به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۲۵ ساعت ۱۷:۱۶
کد مطلب : ۳۶۹۸۵۱

کشف گرمابه ۲۲۰۰ ساله در مصر

کشف گرمابه ۲۲۰۰ ساله در مصر
گروه فرهنگی: باستان‌شناسان بقایای یک گرمابه بزرگ را در یکی از شهرهای باستانی مصر کشف کردند.به گزارش ایسنا ، کاوشگران بقایای یک گرمابه دو هزار و ۲۰۰ ساله عظیم را در «برنیس»، شهر بندری باستانی واقع در سواحل غربی دریای سرخ در مصر کشف کردند.
 
«برنیس» ‌ (Berenice Troglodytica) که گاهی اوقات «برنیک» ‌ (Berenike) نیز نوشته می‌شود در سال ۲۷۵ پیش از میلاد بنا شد و با توجه به موقعیت مکانی خوبی که داشت به رونق رسید. این سکونتگاه پر رونق، مراکز عمومی متعددی در خود جای داده بود که از جمله آن‌ها به یک گرمابه عظیم می‌توان اشاره کرد که علاوه‌بر دو حوض بزرگ، از ۱۴ استخر آب سرد و حمام‌های گرم تشکیل شده بود.

به گفته «مارک وزنیاک» (Marek Woźniak) ـ استایار موسسه فرهنگ شرقی و مدیترانه‌ای آکادمی علوم لهستان ـ این احتمال وجود دارد که یک ورزشگاه نیز در بخش غربی گرمابه ساخته شده باشد.«وزنیاک»، تحقیقات در بخشی از بقایای «برنیس» ‌ را بر عهده دارد که در فاصله «عصر هلنیستی» (۳۲۳ تا ۳۰ پیش از میلاد) تا درگذشت اسکندر مقدونی و کلئوپاترا ساخته شده‌اند. در این دوره بود که فرهنگ یونان، از جمله سبک‌های معماری آن در خاورمیانه شکوفا کرد.

به گفته «وزنیاک»، در زمانی که آب در این حمام جریان داشت، «برنیس» شاهد حضور سنگین نظامیان بود و مرکزی برای واردات کالا و فیل‌های جنگی از شرق آفریقا محسوب می‌شد. احتمالاً افرادی که در این عملیات مشارکت داشتند، مانند خدمۀ کشتی، از این حمام استفاده می‌کردند و حضور پررنگ نظامیان در این شهر به این معنی است که بیشتر افرادی که آن زمان در «برنیس» زندگی می‌کردند، احتمالاً مرد بودند.

هیچ نوشته‌ای در این گرمابه کشف نشده است، اما باستان‌شناسان چند سکه و بقایای به جای مانده از ظروف سفالین را کشف کرده‌اند که می‌تواند به محققان کمک کند مدت زمانی که این گرمابه مورد استفاده قرار گرفته است را تشخیص دهند.کاوش باستان‌شناسان در «برنیس» ‌ در سال‌های اخیر به اکتشافات قابل‌توجهی، از جمله کشف یک دژ ۲۳۰۰ ساله و یک محراب ۱۷۰۰ ساله منجر شده است. تحقیقات باستان‌شناسان در این مکان همچنان ادامه دارد.
برچسب ها: باستان شناسی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها