به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۳:۴۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۲۵ ساعت ۱۱:۳۵
کد مطلب : ۳۶۹۷۳۳
چرا تخم مرغ‌ها کوچک شده‌اند؟

گرانی بی سرو صدای تخم مرغ دربازار

گرانی بی سرو صدای تخم مرغ دربازار
گروه اقتصادی: نوسان نرخ ارز علاوه بر گرانی کالا‌های اساسی، بهانه افزایش قیمت برای محصولات پروتئینی شده است. این وضعیت به جایی رسیده که در صورت ثبات قیمت دلار تولید کننده مقصر اصلی گرانی تولیداتش را نوسان نرخ ارز معرفی می‌کند، نه طلب سود بیشتر از جیب مصرف کننده!

به گزارش اقتصاد 24، تعیین قیمت تخم‌مرغ، موضوع تازه‌ای نیست و حداقل در یکی دو سال اخیر همیشه یکی از بحث‌های اصلی و چالشی تولیدکننده‌ها و مصرف‌کننده‌ها بوده است. اما بحث اصلی رشد بدون توقف قیمت این محصول پرمصرف در سفره مردم است که هر از چندگاهی با فشار اتحادیه‌های مرتبط فضای بازار مصرف را ملتهب می‌کند.

طی یکی دوماه اخیر مرغداران بار‌ها تأکید کرده اند اگر افزایش قیمت نداشته باشند قطعاً ورشکست شده و مرغداری‌ها تعطیل می‌شود حالا با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، مرغداران خواستار اصلاح قیمت تخم مرغ هستند.یکی از بهانه‌های همیشگی تولیدکننده‌ها در حوزه تخم‌مرغ در موضوع افزایش قیمت، رشد نرخ نهاده‌های دامی است. هرچند که رشد قیمت نهاده‌های دامی را نمی‌توان نادیده گرفت، اما موضوع این است که رشد دائمی قیمت تخم‌مرغ و بی‌ثباتی آن به دنبال نوسان نرخ ارز باعث کاهش قدرت خرید و نارضایتی مصرف‌کنندگان شده است.

هرچند از ابتدای سال تا کنون نرخ ارز تکان‌های زیادی نداشته و تا حدودی ثبات قیمت رادر طی شش ماه ابتدای سال تجربه کرده، اما تولید کنندگان تخم مرغ همچنان بر گرانی نهاده‌های دامی متأثر از نرخ ارز پافشاری دارندو این را ملاک گران‌تر کردن تخم مرغ می‌دانند!

اکنون بخشی از مصرف کنندگان در دهک‌های پایین از خرید تخم‌مرغ عاجزمانده اند؛ اما این موضوع هم برای تولیدکننده و اتحادیه‌های طیور اهمیتی ندارد چراکه دراین وضعیت همچنان گلایه از قیمت پایین تخم مرغ دارند و با هر عنوانی از کاهش عرضه تا کوچکی اندازه تخم مرغ، به دنبال افزایش قیمت این محصول هستند.
اردیبهشت ماه امسال با تصویب ستاد تنظیم بازار، قیمت مصوب هرشانه تخم مرغ ۳۰ عددی با وزن ۱.۹ کیلوگرم ۷۶ هزار تومان تعیین شد؛ اما بر اساس گزارش میدانی از میادین میوه و تره بار حاکی است که قیمت هر شانه تخم مرغ حدود ۸۷ هزار تومان شده و قیمت یک شانه تخم مرغ در فروشگاه‌های سطح شهر به حدود ۱۳۰ هزار رسیده است.

از آنجایی که تخم مرغ یک کالای پرمصرف است و تقریبا تمامی اقشار به آن نیازمند هستند، متعادل بودن قیمت تخم مرغ اهمیت زیادی دارد موضوعی که این روز‌ها به آن اهمیت نمی‌دهندو متأسفانه قیمت تخم مرغ نیز به صورت روزانه اعلام می‌شود و افزایش قیمت آن یکی دیگر از نگرانی‌های مردم جهت تأمین نیاز اقلام ضروری در سبد معیشتی می‌باشد.

دولت تا کنون نتوانسته وضعیت تولید به ویژه در بخش محصولات پروتئینی را ساماندهی کند از این رو تولید کنندگان تخم مرغ مانند سایر تولید کنندگان کالا‌های اساسی با بی آرامی نرخ دلار بدنبال منفعت بیشتری می‌باشند و در این بین تنها مصرف کننده متضرر اصلی سیاست اشتباه دولت و سودخواهی تولید کنندگان می‌باشند.
پای دلالان هنوز به بازار نهاده باز است

علی رغم ادعای دولت در کوتاه کردن دست واسطه گران از بازار نهاده‌های دامی، اما همچنان نبض این بازار دست عده‌ای خص است. درهمین رابطه احمد رضاییان فرد، یکی از فعالین صنعت طیور  می‌گوید: گرانی تخم مرغ به حوزه مدیریت دولت باز می‌گردد و این موضوع مدت هاست که مشکلات زیادی را برای صنعت طیور کشور به وجود آورده است.
 
وی با اشاره به گرانی خوراک طیور و سایر هزینه‌های جاری تولید مانند تهیه دارو، دستمزدو بیمه کارگران، حامل‌های انرژی و.. گفت: نرخ ارز تعیین کننده قیمت نهایی محصولی مانند تخم مرغ است؛ زمانی که نهاده دامی با دلار ۳۴ هزار تومانی وارد می‌شود انتظار کاهش قیمت سخت و غیرممکن است.وی تصریح داشت: در برخی مواقع شاهد ثبات قیمت نرخ ارز هستیم، اما در این بازه دلالان که نبض بازار نهاده را دردست دارند همچنان بدنبال کسب سود بیشتر می‌باشند و متأسفانه دولت در این بین نقش خود را به کلی فراموش می‌کند.
مرجع : اقتصاد 24
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها