به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۲۷ ساعت ۱۷:۲۳
کد مطلب : ۳۷۰۰۹۵

غفلت کردیم، بچه هایمان اسیر دشمن شدند

غفلت کردیم، بچه هایمان اسیر دشمن شدند
گروه سیاسی: مشاور عالی رسانه ای فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نویسنده کتاب "جنگ شناختی" گفت: فتنه اخیر که در کف خیابانها شاهد بودیم، عملیات رسانه ای دشمن با استفاده از شیوه جنگ شناختی است و آنان بدین طریق تصویری دروغ از ایران ساختند.
به گزارش ایرنا، حمیدرضا مقدم فر در مراسم نقد و بررسی کتاب "جنگ شناختی" ، مقدمه جنگ شناختی را "مدیریت ادراک" دانست و افزود: جنگ شناختی محقق نمی شود مگر اینکه شما روی ادراک مردم تاثیر بگذارید و آن را مدیریت کنید. با روشهای سنتی نمی توان دشمن را شکست داد، دشمن جدا از اینکه در روایت سازی کاملا از ما جلوتر است، سرعت فوق العاده ای در نشر روایت از حوادث دارد و ما در این بخش دچار تاخیر هستیم. امروز با پدیده جدیدی مواجه شده ایم به نحوی که رسانه روایت سازی می کند، اولین صحنه را می گیرد، تصویر می سازد، در فضای مجازی نشر می دهد که مخاطب جذب کند، با بهره گیری از هوش مصنوعی و ربات در فضای توئیتر، پنج میلیون را تبدیل به ۸۰ میلیون کاربر می کند. دشمن با این تصویرسازی ها و استفاده از تکنیک جنگ شناختی، تصویری ذهنی برای کسانی که در ایران نیستند بوجود می آورد، گویی ایران سراسر خون و آشوب و اعتراض است، به نحوی در فضای شبکه های اجتماعی تصویرسازی کردند که هر کس از همان هفته اول بعد از حادثه به فضای مجازی وارد می شد، می گفت که "همه مردم ایران کف خیابان هستند".
نویسنده کتاب "جنگ شناختی" گفت: امروز مردم دنیا با شناخت واقعیت و حقایق موجود درباره آن قضاوت نمی کنند، یعنی مبنای فکریشان براساس واقعیت ها نیست ، بلکه بر مبنای تصویری که از حقیقت در ذهنشان است وقایع را داوری می کنند.
مقدم فر به مقوله "امنیت" و "احساس امنیت" اشاره و بیان کرد: احساس امنیت و امنیت 2 مقوله جداگانه است، وقایعی که در 2 ماهه اخیر در ایران اتفاق افتاد، چند برابرش در کشورهای فرانسه و آلمان و آمریکا شکل می گیرد، مردم آن کشورها احساس ناامنی نمی کنند، اما اگر چند سطل در کشورمان آتش زده شود، می گویند امنیت نیست، این تصویرسازی و افراط سازی است.
دشمن با بهره گیری از هوش مصنوعی روی افکار عمومی تاثیر گذاشت سالانه چندین دختر توسط پلیس آمریکا کشته می شود، اما هیچ صدایی بلند نمی شود، در کشور ما دختری به سبب بیماری زمینه ای می میرد و پلیس متهم و چنین سرو صدایی بلند می شود، رسانه‌های بیگانه با همین مدیریت ادراک افکار عمومی چنین سرو صدایی را به پا می کنند. فناوریهای همگرا هم خیلی به جنگ شناختی کمک می کنند، به این معنا که از نانوتکنولوژی تا بایو و صنعت زیست فناوریها و ریزفناوریها بهره گرفته می شود که همه اینها در جنگ شناختی کمک دهنده است، اما مهمترین پیشران در جنگ شناختی هوش مصنوعی است.وی اظهار داشت: مهمترین مولفه ای که دشمن در ابتدا بویژه در2 هفته نخست حوادث اخیر بهره گرفت و روی افکار عمومی تاثیر گذاشت، هوش مصنوعی بود.
مشاور رسانه ای فرمانده سپاه یکی از گزاره های اصلی در جنگ شناختی را "جدا کردن ذهن از بدن " دانست و گفت: دشمن مغز را در کنترل می گیرد و از بدن جدا می کند، آنگاه جایی که مغز فرمان می دهد، بدن در کنترلش است، لذا اصلا نمی داند برای چه به خیابان آماده و دارد آتش می زند.
هویت زدایی از جوانان و هویت سازی برای آنان، شگرد دشمن
نویسنده کتاب "جنگ شناختی" گفت: پدیده اصلی که دشمن سالها برای آن تلاش کرد، هویت زدایی از جوانان و سپس هویت سازی برای آنان بود، از همین تکنیک جنگ شناختی هم بهره گرفت. در هویت زدایی از جوانان برای آنان دنیایی از سوال و شبهه بوجود آورد تا نسبت به صداقت و حقانیت نظام، موفقیتها و پیشرفتهای نظام تردید پیدا کنند، دشمن فقط از تاریکی ها و زخم ها برای جوانان و مردم می گوید و یک کلام سراغ پیشرفت های نظام نمی رود. ما دائما به جوانان می گوییم که پیشرفتهای نظام را هم بیینید، کجا بودیم و اکنون به کجا رسیدیم که کشورهای بزرگ دنیا از ما پهپاد می‌خرند، این افتخار بزرگی است؛ آنچه دشمن از آن نگران بوده، اتفاق افتاده است. ایران به علم هسته ای دست یافته است و طبق فتوای رهبرمان دنبال سلاح هسته ای نیستیم، دشمن می داند اما به جوان ما القا می می کند که "گذشته این انقلاب ۴۳ ساله، بسیار درخشان بوده، دوره پهلوی بسیار نورانی و سراسر پیشرفت داشته و اکنون کشور در دوره سیاه و تاریک و بدبختی با آینده ای مبهم قرار دارد.
نویسنده کتاب "جنگ شناختی: گفت: دشمن برای هویت سوزی جوانان، دوقطبی های مختلفی در موضوع حجاب، موضوعات و احزاب سیاسی ایجاد کرد، مشروعیت زدایی از نظام انجام داد، آن هم نظامی که اگر به معنی واقعی دموکراسی در آن جریان دارد. دشمن خشم، نفرت و کینه نسبت به نظام در دل جوانان بوجود آورد، چیزهایی که اخیرا در خیابانها دیدیم، مربوط به ایرانیان نبود، رفتارها داعشی بود، اینها از کجا هستند، تربیت شده کجاها هستند؟ طی سه سال گذشته به سبب شیوع کرونا بچه هایمان را به سمت شبکه های مجازی سوق دادیم، آن وقت اشکال مختلف از هویت سازی برای فرزندانمان در فضایی مجازی شکل گرفت. گیم نت ها خود به تنهایی بچه ها را به سمت رفتارهای خشن سوق داد، مدل هایی از خشونت اعم از تخریبها، لباسها و غیره که اخیرا از سوی جوانان در خیابانها مشاهده کردیم، مربوط به همین بازیها در فضای مجازی است. دشمن از طریق فضای مجازی هویت های جدید برای بچه های ما بوجود آورد، آن هم کار یک شب و دو شب نبوده است، بلکه از تکنیک جنگ شناختی و جنگ رسانه ای بهره گرفته است.
وی ادامه داد: جوانی که دشمن آرزو دارد برای ایران ما بسازد، جوانی فاقد زیربنای ذهنی دینی، فاقد کانون خانواده و موضوعیت نداشتن آن، سبک زندگی با مرجعیتی که فضای مجازی به او آموزش می دهد، بدبینی مفرط به نظام، بسیار تفرج گرا و لذت گرا، فاقد معنویت، مادی گرا و ناامید به آینده است و مرزبندی قوی با جامعه ارزشی ما دارد، همچنین از گرایش های ریزی هم مثلا به موسیقی کره ای که موسیقی اعتراضی است، برخوردار است. ما غفلت کردیم، باید با جوانان صحبت بیشتری می کردیم و نمی گذاشتیم اسیر دشمن شوند، باید برای جوانان وقت می گذاشتیم.
نویسنده کتاب "جنگ شناختی" گفت: فتنه سال ۱۳۸۸ خسارتهای زیادی به کشور وارد کرد اما ملت ما را نسبت به مسائل و فتنه های سیاسی واکسینه نمود، فتنه اخیر سیاسی نیست اما از جنس فرهنگی و اجتماعی است و امیدوارم زمینه ساز رشد بیشتر ملت ایران شود.
وی اظهار داشت: دشمن فتنه ها را هر ۱۰ سال یکبار طراحی می کرد اما فاصله فتنه اخیر با فتنه قبلی سه سال است زیرا دشمن احساس کرد، نمی تواند ۱۰ سال صبر کند و امید دارد مردم را در مقابل نظام قرار دهد. از سوی دیگر موفقتیهای نظام در داخل و خارج از کشور زیاد شده بود، ارزیابی دشمن این است که دولت آقای رییسی توانست مشکلات هشت ساله دولت گذشته را پشت سر بگذارد، دولت پاک دست و سالمی است، به طوریکه نرخ رشد اقتصادی کشور نسبت به سال گذشته افزایش و نرخ تورم کاهش یافته است و در دور بعدی ریاست جمهوری نیز بخش زیادی از مردم به وی رای خواهند داد.
وی درباره کتاب "جنگ شناختی" نیز گفت: نوشتن این کتاب از ۶ سال قبل کلید خورد زیرا ذهنم بسیار درگیر موضوع جنگ شناختی بود، موضوعی که در عرصه رسانه، امنیتی و فرهنگی ناشناخته است باقی مانده است. نوشتن و تدوین کتاب "جنگ شناختی" سه سال طول کشید و یکی از نقدهایی که خودم به این کتاب دارم، بیش از حد "تئوریک" بودن و ادبیات موجود آن است، زیرا داده های آن ترجمه مطالب از کتابهای دیگر است و باید پیرامون آن بحث و گفتگوی بیشتری انجام گیرد، اگر فردی بتواند به کتاب مسلط شود، به مباحث نظری و تئوریک جنگ شناختی مسلط خواهد شد.
وی به تشریح مفهوم "جنگ شناختی" پرداخت و گفت: جنگ شناختی در بستر علوم شناختی است، بیش از ۱۰ سال است که با توصیه رهبر معظم انقلاب، ستادی برای علوم شناختی تشکیل شده است.
مقدم فر ادامه داد: یکی از بسترهای شکل گیری علوم شناختی، جنگ شناختی است، اگر علوم شناختی در کشور به منصه ظهور برسد، آموزش و پرورش، آموزش عالی و بخش پژوهشی را دگرگون می کند و بسیار تاثیرات مثبتی دارد، البته در جنگ روانی و جنگ شناختی هم موثر است.
برچسب ها: اعتراضات

۱۴۰۱/۰۸/۲۷ ۱۹:۲۹
درسته که شما بر همه چیز احساس مالکیت دارید اما ما بچه شما نیستسم (405141)
آسمان ابی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۸/۲۸ ۰۲:۰۲
منظور نویسنده رو نتونستی بفهمی
یعنی مشکل از محدود بودن قدرت فهم و درکت (405174)
۱۴۰۱/۰۸/۲۷ ۱۹:۳۷
اگه صادق بودید این اوضاع آموزش و پرورش و اقتصاد نبود (405142)
۱۴۰۱/۰۸/۲۸ ۰۲:۵۹
واقعیت این است که از همه چیز غافلید جز خودتان .
همه چیز به امان خدا رها شده . هر کسی سازی می‌زند ناکوک و دلخراش . (405177)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها