کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تخلفی جدید در راه است؟

فولاد مبارکه به دنبال تغییر حسابرس

تجارت نیوز , 25 آبان 1401 ساعت 12:24


گروه اقتصادی: چند ماهی از انتشار گزارش تخلفات فولاد مبارکه اصفهان می‌گذرد، پس از انتشار این گزارش حسابرس قانونی فولاد تغییر کرد و حال این شرکت به دنبال تغییر حسابرس ۳ ماهه خود است. علت تغییر حسابرس چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، مردادماه بود که مجلس شورای اسلامی گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه را منتشر کرد. گزارشی که از بروز تخلفات مالی حدود ۹۱ هزار میلیارد تومانی این شرکت حکایت داشت.بر اساس این تحقیق و تفحص زیان زیرمجموعه‌های فولاد و پروژه‌کردن سهام مشخص شد. برای نمونه شرکت توکا از زیرمجموعه‌های فولاد مبارکه محلی برای کسب انتفاع شخصی مدیران شرکت و اشخاص خاص بوده و طرف مقابل این فرآیند نیز سهامدارانی بوده‌اند که در پی سودده شدن پروژه‌سازی سهام، متضرر شده و در سال ۹۹ نیز پس از ریزش شاخص بورس، سرمایه بسیاری از سهامداران شرکت‌های پروژه شده نابود شد.

پس از گذشت چند ماه هنوز تکلیف این تخلف مشخص نشده و تقربیا واکنشی از مسئولان رسمی کشور دریافت نشده است. فولاد مبارکه اصفهان سه ماه پیش بود که حسابرس خود را پس از هفت سال تغییر داد. اما بر اساس داده‌های منتشر شده این تغییر برای مدیران این شرکت خوب نبود چرا که حسابرس درخواست مدراک و مستندات کرده و مدیران فولاد نیز برخلاف قانون سعی در تغییر این حسابرس دارند.

۷ سال حسابرسی برای فولاد
سازمان حسابرسی به مدت ۷ سال یعنی تا پایان سال ۱۴۰۰ به عنوان حسابرس قانونی شرکت فولاد مبارکه اصفهان مشغول به فعالیت بوده است. همچنین انتشار تخلفات و صورت‌های مالی پر ابهام فولاد مبارکه توسط این حسابرس ۷ ساله انجام شد.ولی نکته اساسی اینجاست که بر اساس قانون تجارت و قوانین سازمان بورس برای ناشران، سازمان حسابرسی می‌تواند ۴ سال در هر شرکتی فعالیت داشته باشد. یعنی تیم حسابرسی پس از چهار سال باید تغییر کند که در فولاد این تغییرات رخ نداد.در نهایت پس از انتشار اخبار مختلف، فولاد در مجمع عمومی خود در ۱۱ مردادماه امسال حسابرسی جدید برای خود انتخاب کرد. بر همین اساس مؤسسه حسابرسی وانیا نیک تدبیر با رای اکثریت سهامداران از جمله‌ ایمیدرو، سهام عدالت و گروه ایرانیان به عنوان حسابرس و بازرس قانونی انتخاب شد.

پای فولاد مبارکه روی قانون
بر اساس قانون سازمان بورس، شرکت حسابرسی انتخاب شده در مجامع عمومی شرکت‌ها، باید حداقل یک دوره چهار ساله حسابرسی را انجام دهد. در اینجا یک تبصره نیز وجود دارد؛ در صورتی مجمع شرکت از عملکرد موسسه حسابرسی راضی نباشد می‌تواند بعد از گذشت ۲ سال، با ارائه دلایل محکم و مستند، سازمان بورس را قانع به تغییر حسابرس کند.اما سهامداران عمده شرکت فولاد پس از گذشت تنها ۳ ماه و به دلایل نامشخص قصد دارند در جلسه امروز ۲۵ آبان اقدام به تغییر موسسه حسابرسی کنند.هنوز مشخص نیست چرا سهامداران این شرکت خواستار برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده شده‌اند تا موسسه حسابرسی که تنها ۳ ماه از فعالیت آن می‌گذرد و هنوز گزارش رسمی و غیررسمی از فعالیت‌های شرکت منتشر نکرده است را تغییر دهند.

علت تغییر حسابرس چیست؟
برخی از کارشناسان می‌گویند که دلیل موضوع به درخواست مدارک و مستندات بر می‌گردد. موسسه حسابرسی از شرکت فولاد مبارکه مدارک و مستندات سفت و سخت خواسته و در مقابل مدیران شرکت برای ارائه مدارک مقاومت کردند و حال به دنبال تغییرات هستند.اما برخی دیگر می‌گویند که این شرکت هفت سال، تمامی مدارک خود را بدون کم و کاستی تحویل حسابرس داد. اکنون مشکل حسابرس جدید و این شرکت مشکلی برای ارائه مدارک ندارد.این دو اظهار نظر کاملا متفاوت با یکدیگر هستند و باید منتظر ارائه دلیل منطقی توسط فولاد ماند.

فولاد قصد افشا ندارد؟
یک منبع آگاه در شرکت فولاد درباره دلایل پشت پرده تغییر حسابرس فعلی، به فارس گفت: سازمان حسابرسی با ایجاد فشار به دنبال بازگشت به شرکت فولاد است و حتی این اطمینان نیز به این شرکت داده شده است که در مجمع روز چهارشنبه به عنوان حسابرس فولاد انتخاب خواهد شد و همان تیم قبلی که حسابرسی سال‌های گذشته را انجام داده‌اند، آماده بازگشت به شرکت هستند.حسابرسان موسسه وانیا نیک تدبیر که در شرکت فولاد مستقر شده‌اند، خواستار دسترسی به اطلاعات مالی سال‌های قبل شده و مدیران شرکت ظاهرا نمی‌خواهند اطلاعات گذشته آن‌ها افشا شود و به دنبال تغییر حسابرس قانونی شده‌اند.

مخالفت سازمان بورس با تغییر حسابرس قانونی
اخبار منتشرشده نشان می‌دهد به تازگی مدیران شرکت فولاد با نامه‌نگاری با سازمان بورس درخواست تغییر حسابرس را داده‌اند. سازمان بورس در پاسخ به این درخواست اعلام کرده، با تغییر حسابرس قانونی این شرکت موافقت نمی‌کند.حالا معلوم نیست با توجه به مخالفت سازمان بورس چرا مدیران شرکت فولاد می‌خواهند خلاف اساسنامه خود اقدام کرده و موسسه حسابرسی خود را تغییر دهند.

طبق ماده ۵۴ اساسنامه شرکت فولاد مبارکه اصفهان، همه ارکان این شرکت باید طبق قوانین سازمان بورس اداره شده و از این قوانین تخطی نشود. یعنی سهامداران عمده، اعضای هیات مدیره و اعضای مجمع برای برگزاری این جلسه دچار تخلف شده و باید دید چه دلیلی باعث انجام این تخلف شده است.

تخلفی جدید برای فولاد رقم می‌خورد؟
برخی از کارشناسان اقتصادی و بورسی می‌گویند که فولاد به دنبال یک حسابرس بی سر وصدا می‌گردد تا تخلفات بیشتری داشته باشد. یعنی تا به امروز این رقم برای فولاد کم بوده و به دنبال برداشت نقدینگی و ضربه به اقتصاد کشور است.


کد مطلب: 369757

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/369757/فولاد-مبارکه-دنبال-تغییر-حسابرس

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir