌دهد که این پروژه در چه وضعیتی قرار دارد و در خوشبینانه‌ترین حالت تا پایان عمر دولت، شاید بتوانند کمتر از یک میلیون واحد بسازند.

کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به هزینه‌های ساخت این پروژه اظهار داشت: با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت که این پروژه به چه اعتبارات عظیمی نیاز دارد. با در نظر گرفتن نرخ دلار امروز، 4 میلیون واحد باید در مقیاس میانگین 100 متر در 10 میلیون تومان هزینه حداقلی تمام شده ضرب شود و علاوه بر آن هزینه‌های فراهم آوردن زیرساخت‌ها و احداث زیربناها باید به این اعتبارات اضافه شود. قاعدتا بدون تامین این منابع امکان اجرای پروژه وجود ندارد.    

یزدانی گفت: بخشی از آن چیزی افتتاح شده و می‌شود باقی مانده پروژه اقدام ملی مسکن دولت گذشته و حتی باقی مانده مسکن مهر  است به نام نهضت ملی به متقاضیان تحویل خواهد شد چراکه مدت زمان ساخت این واحدها در بهترین حالت کارآمد و مدیریت در صورت تامین منابع، دو سال بوده که امروز هم بیش از یک سال و 4 ماه از عمر دولت گذشته است.

این کارشناس اقتصاد مسکن تاکید کرد: موضوع مهم این است که در حالی که مخاطب این پروژه افراد کم درآمد تعریف شده اما اخیرا اعلام کردند که کارمندان دولت هم برای خانه دوم امکان ثبت نام دارند یا اینکه به افراد زمین می‌دهیم برای ساخت خانه‌های ویلایی.  این در حالی است که اساسا دولت مسئولیتی برای تامین خانه دوم کارمندان و کارکنان خود ندارد. اما از آنجایی که نتوانسته‌اند دهک‌های کم درآمد را جذب کنند به سمت کارمندان و طبقه متوسط رفته‌اند چراکه گزارش‌های بانک مسکن نشان می‌‌دهند از جمعیت ثبت نام کنندگان درصد قابل توجهی نتوانستند آورده اولیه را واریز کنند.
برچسب ها: قیمت مسکن مسکن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها