به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۲۷ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب : ۳۷۰۰۲۳

تمدید قرارداد غلات میان اوکراین و روسیه

تمدید قرارداد غلات میان اوکراین و روسیه
گروه بین الملل: قرارداد غلات بین اوکراین و روسیه اندکی پیش از آن که مهلتش پایان یابد تمدید شد. وزیر امور زیرساخت کی‌یف گفت که این قرارداد ۱۲۰ روز اعتبار خواهد داشت. سازمان ملل و ترکیه از این اقدام استقبال کردند.
بر اساس آنچه که اولکساندر کوبراکف، وزیر امور زیرساخت اوکراین در شبکه توییتر اعلام کرده است، قرارداد غلات میان روسیه و اوکراین تا ۱۲۰ روز تمدید خواهد شد.
یک نماینده دولت ترکیه در استانبول با تایید این خبر گفت، این توافق که روز شنبه  منقضی می‌شد، "در وضعیت فعلی" ادامه خواهد یافت. پس از زمستان ممکن است "توافق‌های جدید" وجود داشته باشد.آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز صحت این خبر را که از کی‌یف به دست می‌آید تأیید کرده است. گوترش گفت که از این توافق استقبال می‌کند.
گوترش افزود که سازمان ملل متحد سخت تلاش خواهد کرد تا موانع صادرات مواد غذایی و کودهای روسیه را نیز برطرف کند. دولت مسکو بر این نکته تاکید کرده بود.
مهلت قراردادی که با میانجیگری سازمان ملل متحد و ترکیه منعقد شده بود، شنبه شب، ۱۹ نوامبر، به پایان می‌رسید. این قرارداد در ۲۲ ژوئیه در استانبول امضا شد تا امکان صادرات امن غلات اوکراینی از طریق یک کریدور حفاظتی دریای سیاه و صادرات مواد غذایی و کودهای روسی به‌رغم جنگ فراهم شود.اوکراین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان غلات در جهان است. با این حال، به دلیل جنگ تهاجمی روسیه علیه اوکراین، صادرات غلات کی‌یف به شدت صدمه دیده است.دبیرکل سازمان ملل متحد از قبل هشدار داده بود که در صورت عدم تمدید قراردادها، قیمت مواد غذایی افزایش خواهد یافت. او افزود که این توافق برای رسیدگی به بحران جهانی غذایی که به دلیل حمله روسیه به اوکراین ایجاد شده، بسیار مهم است.
کارشناسان نیز بر اهمیت این توافق برای تغذیه جهانی تاکید کرده‌اند. ماریون یانسن، کارشناس امور کشاورزی در یک همایش مجازی که توسط سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) سازماندهی شد، گفت: «این توافق باعث ثبات در بازارهای محصولات کشاورزی شده و قیمت گندم دوباره کاهش یافته است.»
خانم یانسن افزود که قیمت جهانی غلات حتی در زمان آغاز مذاکرات کاهش یافته بود و "پس از نهایی شدن این قرارداد قیمت‌ها باز هم روند نزولی طی کرد".

 
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها