کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

واکسیناسیون کرونا روند درمان سرطان را بهبود می بخشد

مهر , 24 آبان 1401 ساعت 13:43


گروه علمی:بیماران مبتلا به سرطان نازوفارنکس (گوش و حلق و بینی) اغلب با داروهایی درمان می شوند که سیستم ایمنی آنها را در برابر تومور فعال می کند. تا به حال، بیم آن می‌رفت که واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ می‌تواند موفقیت درمان سرطان را کاهش دهد یا عوارض جانبی شدیدی ایجاد کند.
 

مطالعه اخیر محققان دانشگاه بُن آلمان نشان می‌دهد، داروهای سرطان در واقع پس از واکسیناسیون نسبت به بیماران واکسینه نشده بهتر عمل کردند.بسیاری از سلول‌های سرطانی قادرند پاسخ ایمنی بدن را از بین ببرند. آنها این کار را با فشار دادن نوعی دکمه روی سلول‌های ایمنی، گیرنده PD-۱ انجام می‌دهند. به این ترتیب آنها عملاً این نیروهای دفاعی درون زا را متوقف می‌کنند. از داروها می‌توان برای مسدود کردن گیرنده‌های PD-۱ استفاده کرد. این داروها سیستم ایمنی را قادر می‌سازد تا به طور موثرتری با تومور مبارزه کند.

واکسیناسیون علیه کووید همچنین پاسخ ایمنی را تحریک می‌کند که گیرنده PD-۱ را درگیر می‌کند.دکتر «جیان لی» از دانشگاه بن، توضیح می‌دهد: «بیم آن می‌رفت که واکسن با درمان ضد PD-۱ سازگار نباشد. این خطر به ویژه در مورد سرطان نازوفارنکس، که مانند کروناویروس، دستگاه تنفسی فوقانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، صادق است.»
در این مطالعه، بیش از ۱۵۰۰ بیمار تحت درمان در ۲۳ بیمارستان از سراسر چین در این تجزیه و تحلیل شرکت کردند.
زیر مجموعه‌ای از ۳۷۳ فرد مبتلا با واکسن کووید واکسینه شده بودند.

محققان توضیح می‌دهند: «در کمال تعجب، آن‌ها نسبت به بیماران واکسینه نشده به درمان ضد PD-۱ واکنش بهتری نشان دادند. علاوه بر این، آنها اغلب عوارض جانبی شدیدی را تجربه نکردند.»محققان نمی‌توانند بگویند که چرا درمان پس از واکسیناسیون موفق تر بوده است.محققان معتقدند واکسیناسیون، سلول‌های ایمنی خاصی را فعال می‌کند، که سپس به تومور حمله می‌کنند. آنها درصدد بررسی این فرضیه هستند.


کد مطلب: 369555

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/369555/واکسیناسیون-کرونا-روند-درمان-سرطان-بهبود-می-بخشد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir