کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مسئولان، دارو را به مثابه چیپس و پفک و سیم برق می‌دانند

جستجوی دارو در داروخانه ها

اقتصاد 24 , 18 آبان 1401 ساعت 10:58


گروه جامعه: «این دارو نیست، فرقی نمی‌کند خارجی اش را بخواهی یا ایرانی اش را. بگرد شاید در داروخانه‌ای بتوانی پیدا کنی.» این پاسخ یک داروخانه دار است در جواب بیماری که نیاز به اسپری سیمبیکورت دارد.انگار نه انگار که داروست و نیاز بیماران؛ بیماران هم نسخه به دست سرگردان داروخانه‌ها هستند. نایب رئیس انجمن داروسازان تهران معتقد است: دیدگاه مسئولان به دارو به مثابه چیپس و پفک و سیم برق است و تا زمانی که این دیدگاه اصلاح نشود مشکل بحران دارو حل نخواهد شد.

چه دارو‌هایی با کمبود روبروست؟
نایب رئیس انجمن داروسازان تهران می‌گوید: چالش ما در تامین آنتی بیوتیک به خصوص برای کودکان است، در حال حاضر در تامین سوسپانسیون ها، شربت ها، آزیترومایسین، آموکسی سیلین، آموکسی کلاو، فاراموکس، فاموتیدین، سوپانسیون سفیکسیم و... دچار مشکل هستیم.بهمن صبور ادامه داد: وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و مسئولانی که تصمیم گیر بخش دارو هستند به دارو به عنوان یک کالای استراتژیک نگاه نمی‌کنند، بلکه دارو را شبیه چیپس و پفک و سیم برق می‌بینند.
تنگنای ترخیص دارو

نایب رئیس انجمن داروسازان تهران با اشاره به اینکه بحث تامین منابع، گمرک، ترخیص دارو و... کار‌های بین بخشی است، ادامه داد: در مورد این مسائل باید خیلی سریع تصمیم گیری شود، اما این در حالی است که متاسفانه حوزه‌هایی که برای دارو تصمیم گیری می‌کنند به دارو به عنوان یک کالای استراتژیک نگاه نمی‌کنند، بلکه دارو را عین چیپس و پفک و سیم برق می‌بینند.صبور ادامه داد: خروجی این نگاه بحران در تامین داروست که به عینه در داروخانه‌ها می‌بینیم. در حوزه دارو دیدِ افرادی که تصمیم گیرنده در این حوزه هستند باید تغییر کند.

بلاتکلیفی داروسازان و بحران تولید دارو
نایب رئیس انجمن داروسازان تهران می‌گوید: ۶ ماه پیش باید یک سری تدابیر برای تولید دارو اندیشیده می‌شد که نشد، زیرا فرایند تولید و تهیه دارو حداقل بین ۵ تا ۶ ماه طول می‌کشد.به گفته صبور، در حال حاضر اگر همه کار‌ها برای تولید دارو ردیف باشد ۵ تا ۶ ماه دیگر اثر آن را در بستر داروخانه‌ها می‌بینیم، منتها ۵، ۶ ماه پیش یک سری ناهماهنگی‌های بین دستگاهی بین بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، مجلس، شورای عالی بیمه، سازمان غذا و دارو، وزارت بهداشت و وزارت صمت اتفاق افتاد، زیرا می‌بایست قیمت دارو مشخص می‌شد تا تولیدکننده تکلیف خود را بداند. چند ماهی همه بلاتکلیف بودند و کارخانه جات با ظرفیت کامل تولید نکردند، منابع به موقع محقق نشد، بیمه‌ها بدهی شان را تازه در مردادماه تسویه کردند، و این زنجیره دست به دست هم داد که ما در تامین دارو برای مهر و آبان دچار چالش شویم.

سرم همچنان کمیاب
به گفته نایب رئیس انجمن داروسازان تهران، ادعای وزارت بهداشت این است که ظرف دو، سه ماه آینده کسری‌ها بهتر می‌شود، البته وضعیت آنتی بیوتیک نسبت به دو هفته پیش کمی بهتر شده، ولی مطلوب نیست. بزرگ‌ترین چالش در مورد قیمت گذاری دارو بود. افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگر، حمل و نقل و مواد اولیه، چالش قیمت گذاری دارو را در سازمان حمایت ایجاد کرده بود.صبور با بیان اینکه تازه یک ماه و نیم پیش قیمت دارو‌ها را مصوب کردند، گفت: تازه کارخانه جات در پروسه تولید دارو وارد شده اند. این در حالی است که در بسیاری از دارو‌ها کسری داریم منتها الان با توجه به شیوع آنفولانزا، مصرف آنتی بیوتیک بیشتر به چشم آمد وگرنه در تامین سرم، اسپری‌های استنشاقی، یک سری دارو‌های دیابت و.. مشکل داریم.

کمبود دارو ادامه دارد؟
نایب رئیس انجمن داروسازان تهران با ابراز نگرانی از کمبود دارو در ماه‌های آینده می‌گوید: اگر از الان تدبیری برای آینده نیندیشند و به موقع مواردی که گفتم را تهیه نکنند ما دوباره در اسفند و بهمن مشکل کمبود دارو خواهیم داشت. پیش از این ما خودمان صادرکننده آنتی بیوتیک بودیم، ولی ناهماهنگی‌ها باعث کمبود شد و متاسفانه این اتفاق افتاد. البته یکی، دو محموله هم آنتی بیوتیک واردات کرده اند و خرد خرد توزیع می‌کنند، ولی هنوز به کف داروخانه‌ها نرسیده است.صبور ادامه داد: ما در تامین سوپانسیون ها، شربت ها، آزیترومایسین، آموکسی سیلین، آموکسی کلاو، فاراموکس، فاموتیدین، سوپانسیون سفیکسیم دچار مشکل هستیم.


کد مطلب: 368339

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/368339/جستجوی-دارو-داروخانه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir