به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۱۴ ساعت ۱۳:۰۹
کد مطلب : ۳۶۹۲۹

ریزش کوه آزادراه خرم‌آباد-اهواز بر سر خودرو

گروه حوادث: در حادثه‌ای که شب گذشته به دنبال ریزش کوه در آزادراه خرم آباد - پل زال (به مقصد استان خوزستان) رخ داد سه نفر از سرنشینان یک دستگاه اتوبوس عبوری از این محور زخمی شدند.
شدت گرفتن بارش‌ها طی شب گذشته در استان لرستان منجر به لغزندگی صخره‌های اطراف آزادراه خرم آباد - پل زال شد و این امر در نهایت سقوط تخته سنگ‌ها از کوه را به دنبال داشت که این موضوع منجر به خسارت به یک دستگاه اتوبوس عبوری از این محور و زخمی شدن سه نفر از سرنشینان این اتوبوس شد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان لرستان با تایید حادثه رخ داده در محور خرم آباد - پل زال گفت: شب گذشته حوالی ساعت ۲۳ به دنبال بارش شدید باران و لغزش صخره‌های حاشیه آزاد راه کوه ریزش کرد که این امر منجر به خسارت به یک دستگاه اتوبوس شد. شهرام ملکی ادامه داد: این حادثه در کیلومتر ۵۱ آزادراه خرم آباد - پل زال لاین جنوب به شمال آن رخ داد و متاسفانه برخورد سنگ با یک دستگاه اتوبوس عبوری از محور منجر به زخمی شدن سه نفر از سرنشینان شد که خوشبختانه جراحت این افراد سطحی بود.

وی با بیان اینکه دیشب تا حوالی ساعت سه بامداد کار ریزش برداری از سطح محور انجام شده است، بیان داشت: در حال حاضر محور مشکلی برای تردد ندارد ولی با نظر پلیس راه به منظور پیشگیری از وقوع حوادث احتمالی تا پایان بارندگی‌ها لاین برگشت آزادراه خرم آباد - پل زال مسدود اعلام شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان لرستان با بیان اینکه در حال حاضر لاین جنوب به شمال این محور مسدود اعلام شده و از تردد وسایل نقلیه در آن جلوگیری می‌شود، بیان داشت: با توجه به اینکه مطابق پیش بینی هواشناسی بارش‌ها تا ظهر امروز به اتمام می‌رسد پیش بینی شده که بعد از اطمینان از ایمن بودن مسیر، لاین جنوب به شمال آزادراه خرم آباد - پل زال بازگشایی شود.

ملکی با اشاره به لغزندگی برخی صخره‌های حاشیه آزادراه خرم آباد-پل زال یادآور شد: شرکت بهره‌بردار از این پروژه مطابق برنامه بلندمدت در حال انجام عملیات تثبیت در این نقاط است که باید در این روند تسریع شود. پیش از این نیز در حادثه‌ای که ۲۲ آذرماه سال گذشته رخ داد ریزش صخره‌ها منجر به خسارت به یکی از تونل‌های آزادراه خرم آباد-پل زال شده بود.

در این حادثه نیز با توجه به اینکه جنس زمین شناسی و خاک منطقه از جنس مارن، ماسه سنگ و رس است بر اثر بارش‌ها خاک کوه‌های منطقه شسته و همین امر منجر به سقوط تخته سنگ‌ها بر روی تونل و بسته شدن این محور شده بود. حادثه رخ داده در آذرماه سال گذشته خوشبختانه تلفات جانی نداشت ولی در جریان این اتفاق و ریزش تونل یک دستگاه تریلی عبوری از این محور دچار خسارت شد که خوشبختانه به راننده آن آسیبی وارد نشد ولی در حادثه شب گذشته سه نفر از سرنشینان یک دستگاه اتوبوس آسیب دیدند.

بخشی از منطقه عبور آزاد راه خرم آباد - پل زال از مناطق مستعد رانش در محدوده استان لرستان محسوب می‌شود و پیش از این نیز شاهد رانش زمین در این منطقه بوده‌ایم که در صورت عدم تثبیت و چاره اندیشی اصولی در این زمینه ممکن است در حوادث آینده شاهد تلفات جدی‌تر باشیم.
بنابر این گزارش، آزادراه خرم آباد - پل زال به طول ۱۰۴ کیلومتر به عنوان گلوگاه شاهراه ترانزیتی شمال به جنوب کشور با صرف اعتباری بالغ بر ۷۵۰ میلیارد تومان با مشارکت ۵۰ درصدی بخش خصوصی احداث شده است.

آزادراه خرم آباد - پل زال دارای حدود 26 کیلومتر تونل و سه کیلومتر پل دره‌ای است و برای ساخت این آزاد راه بیش از ۴۰ میلیون متر مکعب عملیات کوه بری انجام شده است. این آزادراه دارای نزدیک به ۲۸ تونل بوده و تونل «گندمکار» بزرگترین تونل این مسیر است که بیش از دو هزار و ۳۰۰ متر طول دارد.

سینا از شیراز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۴ ۱۵:۰۷
تا کی ما باید تاوان افتتاح های سوری و شتابزده پروژه های ناتمام دولت قبل را بدیم؟؟ (215026)
مینا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۴ ۱۸:۰۵
فکر کنم یکسالی هست که در دولت یازدهم قرار داریم! تا صد سال دیگه هم بگید دولت قبل ببینم به کجا میرسید؟! (215042)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۴ ۱۶:۱۱
حالا مسافرت ارزش داره؟! تو این هوا و با این امکانات؟! بعضی ها اگه تعطیلات نرن سفر میمیرند انگار!!! (215030)
پسر عمه زا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۴ ۱۸:۱۴
اون از سدگتوند اینهم از ازادراه خرم اباد-پل زال...
ظاهرا چیزی که اهمیت نداره سرنوشت و جون ملته!
مسوولان پروژه ها هم که ظاهرآ مصونیت قضایی دارند! (215043)
مجی
United States
۱۳۹۳/۰۱/۱۴ ۲۰:۳۶
دوازده هزارتومان میگیرن بابت عوارض برای تردداز این محور، چه خبره؟؟میخان یه ساله هزینه ساختشو از جیب مردم دربیارن؟؟!!؟؟ (215072)