به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۱۸ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب : ۳۶۸۳۲۸

داروهای معمولی هم خاص شدند

داروهای معمولی هم خاص شدند
گروه جامعه: نه شربت‌های آنتی‌بیوتیک، سرماخوردگی و تب‌بر در داروخانه‌ها موجود است و نه قرص‌های چرک‌خشک‌کن و مسکن‌ها به‌سادگی یافت می‌شوند. حتی بیمارستان‌ها نیز در مقادیر بسیار کم این اقلام دارویی را در اختیار دارند. وزارت بهداشت نتوانست جلوی یک بحران قابل پیش‌بینی را بگیرد؛ ظاهرا سر آقایان گرم مسائل دیگری ست.

اگر در این روز‌های سرد جولان آنفلوآنزا و سرماخوردگی در کشور، کودکی بیمار شده و تب کند، والدینش تقریبا قادر به تهیه هیچ‌یک از دارو‌های فرزندشان از داروخانه‌ها نخواهند بود؛ چراکه نه شربت‌های آنتی‌بیوتیک، سرماخوردگی و تب‌بر در داروخانه‌ها موجود است و نه قرص‌های چرک‌خشک‌کن و مسکن‌ها به‌سادگی یافت می‌شوند. حتی بیمارستان‌ها نیز در مقادیر بسیار کم این اقلام دارویی را در اختیار دارند و طبق بررسی ما یک شربت سرماخوردگی را برای استفاده سه بیمار باز می‌کنند.

در این شرایط اقلامی مثل سرم نیز کمیاب شده و متاسفانه باید گفت اگر بیمار شوید، کار دشواری برای تهیه دارو و بهبود شرایط خود خواهید داشت؛ چراکه مشکل کمبود و نبود دارو اکنون بسیار جدی است و متولی تامین آن که سازمان غذا و دارو است، این واقعیت را قبول نکرده و در بهترین حالت این اوضاع را نتیجه عملکرد خود نمی‌داند. 
به‌گفته برخی منابع مرتبط با انجمن داروسازان در زمینه قیمت‌گذاری دارو می‌بایست به‌روزرسانی، پیش‌بینی و تدابیری صورت می‌گرفت که چگونه افزایش قیمت‌ها تا پایان سال مدیریت شوند. اقدامی که مورد غفلت واقع شد و مسئولان سازمان ملاک محاسبه تورم دارو و قیمت‌ها را ماه‌های ابتدایی سال گرفتند. همین امر نیز باعث انتقاد تولید‌کنندگان به نحوه قیمت‌گذاری دارو‌ها شد. انتقادات و اعتراضاتی که وقتی به آنها توجه نشود، نظام سلامت کشور با این دست اقدامات مقابله‌ای تولیدکنندگان دارو مواجه خواهد شد. 

از سوی دیگر منابعی دلیل کمبود سرم و دارو‌های معمولی و ساخت داخل را امحای ذخایر استراتژیک کشور می‌دانند. دیدگاهی که البته فعلا در حد یک شایعه در رسانه‌ها و فضای مجازی مشاهده می‌شود و درخصوص صحت و سقم آن اطمینانی وجود ندارد. از سوی دیگر منابع نزدیک به سازمان غذا و دارو می‌گویند علت کمبود اقلامی مثل سرم را نمی‌دانند؛ چراکه امسال هم از نیاز سالانه بیشتر تولید شده و هم واردات سرم داشته‌ایم.
یکی از فعالان حوزه دارو در این زمینه به ما گفت: "کمبود یک قسمت ماجراست که اداره دارو و سازمان غذا و دارو باید بر آن نظارت کنند. این دو متولی اصلی دارویی کشور هستند که متاسفانه هیچ‌یک عکس‌العملی نشان ندادند. یک‌سری از اقلام موجود نیست مخصوصا اقلام آنتی‌بیوتیک چه تزریقی و چه خوراکی نیست علی‌الخصوص شربت‌ها موجود نیستند.

تقریبا یکی دو ماهی است که توزیع این اقلام محدود شده است. فروش برخی از اقلام فعلا قطع شده یعنی هیچ شرکتی این اقلام را ندارد. برخی با تعداد بسیار کمتر از نیاز به داروخانه‌ها سهمیه می‌دهند مثلا ۱۰ شربت به داروخانه‌ای سهمیه داده می‌شود. در کنار اینها یک‌سال‌و‌نیم است که مشکل سرم داریم. می‌گویند مجوز واردات آن صادر شده ولی عملا تحولی در بازار نمی‌بینیم. شربت استامینوفن و پروفن هیچ کجا موجود نیست.

برای امسال قرار شده بود قیمت‌ها مقطوع باشد و بعد از طرح دارویار که یک‌بار همه داروها گران شدند و قرار بود تا پایان سال قیمت‌ها بیش از ۳۰ درصد افزایش نیابند، اما حالا روزی نیست که افزایش قیمت به ما اعلام نشود. خیلی از داروها بعد از افزایش قیمت به‌یک‌باره در بازار موجود می‌شوند.این کمبود حتی به‌خاطر تحریم یا مسائل دیگر هم نیست؛ چراکه همه اقلامی که در آنها کمبود داریم داخلی هستند. وزارت بهداشت خیلی راحت می‌تواند به حالت دستوری تولید‌کنندگان را مجبور به تولید کند، اما ظاهرا آقایان سرگرم مسائل دیگری هستند."
مرجع : روزنامه فرهیختگان
برچسب ها: کمبود دارو
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها