به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۲۴ ساعت ۰۹:۰۷
کد مطلب : ۳۶۹۴۵۷

تصویب قطعنامه برای غرامت روسیه به اوکراین

تصویب قطعنامه برای غرامت روسیه به اوکراین
گروه بین الملل: مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواستار پاسخ‌گویی روسیه در قبال اقدامات خود در اوکراین شد و با تصویب قطعنامه‌ای تاکید کرد که مسکو باید خسارات وارده به این کشور را جبران کند.
این قطعنامه که حمایت ۹۴ کشور از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد را به دست آورد، می‌گوید روسیه که ماه فوریه به کشور همسایه خود حمله کرد، «باید عواقب حقوقی تمام اقدامات نادرست بین‌المللی خود را بپذیرد، از جمله جبران خساراتی که این اقدامات به همراه داشته است».قطعنامه یادشده به کشورهای عضو پیشنهاد می‌کند که با همکاری اوکراین یک پرونده بین‌المللی برای ثبت مستندات و اقامه دعوی علیه روسیه ایجاد کنند.
قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد الزام‌آور نیست، اما بار سیاسی دارد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، نیز تصویب این قطعنامه را امری «مهم» توصیف کرد.
 زلنسکی در سخنرانی ویدیویی شامگاهی خود گفت: «غرامتی که روسیه باید به‌خاطر آنچه انجام داده است بپردازد، اکنون بخشی از واقعیت حقوقی بین‌المللی است.»
۱۴ کشور از جمله ایران، چین، روسیه به این قطعنامه رای منفی دادند و ۷۳ کشور از جمله برزیل، هند و آفریقای جنوبی نیز رای ممتنع.
در ماه مارس ۱۴۱ کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد رای به محکومیت تهاجم نظامی روسیه دادند. همچنین ۱۴۳ کشور عضو نیز در ماه اکتبر اقدام روسیه در جدا کردن بخش‌هایی از اوکراین و الحاق آن به خاک خود را محکوم کردند.
واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد،  پیش از رای‌گیری به مجمع عمومی گفت که مفاد قطعنامه «از نظر قانونی باطل و بی‌اعتبار» است و از کشورها خواست که علیه آن رای بدهند.وی سپس کشورهای غربی را متهم کرد که تلاش می‌کنند به نبرد در اوکراین دامن بزنند.
 در میان پنج قطعنامه‌ای که تاکنون درباره جنگ در اوکراین بود توسط مجمع عمومی به تصویب رسیده است، این مورد با پایین‌ترین رأی به تصویب رسید.
بر اساس این قطعنامه باید روسیه را در قبال نقض قوانین بین‌المللی این کشور در اوکراین یا علیه اوکراین به پاسخگویی کشاند و این کشور باید "پیامدهای حقوقی تمام اقدامات نادرست بین‌المللی خود، از جمله تمام خسارات را متحمل شود». باید افزود که مصوبات مجمع عمومی سازمان ملل متحد الزام‌آور نیست.

دیدار رئیس سیا با همتای روس خود در ترکیه
ویلیام جوزف برنز، مدیر سازمان مخفی برون‌مرزی آمریکا "سیا" با همتای روسی خود سرگئی ناریشکین در ترکیه دیدار کرد.
یک سخنگوی کاخ سفید به رسانه‌ها گفته است که برنز به روسیه در مورد کاربرد سلاح هسته‌ای در اوکراین هشدار داده است.شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که موضوع نشست آنکارا مذاکرات پایان جنگ نبوده است. گفته می‌شود که این دیدار پیشاپیش به اطلاع اوکراین رسیده است.ایالات متحده و شرکای غربی تأکید دارند که این اوکراین است که باید شرایط چنین مذاکراتی را تعیین کند.
به گفته شورای امنیت ملی آمریکا، یکی از موضوع‌های مذاکره میان برنز و ناریشکین پرونده شهروندان آمریکایی است که در روسیه در زندان به سر می‌برند.
روزنامه روسی کومرسانت پیشتر گزارش داده بود که سرگئی ناریشکین، رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه ( SVR) برای مذاکره با طرف آمریکایی وارد آنکارا شده است.

آمریکا چندین شرکت مرتبط با روسیه را تحریم کرد
آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه شماری از شرکت‌ها وضع کرده است. دولت ایالات متحده آنها را متهم می‌کند که به مسکو در تهیه تسلیحات کمک کرده و در نتیجه از جنگ حمایت کرده‌اند.
این تحریم به طور عمده متوجه یک شرکت روسی متخصص در ساخت و تولید میکروالکترونیک و سه شرکت مرتبط با این شرکت در ارمنستان، تایوان و سوئیس شده‌اند.
آمریکا در این تحریم‌ها ۱۴ نفر و ۲۸ نهاد، از جمله دو شهروند سوئیسی و چندین شرکت در سوئیس و فرانسه هدف قرار داده است.

روسیه جیم کری و مارگارت اتوود را تحریم کرد
روسیه جیم کری، بازیگر کانادایی هالیوود و مارگارت اتوود، نویسنده کانادایی را به دلیل مواضع آن‌ها در طرفداری از اوکراین تحریم کرد. این دو در فهرستی مجرمانه در کنار ۱۰۰ سیاستمدار، دانشمند، هنرمند و کارآفرین کانادایی قرار گرفته‌اند که اسامی آنها توسط وزارت خارجه روسیه منتشر شده است.
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها