به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۲۱ ساعت ۱۷:۰۶
کد مطلب : ۳۶۸۹۷۱

تازه‌ترین نتایج انتخابات میاندوره‌ای آمریکا

تازه‌ترین نتایج انتخابات میاندوره‌ای آمریکا
گروه بین‌‌الملل: در تازه‌ترین نتایج انتخابات میاندوره‌ای آمریکا در انتخابات مجلس نمایندگان، با شمارش ۴۱۰ کرسی از ۴۳۵ کرسی، دموکرات‌ها ۱۹۹ و جمهوری‌خواهان ۲۱۱ کرسی را کسب کردند.  در انتخابات مجلس سنا و با شمارش نهایی  ۹۸ کرسی از ۱۰۰ کرسی، دموکرات‌ها ۴۹ و جمهوری‌خواهان ۴۹ کُرسی را کسب کردند. در انتخابات مجلس، فقط شمارش ایالت نوادا باقی مانده و انتخابات جورجیا نیز به مرحله دوم کشیده شده است.
هنوز نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا نهایی نشده و با وجود برتری عددی جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان، سرنوشت نمایندگان سنا نامشخص است و دست‌کم در یک مورد احتمال دارد انتخابات به مرحله دوم در ماه دسامبر کشیده شود؛ اگر مانند گذشته تعداد کرسی‌های مجلس سنا به صورت برابر (هر حزب ۵۰ کرسی) باشد، همچنان دموکرات‌ها با استفاده از حق رای معاون رئیس‌جمهوری به‌عنوان رئیس سنا، می‌توانند دستاوردهای محدودی داشته باشند، اما برتری جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان اگر به رقم ۲۱۸ کرسی (نصف به اضافه یک) از مجموع ۴۳۵ کرسی برسد، آن‌وقت حزب دموکرات بازوی مهمی در قانون‌گذاری را از دست می‌دهد.
رئیس‌جمهوری به‌عنوان فرمانده کل، اختیارات گسترده‌ای در سیاست خارجی دارد، ولی در نقطه مقابل، کنگره هم اهرم فشار بیشتری در امور داخلی دارد. به همین اعتبار، اگر جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان بخواهند جزئیات و تقویم‌های قانون‌گذاری، ریاست کمیته‌ها و هزینه‌های قدرت را کنترل کنند، شرایط و روابط بین دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه و به تبع آن روابط بین دولت و کنگره پیچیده می‌شود و دموکرات‌ها باید خود را برای یک نزاع متقابل آماده کنند. مجموعه این شرایط، نیمه دوم از دور اول ریاست جمهوری جو بایدن را با چالش‌های بی‌شماری مواجه خواهد کرد. 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها