به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۴:۵۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۲۶ ساعت ۱۸:۲۵
کد مطلب : ۳۶۹۹۳۵
گروسی: پیشرفتی برای حل مسائل پادمانی ایران صورت نگرفته است

آمریكا: ایران امید بازگشت به برجام را از بین برد

آمریكا: ایران امید بازگشت به برجام را از بین برد
گروه بین الملل: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز امیدواری کرد دیدار هفته آینده با مقامات ایرانی برای پایان دادن به بن‌بست گفت‌وگوها درباره کشف آثار اورانیوم در تاسیسات اعلام نشده ایران برگزار شود.
رافائل گروسی  در توئیتی نوشت: «امیدوارم دیدار فنی با ایران که از قبل برنامه‌ریزی شده بود، انجام شود».
توئیت گروسی واکنشی به اظهارات  محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران بود که گفت فعلا هیچ سفری از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران در دستور کار قرار ندارد.
او پس از انتشار توئیت یادشده در یک نشست خبری گفت، سخنان او واکنشی به اظهار محمد اسلامی بوده که در رسانه‌های ایران منعکس شده است و افزود که ایران تاکنون این تصمیم را رسما به آژانس اعلام نکرده است.وی در پاسخ به سئوالی در مورد پیامدهای لغو این دیدار گفت: «وضعیت را از آنچه که هست بدتر خواهد کرد. ما هیچ پیشرفتی نداریم».
اظهارنظرهای مقامات ايران و آژانس همزمان با شروع نشست شورای حکام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی منتشر می‌شود که يکی از دستور جلسات مهم آن بررسی همکاری ايران با بازرسی‌های آژانس است.مذاکرات دو طرف در مورد نتایج تحقیقات چندساله آژانس در مورد منشا اورانیوم در سه تاسیسات اعلام نشده ایران از چند ماه پیش به بن‌بست رسید.
دو طرف توافق کرده بودند که برای حل این بن بست در تهران دیدار کنند و آژانس می‌گوید انتظار دارد که ایران در مورد منشا اورانیوم در این تاسیسات، «اطلاعات فنی موثقی» در اختیار این نهاد قرار دهد.بن‌بست در این زمینه به یکی از موانع مهم در مذاکرات احیای برجام بدل شده و قدرت‌های غربی پيش‌نويس قطعنامه جدیدی را به شورای حکام آژانس ارائه خواهند داد که ایران را به پاسخگویی به سئوالات بازرسان این نهاد موظف می‌کند.
در بخشی از پیش‌نویس این قطعنامه آمده که «تصمیم شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر ایت است که ضرورت فوری و حیاتی دارد ایران به صورت دقیق به این نهاد پاسخ داده و با آن همکاری کند.»
در همین حال سفیر ایالات متحده آمریکا در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌گفت:  ایران در شهریور ماه گذشته با طرح خواسته‌های غیر ممکن امید بازگشت به برجام را از بین برد.
 لورا هول‌گیت افزود: در سپتامبر گذشته ایران امید جمعی درباره بازگشت قریب‌الوقوع به برجام را با طرح خواسته‌هایی که می‌دانست غیر ممکن است از بین برد.
وی با بیان این که ایران خواستار سیاسی‌کاری در ماموریت آژانس است، گفت: کاملا واضح است که وضعیت از سپتامبر پیچیده تر شده است. ایران باید اقدامات تحریک آمیز هسته ای خود و فعالیت‌هایی را که خطرات جدی اشاعه را به همراه دارد، متوقف کند.
سفیر ایالات متحده خاطر نشان كرد: تولید اورانیوم بسیار غنی شده با خلوص ۶۰ درصد هیچ هدف صلح آمیز معتبری ندارد. هیچ کشور دیگری در جهان امروز از اورانیوم غنی شده تا ۶۰ درصد برای اهدافی که ایران ادعا می‌کند استفاده نمی‌کند. ایران باید این فعالیت نگران‌کننده را متوقف کند و از اقداماتی که بر خلاف رفتار همه کشورهای دیگر در سراسر جهان است دست بردارد. ایران استدلال می‌کند که به طور ناعادلانه توسط دیگران هدف قرار گرفته است. اما در واقع، این ایران است که با اقدامات هشدار دهنده، خود را متمایز می‌کند.
وی افزود: ایران باید اقداماتی را انجام دهد که اعتماد بین‌المللی را نسبت به ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای‌اش افزایش دهد و از تشدید تنش‌ها که ما را به ابهام عمیق‌تر می‌برد، خودداری کند.

 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها