به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۲۲ ساعت ۱۲:۰۱
کد مطلب : ۳۶۹۰۸۴

راهی ساده برای تبدیل کابوس به رویا !

راهی ساده برای تبدیل کابوس به رویا !
گروه علمی:دانشمندان در یک مطالعه جدید کشف کردند که گوش کردن در هنگام خواب به یک صدای مرتبط با تجربه مثبت که در طول روز داشتند، از طریق یک هدبند بی‌سیم می‌تواند تناوب کابوس‌های شبانه را کاهش دهد.
به گزارش ایرنا، برای برخی از افراد،‌ کابوس‌ یا همان خاطرات ترسناک که در خواب و رویا مجددا دیده می‌شوند، گاهی اوقات می توانند به رویدادی منظم و همیشگی تبدیل شوند.

برخی بزرگسالان هر هفته چندین بار گرفتار کابوس می‌شوند و برای درمان به مراجعه به رویابین‌ها ترغیب می‌شوند تا نمونه‌های مثبت رویاهای اخیر خود را بازگو کنند.با این حال دانشمندان در کشور سوئیس در یک مطالعه جدید که در نشریه «بیولوژی امروزی» به چاپ رسیده است این فرایند را یک گام به جلوتر برده‌اند. این دانشمندان کشف کردند که اجرای (پلی کردن) یک صدا – صدای مرتبط با یک تجربه مثبت در روز – از طریق یک سربند (headband) بی‌سیم در زمان خواب ممکن است تناوب کابوس‌ها را کاهش بدهد.

«لامپروس پروگاموروس» ( Lampros Perogamvros) از محققان اصلی این مطالعه و روانشناس در «لابراتوار خواب» بیمارستان دانشگاه ژنو گفت: بین نوعی احساسات تجربه شده در خواب و رویا با وضعیت سلامت احساسی ما رابطه وجود دارد.وی افزود: بر اساس این مشاهده،‌ ما این ایده را داشتیم که می‌توانیم به افراد از طریق دستکاری احساسات در رویاهای آنها کمک کنیم. در این مطالعه، نشان دادیم که می‌توانیم تعداد رویاهای قوی و منفی را کاهش دهیم.

حدود چهار درصد از بزرگسالان کابوس‌های مزمن دارند. این کابوس ها معمولا با بیدار شدن در نیمه‌های شب و خواب با کیفیت پایین مرتبط هستند. برای این بیماران اغلب درمان واگویی تصویری تجویز و از آنان خواسته می‌شود که خط داستانی منفی کابوس را به سمت پایانی مثبت تغییر دهند و در طول روز با خود واگویی کنند. این درمان برای بسیاری موثر است اما در برخی موارد هم جوابگو نیست.

محققان برای بررسی تاثیرگذاری روش قرار دادن بیماران در معرض صدا ۳۶ بیمار را تحت نظر قرار دادند. از آنها خواسته شد که بین بخش مثبت رویا با یک صدا ارتباط برقرار سازند. آنها سپس با پخش این صدا در زمان خواب، شاهد کاهش سریع کابوس‌ها بودند و رویاها نیز بیشتر جنبه مثبت پیدا کردند.نتایج این تحقیق نشان داده است که چنین روش‌هایی باید در مقیاس‌های بزرگتر اجرا شود تا بتوان امکان تعمیم آن به موارد دیگر را مشخص کرد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها