به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۱۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۲۲ ساعت ۱۸:۲۶
کد مطلب : ۳۶۹۲۰۶

نگرانی آلمان از افزایش شمار پناهجویان

نگرانی آلمان از افزایش شمار پناهجویان
گروه بین الملل: جنگ روسیه در اوکراین سبب شده است تا حدود یک میلیون نفر به آلمان پناه بیاورند. همزمان با این روند شمار درخواست‌کنندگان پناهندگی در آلمان رو به افزایش گذاشته و برخی ایالت‌ها را با مشکلاتی جدید روبرو کرده است.
ایالت‌های آلمان خود را برای پذیرش پناهجویان در هفته‌ها و ماه‌های آتی آماده می‌کنند. در برخی از نقاط آلمان اقامتگاه‌هایی اضطراری با چادر و یا در سالن‌های نمایشگاه‌های بزرگ در حال احداث است.مقامات چند ایالت آلمان اعلام کرده‌اند، از استفاده از سالن‌های ورزشی به منظور ایجاد اقامتگاه‌های لازم برای پناهجویان خودداری خواهند کرد.
این تنها جنگ اوکراین نیست که آلمان را به گسترش ظرفیت جهت پذیرش پناهجویان واداشته است. وزارت داخلی ایالت بایرن اعلام کرده که این روند همچنین از افزایش چشمگیر شمار درخواست‌کنندگان پناهندگی در آلمان ناشی می‌شود.
مقامات ایالت زاکسن‌آنهالت (واقع در شرق آلمان) از دولت فدرال این کشور انتقاد کرده‌اند که ارزیابی‌های لازم در ارتباط با شمار پناهجویان و متقاضایان پناهندگی ارائه نمی‌کند. در سال‌های گذشته به ویژه در فصل‌های پاییز و زمستان شمار زیادی پناهجو راهی آلمان شده‌اند.
اداره کل مهاجرت و پناهجویی در آلمان اعلام کرده که از آغاز سال جاری میلادی تا ماه اکتبر مجموعا ۱۶۰ هزار درخواست پناهندگی در این کشور ارائه شده است. این رقم ۴۰ درصد بیشتر از شمار تقاضاهای پناهندگی در سال گذشته است.اکثر متقاضان پناهندگی در آلمان شهروند سوریه هستند. شهروندان افغانستان و ترکیه به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
مقامات مسئول در آلمان شمار آوارگان و پناهجویانی را که از اوکراین راهی آلمان شده‌اند، حدود یک میلیون نفر برآورد می‌کند.این رقم تخمینی است، چرا که پناهجویان اوکراینی نیازی به ارائه درخواست پناهندگی ندارند و بسیاری از آنان در کنار اقوام و بستگان خود که مقیم آلمان هستند، به سر می‌برند بی‌‌آنکه خود را به عنوان پناهجو ثبت کنند.وضعیت برخی ایالت‌ها بحرانی است، از جمله برلین. در حال حاضر اقامتگاه‌های پناهجویان و متقاضایان پناهندگی در پایتخت آلمان پر است و حدود ۳ هزار نفر در برلین در انتظار آن هستند که به آنها جایی مشخص در یکی از اقامتگاه‌های ثابت داده شود.فرانسیسکا گیفای، شهردار پایتخت آلمان چندی پیش به روزنامه آلمانی "بیلد ام زونتاگ" گفته بود، به ویژه برلین دیگر ظرفیت‌ بیش‌تری برای پذیرش پناهجویان را ندارند.
بنا بر اظهارات او ۳۴۰ هزار اوکراینی در برلین کمک‌های اولیه دریافت کرده‌اند و ۱۰۰ هزار نفر اسکان داده شدند.با توجه به شمار رو به افزایش پناهجویان در آلمان، دولت فدرال قصد دارد با افزایش میلیاردی کمک‌ها از دولت‌های ایالتی و شهرداری‌ها پشتیبانی کند.دولت فدرال طبق طرحی پیشنهادی که سرگرم تهیه آن است، اعلام آمادگی کرده که برای دو ماه باقی مانده امسال و سال آینده در مجموع چهار میلیارد و ۲۵۰ میلیون یورو در اختیار دولت‌های ایالتی و شهرداری‌ها قرار دهد.دولت‌های ایالتی در آلمان در حالی نگرانی خود را از این روند ابراز می‌کنند که شمار حملات به اقامتگاه‌های پناهجویی  در این کشور نیز روندی صعودی نشان می‌دهد، هر چند اندک.طبق آخرین آمار از ماه ژانویه تا پایان سپتامبر سال ۲۰۲۲ (بازه زمانی ۹ ماهه) مجموعا ۶۵ مورد حمله به سکونت‌گاه‌های پناهجویان در سراسر آلمان به ثبت رسیده است.
این تعداد حمله در یک بازه زمانی ۹ ماهه تقریبا به اندازه کل شمار حملاتی بوده که در دوازده ماه سال ۲۰۲۱ رخ دادند.
بیشترین  تعداد حملات به پناهجویان  در آلمان، در سال ۲۰۱۵ ثبت شدند. در آن زمان و در اوج بحران پناهجویی، حدود ۱۵۰۰ حمله علیه اقامتگاه‌های پناهجویان در سراسر این کشور رخ داد. از آن سال به بعد شمار این گونه حملات رو به کاهش گذاشته بود.
برچسب ها: آلمان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها