به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۲۴ ساعت ۱۲:۵۴
کد مطلب : ۳۶۹۵۳۸

بهترین و بدترین خوراکی‌ها در زمان آلودگی هوا

بهترین و بدترین خوراکی‌ها در زمان آلودگی هوا
گروه جامعه: زمانی که هوا آلوده می شود بسیاری از متخصصان بهترین راهکار دور ماندن از گزند آلودگی هوا را عدم تردد در سطح شهر به خصوص مناطق آلوده می دانند اما در این میان تغذیه نیز نقش موثری در مقابله با آلودگی هوا دارد.

تاثیر آلاینده ها بر بدن انسان
در همین زمینه دکتر آراسب دباغ مقدم  درباره تاثیر آلاینده‌ها بر بدن گفت: آلودگی هوا روی اندام‌ها و ارگان‌های مختلف بدن تاثیر گذاشته و مشکلاتی را از قبیل بیماری‌های ریوی، آلودگی‌های که در خون ایجاد می‌شود، آلودگی‌هایی که اگر ریز باشند حتی می‌توانند وارد سلول‌های بدن شوند، درگیری که می‌توانند در کبد و کلیه ایجاد کنند. حتی رسوب برخی از این مواد در استخوان‌ها را رقم می‌زنند.

وی درباره اینکه چه گروه‌هایی بیشترین تاثیر از آلودگی هوا را می‌پذیرند، افزود: ما گروهی داریم تحت عنوان گروه‌های آسیب‌پذیر؛ که این‌ها شامل افراد بالای ۶۵ سال، کودکان زیر ۵ سال که دستگاه ایمنی کاملی نداشته و بدنشان مقاومت لازم را ندارد، خانم‌های باردار که به دلیل بارداری دچار ضعف می‌شوند، افرادی که بیماری‌های نقص ایمنی مانند اچ آی وی ایدز دارند یا افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و... می‌شوند. در بعضی از بیماری‌ها هم حتی مادران شیرده را هم جزو این گروه حساب می‌کنند. این‌ها افرادی هستند که تحت عنوان گروه‌های آسیب‌پذیر شناخته می‌شوند.

دباغ مقدم با بیان اینکه این تقسیم‌بندی به معنای این نیست که افراد دیگر آسیب نمی‌بینند، تاکید کرد: این تقسیم‌بندی به معنای آن است که این افراد بیشتر از بقیه آسیب می‌بینند. وقتی تذکر داده می‌شود که گروه‌های آسیب‌پذیر بیرون نیایند یعنی ممکن است آلودگی، خطرات جانی برای آن‌ها داشته باشد و حتی جبران‌ناپذیر باشد. اصلا نباید تصور یا تفسیر شود که اگر یک ورزشکار سالم در هوای آلوده بیرون برود بر اثر آلودگی هوا دچار مشکلی نخواهد شد.

اهمیت مصرف مایعات در زمان آلودگی هوا
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی به نقش مواد غذایی برای مقابله با عوارض آلودگی هوا اشاره کرد و ب گفت: مصرف مایعات و مواد غذایی که حالت مایع دارند، آب، شیر، آبمیوه‌های طبیعی باعث می‌شود که ترشحات مخاطی ریه، و ترشحات مخاطی در اندام‌های مختلف رقیق شده و عوامل آلوده راحت‌تر دفع شوند.وی افزود: همچنین مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها خیلی مهم است، به ویژه آن‌هایی که رنگ‌های قرمز، تیره و بنفش و رنگ‌های مشابه دارند که سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند یا به اصطلاح مواد ضد اکسایش. این مواد می‌تواند با عوامل آلاینده هوا که می‌توانند به سلول‌های بدن ما آسیب رسانده و باعث ایجاد بیماری‌های بدخیم، پیری زودرس یا تولید رادیکال‌های آزاد شوند، مقابله کنند.

دباغ مقدم با تاکید بر اینکه از شیر و لبنیات به طور معمول به عنوان جلوگیری‌کننده از رسوب عوامل آلاینده در استخوان‌ها نام برده می‌شود، گفت: سال‌هاست که سرب از بنزین‌ها حذف شده، اما شیر و لبنیات با رسوب سرب و دیگر مواد آلاینده که در هوا هستند و ممکن است به استخوان‌ها رسوب کنند، مبارزه و حتی از رسوب این مواد در استخوان‌ها جلوگیری می‌کنند.

وی با اشاره به دستگاه‌های تصفیه کننده بدن گفت: ما دو اندام مهم تصفیه‌کننده خون به نام کبد و کلیه داریم. این دو، برای کار تصفیه ظرفیتی دارند و اگر مدام تحت تاثیر مواد سمی و آلاینده قرار بگیرند، این اندام‌ها هم تحت تاثیر قرار گرفته و آسیب می‌بینند.این متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره تاثیر نوشیدنی‌های در دسترس، چون آب، شیر، چای و قهوه برای مبارزه با آلاینده‌ها، گفت: یکی از مکانیسم‌های دفاعی دستگاه تنفسی ما، ترشحات مخاطی است، همانی که وقتی زیاد می‌شود به شکل خلط درمی‌آیند. مصرف مایعات مانند آب که قطعا خیلی مناسب و مفید است، مصرف آبمیوه‌های طبیعی و چای و قهوه و نوشیدنی‌های مشابه، یا حتی مواد غذایی آبکی مثل سوپ و ... باعث می‌شود ترشحات مخاطی ما رقیق باشند و خیلی راحت‌تر، عوامل آلوده‌کننده را به کمک مژک‌هایی که در دستگاه تنفسی هست به خارج از بدن دفع کنند. البته مصرف آبمیوه‌های طبیعی نسبت به صنعتی، ترجیح داده می‌شود.

در زمان آلودگی چه غذاها و نوشیدنی هایی را نباید مصرف کرد؟
وی در پاسخ به این سوال که در مواقع آلودگی‌ها چه غذا‌ها و نوشیدنی‌هایی را نباید مصرف کرد؟ پاسخ داد: قطعا مواد الکلی. فراتر از بحث‌های دینی و دور از تعصبات دینی، الکل یک سم است. وقتی در هوای آلوده، سمی از طریق تنفس وارد بدن‌مان شده است، خوردن یک ماده سمی از طریق گوارش، می‌تواند وضعیت را بدتر کند. همچنین برخی از مواد مثل قهوه که حالت مدر یا دیورتیک دارد، یا چای پررنگ که مدر یا ادرارآور است، به این دلیل که مایعات بدن را دفع می‌کنند بهتر است مصرف نشوند. ولی اغلب مایعات مفید و مناسب هستند.
مرجع : جامعه 24
برچسب ها: آلودگی هوا تغذیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها