به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۳۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۲۲ ساعت ۰۹:۲۰
کد مطلب : ۳۶۹۰۲۵

تپق‌ها و گاف‌های بایدن ابزار دست منتقدان

تپق‌ها و گاف‌های بایدن ابزار دست منتقدان
گروه بین الملل:انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا قلمروی ناشناخته‌ای خواهد بود، در کشوری که جوانی را ارج می‌نهد، اما میلیون‌ها تن از شهروندانش - از جمله روسای جمهوری - سال‌ها پس از سن بازنشستگی (۶۵ سال) همچنان کار می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، وقتی رونالد ریگان کاخ سفید را ترک کرد، ۷۷ سال داشت، اما اگر جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا پیروز شود، در نهایت با ۸۶ سال سن، ترک قدرت خواهد کرد. ترامپ از او جوان‌تر است، اما او هم اگر در این انتخابات نامزد و پیروز شود، چهار سال بعد از انتخابات ۲۰۲۴، ۸۲ ساله خواهد بود.جامعه آمریکا پا به سن گذاشته و سن بازنشستگی بالاتر رفته است. تخمین زده می‌شود که جمعیت بالای ۶۵ سال آمریکا در سال ۲۰۶۰ به ۹۵ میلیون تن برسد، در حالی که در ۲۰۱۸ این جمعیت ۵۲ میلیون بود. «دفتر مرجع جمعیت» پیشبینی می‌کند که در ۲۰۶۰، از هر چهار آمریکایی، یک تن هنوز شاغل خواهد بود.با این حال، بعضی از شهروندان ایالات متحده نگران سن بالای دو گزینه اصلی نامزدی انتخابات ۲۰۲۴ هستند.
یک نظرسنجی مشترک خبرگزاری رویترز و موسسه ایپسوس نشان می‌دهد که گرچه ۷۱ درصد از دموکرات‌ها باور دارند بایدن از نظر ذهنی سالم است و می‌تواند از پس چالش‌ها برآید، اما ۴۶ درصد از آن‌ها می‌گویند شاید او شرایط حضور در انتخابات ۲۰۲۴ را نداشته باشد.
فارغ از جبهه‌گیری‌های حزبی، ۶۸ درصد از افراد حاضر در این نظرسنجی باور دارند جو بایدن از دو سال آینده به بعد، برای ریاست‌جمهوری گزینه مناسبی نیست و ۴۹ درصد از شرکت‌کنندگان درباره دونالد ترامپ هم چنین باوری دارند. بر اساس این نظرسنجی، ۸۶ درصد از مردم آمریکا باور دارند حداکثر سن برای ریاست‌جمهوری کشورشان باید ۷۵ سال باشد.
تپق‌های بایدن و فاصله‌گیری‌اش از متن سخنرانی‌ها، ابزار دست منتقدانش شده تا ثابت کنند او برای این کار زیادی پیر شده است. حامیانش اما می‌گویند جو بایدن - که در کودکی از لکنت زبان رنج می‌برده - از دیرباز درسخنرانی‌های خود به متن وفادار نبوده و بداهه‌گویی می‌کند. آن‌ها معتقدند این وقایع به کهولت سن بایدن ربطی ندارند، بلکه حاصل انتخاب آگاهانه او هستند.
نتیجه انتخابات میاندوره‌ای کنگره و انتخابات فرمانداری‌های آمریکا هنوز مشخص نشده، اما واضح است که جمهوری‌خواهان «پیروزی قاطعی» که انتظارش را داشتند، به دست نیاوردند. همین مسئله باعث شده تا احتمال نامزدی بایدن در انتخابات ۲۰۲۴ تقویت شود.
سخنگوی کاخ سفید در آستانه تولد ۸۰ سالگی بایدن در پاسخ به نگرانی‌ از سن و سال این رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: همانطور که بایدن زمان نامزدی انتخابات ۲۰۲۰ گفت، خودتان نگاهش کنید! از آن زمان تا کنون، او بیشترین آرای مردمی را در تاریخ آمریکا به دست آورد، در ایجاد شغل عملکرد بی‌سابقه‌ای داشت، شرکت‌های بزرگ را به پرداخت مالیات عادلانه واداشت، طرحی برای کاهش قیمت دارو ارائه کرد، بزرگترین طرح اصلاح قانون اسلحه در ۳۰ سال گذشته را امضا کرد و بیشترین سرمایه‌گذاری در ۵۰ سال گذشته را در حوزه زیرساخت انجام داد. این موفق‌ترین سابقه قانون‌گذاری از زمان لیندون جانسون (رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا) است.او ادامه داد: باز هم بنشینید و نگاه کنید که چه خواهد کرد.
برخی از حامیان بایدن می‌گویند از موفقیت‌های حزب دموکرات در دوره بایدن خشنود هستند، اما درباره دومین دوره ریاست‌جمهوری بایدن خیلی مطمئن نیستند.یک شهروند آمریکایی می‌گوید: به نظر من، ‌او در این مدت کارهای بزرگی کرده، اما اینکه کسی در اواسط ۸۰ سالگی بخواهد رئیس‌جمهوری آمریکا شود، به نظرم این شغل دشوارترین کار ممکن است.
در عین حال، بسیاری باور دارند که انتقاد از سن و سال بایدن، تبعیض‌آمیز است.
یک شهروند ۸۶ ساله آمریکا می‌گوید: برخی‌ها حتی در ۶۰ سالگی هم نباید به سیاست نزدیک شوند، اما به نظر من تمسخر و طنز درباره او، از تبعیض سنی ناشی می‌شود، بیایید به فرد نگاه کنید (نه سن و سال).بایدن کمتر از دو هفته دیگر ۸۰ ساله می‌شود و وقتی اخیرا در مصاحبه‌ای از او درباره تولدش سوال شد، همان واکنشی را نشان داد که هر شخص بالای ۵۰ سالی نشان می‌دهد: انکار! او گفت: حتی نمی‌خواهم سنم را به زبان بیاورم، حتی نمی‌توانم درباره‌اش حرف بزنم!
او گفت پرسش‌ها درباره سن و سالش را «کاملا منطقی» می‌داند، اما قصد دارد دوباره نامزد شود.کنگره فعلی آمریکا یکی از پیرترین کنگره‌های تاریخ این کشور است. بیش از نیمی از اعضای مجلس نمایندگان و دو سوم اعضای مجلس سنای آمریکا از نسل «بومر» هستند، نسلی که بین سال‌های ۱۹۴۶ تا ۱۹۶۴ متولد شده‌اند.
برخی از اعضای کنگره حتی از ترامپ و بایدن هم پیرتر هستند. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ۸۲ سال دارد. میچ مک‌کانل، رئیس اقلیت جمهوری‌خواه مجلس سنا ۸۰ سال سن دارد. چاک گراسلی، سناتور جمهوری‌خواه ایالت آیووا که ۸۹ ساله است، در انتخابات میاندوره‌ای روز سه‌شنبه مجددا پیروز شد و ۶ سال دیگر، یعنی تا ۹۵ سالگی عضو سنای آمریکا خواهد بود!
نظرسنجی رویترز نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها خیلی هم با این وضعیت موافق نیستند. بر اساس این نظرسنجی، دو سوم مردم آمریکا باور دارند که باید محدودیت سنی برای کسب مناصب فدرال وضع شود، مناصبی از جمله ریاست‌جمهوری، کنگره و قضاوت در دادگاه عالی.با این همه، نام بایدن حتی در لیست ۱۰ رهبر پیر جهان هم دیده نمی‌شود، لیستی که در آن رئیس‌جمهوری ۸۹ ساله کامرون و ملکه ۸۲ ساله دانمارک به چشم می‌خورند.
دبورا کادو، مدیر مرکز طول عمر در دانشگاه استنفورد آمریکا می‌گوید: بی‌دلیل نیست که دیگر جوامع از افراد مسن خود راهنمایی و مشورت می‌گیرند. این افراد تجربه‌ای دارند که نباید نادیده گرفته شود.او و دیگر متخصصان کهنسالان، هیچ نشانه‌ای در بایدن نمی‌بینند که حاکی از ناتوانی او در انجام وظایفش باشد.
استوارت جار اوشانسکی، متخصص این حوزه در دانشگاه ایلینوی شیکاگو می‌گوید، شاید بایدن در دسته آمریکایی‌های مسن قرار گیرد که «اَبَرسالمند» محسوب می‌شوند، اما توانایی ذهنی او مانند افرادی است که چندین دهه جوان‌تر هستند.او می‌گوید: از سن به عنوان یک سلاح استفاده می‌شود و حزب مقابل - هر حزبی که باشد - همیشه سعی می‌کند به شما بگوید که این شخص یک مشکلی دارد. ما که کارمان مطالعه سن است، می‌گوییم که انقدر از سن به عنوان سلاح استفاده نکنید.
برچسب ها: جو بایدن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها