به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۱۸ ساعت ۱۱:۳۷
کد مطلب : ۳۶۸۳۵۴

تحریم‌های غرب بسیار تاثیرگذار هستند

تحریم‌های غرب بسیار تاثیرگذار هستند
گروه بین الملل: پوتین در آغاز جنگ تهاجمی خود به اوکراین در مورد اثربخشی تحریم‌های غرب تردید داشت. حال رئیس بانک مرکزی روسیه در مورد دست‌کم گرفتن تحریم‌‌ها هشدار می‌دهد. او می‌گوید، شرکای جدید بالقوه روسیه از گرداب تحریم‌ها می‌ترسند.
الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه نسبت به دست کم گرفتن پیامدهای تحریم‌های غرب برای اقتصاد داخلی هشدار داد. نابیولینا به نمایندگان پارلمان روسیه گفت: «تحریم‌ها بسیار قدرتمند هستند و تأثیر آن بر اقتصاد روسیه و جهان را نباید کم‌اهمیت جلوه داد.»نابیولینا ضمن اشاره به این‌که شرکای جدید بالقوه روسیه از گرفتار شدن در گرداب تحریم‌ها می‌ترسند، افزود: «خود را از تأثیر این تحریم‌ها منزوی کردن امکان‌پذیر نیست.»
اقدامات تنبیهی غرب در نتیجه جنگ روسیه علیه اوکراین پیش از هر چیز بانک‌های روسیه را هدف قرار داده بودند. به گفته نابیولینا، توان انطباق این بانک‌ها با شرایط تحریمی نشان می‌دهد که تغییر ساختار اقتصادی در روسیه در جریان است.
رئیس بانک مرکزی روسیه گفت، اعطای وام به شرکت‌ها از ژانویه تا اکتبر سال جاری ۹،۹ درصد افزایش یافته و این سریع‌تر از ۹،۷ درصد ثبت شده در بازه‌ی زمانی سال گذشته است. نابیولینا تصریح کرد: «ما پیش‌بینی می‌کنیم که دینامیسم مثبت در وام‌دهی ادامه خواهد یافت و همزمان بانک‌ها در موقعیتی خواهند بود که بتوانند در چارچوب برنامه جدید به سربازان بسیج شده و اعضای خانواده آنها وام مرخصی اعطا کنند.»نیروهای ذخیره‌ای که چندی پیش از سوی ولادیمیر پوتین به جبهه‌های جنگ فراخوانده شدند، در طول مدت خدمت خود و ۳۰ روز پس از آن، از پرداخت اقساط وام مسکن، وام مصرف‌کننده و بدهی کارت اعتباری معاف خواهند بود. این بسیج نظامی در حال حاضر تأثیر منفی بر بودجه دولت، میزان تقاضای مصرف‌کنندگان و شرکت‌های روسیه گذاشته است.
رئیس بانک مرکزی روسیه فعلا ضرورتی برای کاهش کنترل تراکنش‌های سرمایه که از بهار اعمال شده است نمی‌بیند. او می‌گوید، واحد پول کشورش (روبل) در سال جاری رشد بهتری نسبت به سایر ارزهای اصلی داشته است و این به دلیل کنترل تراکنش‌های سرمایه بوده است. این روند، یک نقطه ضعف نیز دارد: درآمد حاصل از صادرات روسیه، مانند نفت، گاز و سایر مواد خام، کاهش می‌یابد، زیرا اغلب به دلار و یورو تسویه می‌شود.
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها