به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۲۴ ساعت ۰۹:۲۷
کد مطلب : ۳۶۹۴۶۸

حقیقت ترسناک پشت تصویر خندان ناسا!

حقیقت ترسناک پشت تصویر خندان ناسا!
گروه علمی: تصویر موسوم به «خورشید خندان» که توسط رصدخانه ناسا منتشر شده، حاکی از حقایق ترسناکی است که می‌تواند لبخند را از لب‌های ساکنین زمین بگیرد.به نظر می‌رسد خورشید خندان یا همان چهره ژولیده‌ای که یادآور فانوس‌های هالووین است و طی ماه گذشته توسط ناسا منتشر شده بود، تنها یک پوزخند بی‌ضرر نیست. به گفته پروفسور برایان کیتینگ، استاد فیزیک دانشگاه کالیفرنیا، این تصویر که در پرتو فرابنفش به تصویر کشیده شده است، آنچه را که تحت عنوان «حفره‌های تاجی» شناخته می‌شود را نشان داده است. این پرتوهای تشکیل شده از بادهای خورشیدی و بار الکتریکی، می‌توانند باعث اختلالات شدید در جو زمین شوند.

کیتینگ در مصاحبه‌ای با واشنگتن پست گفته که هر چشم و دهان این خورشید خندان، تکه‌هایی از لایه بیرونی یک ستاره هستند که چند صد درجه سرد شده‌اند. با این حال، قطعاتی که توسط ماهواره ناسا در طیف UV گرفته شده است، با چشم غیرمسلح انسان قابل مشاهده نیستند. با این تفاسیر، چند بخش کمی خنک و کم‌چگالی گاز برای ساکنان زمین چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟
 
هنگامی‌که تندبادها به جو سیاره ما برخورد می‌کنند، می‌توانند باعث ایجاد شفق‌های قطبی زیبایی شوند. زیرا ذرات خورشید و گازهای زمین در هم تنیده می‌شوند. پدیده مذکور هم‌چنین این پتانسیل را نیز دارد که به طرز باورنکردنی در ارتباطات راه دور اختلال ایجاد کند. برای رسیدن این بادها به زمین، مقدار قابل توجهی از ذرات باردار الکتریکی از شاخه‌های خورشید لازم است. در یک سناریوی حداکثری، انفجار باد خورشیدی می‌تواند شبکه‌های برق را تحت تاثیر قرار داده و منجر به قطعی برق شود.

در سال ۲۰۱۴، رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا تصویری از فعالیت‌های خورشیدی را ثبت کرد که ظاهری مانند فانوس‌های هالووینی داشت و به خورشید خندان معروف شد. علی‌رغم نامنظم بودن این رویدادها، اما ایجاد یک طوفان خورشیدی بزرگ و مهیب در حال حاضر غیرممکن نیست. در سال ۱۸۵۹، یک طوفان ژئومغناطیسی عظیم که از خورشید سرچشمه می‌گرفت و به رویداد کارینگون معروف شد، چندین ایستگاه تلگراف را به آتش کشید.
چنین طوفان‌هایی ممکن است هر سال به دفعات رخ دهند. اما کیتینگ معتقد است که زمین برای مدتی طولاتی از تهدیدات ناشی از این رویدادهای مغناطیسی جان سالم به در برده است. با وابستگی ما به ارتباطات مبتنی بر فناوری، یک انفجار حفره تاجی بزرگ می‌تواند عواقب سنگینی در پی داشته باشد. طوفان های خورشیدی توسط مرکز پیش‌بینی آب و هوای فضایی اداره ملی افیانوسی و جوی ایالات متحده، در مقیاس پنج سطح رتبه‌بندی شده‌اند.
 
در این میان، رویداد موسوم به خورشید خندان، در رتبه‌بندی G۱ قرار گرفت. یک طوفان ژئومغناطیسی شدید که در سطح G۵ قرار دارد، می‌تواند باعث بروز مشکلات سیستمی مانند قطعی برق، فروپاشی شبکه، آسیب فضاپیما، خاموشی رادیویی چند روزه، قطع ناوبری ماهواره‌ای و ایجاد شفق قطبی شود. فرکانس پیش‌بینی شده NOAA برای یک طوفان G۵، رقم نگران‌کننده ۴ در هر ۱۱ سال را نشان می‌دهد. با این وجود، طبق توضیحات کیتینگ، زمین در چند قرن گذشته خوش‌شانس بوده است، وی معتقد است که وقوع یک طوفان خورشیدی بزرگ، می‌تواند عواقب سنگین و ترسناکی داشته باشد.
مرجع : گجت‌نیوز
برچسب ها: ناسا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها