به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۲۸ ساعت ۰۹:۱۵
کد مطلب : ۳۷۰۱۳۸

برپایی پاسگاه‌های مخفی پلیس چین در آمریکا

برپایی پاسگاه‌های مخفی پلیس چین در آمریکا
گروه بین الملل: رئیس اف‌بی‌آی، اداره تحقیقات و امنیت فدرال آمریکا،  از برپایی «پاسگاه‌های پلیس چین» در شهرهای مختلف آمریکا ابراز «نگرانی عمیق» کرد.
کریستوفر رِی، در نشست پرسش و پاسخ با قانونگذاران عضو کمیته امور امنیت داخلی و فدرال در مجلس نمایندگان گفت آمریکا از وجود پاسگاه‌هایی که پلیس چین در شهرهای آمریکا از جمله نیویورک برپا کرده، آگاه و عمیقا نگران است. ری افزود که آمریکا با متحدان خارجی خود نیز در این باره گفت‌وگو خواهد کرد زیرا آمریکا تنها کشوری نیست که این اقدام در آن رخ داده است.
رئیس سازمان امنیت و اطلاعات داخلی آمریکا کوشش چین برای برقراری چنین شعباتی در آمریکا بدون هماهنگی با دولت آمریکا و از طریق دور زدن روندهای قانونی را «افتضاح» توصیف کرد.شماری از جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان خواهان توضیح دولت جو بایدن شده‌ بودند که آیا در باره این پاسگاه‌ها تحقیقاتی انجام شده است یا نه.
یک سازمان حقوق بشری مستقر در اروپا به نام «مدافعان حراست» («سیف‌گارد دفندرز») ماه گذشته در گزارشی فاش کرد که چین زیر عنوان «ایستگاه‌های خدماتی»، در شهرهای بزرگ جهان عملا ایستگاه‌های پلیس چین را برقرار کرده است.از وجود ۵۴ ایستگاه در پنج قاره جهان سخن رفته است.به گزارش سازمان یاد شده، این پاسگاه‌ها شعبه پلیس مرکزی چین در پکن هستند و در فعالیت خود شهروندان چینی ناراضی و بستگان‌ آن‌ها را در کشورهای خارجی زیر نظر دارند.در آن گزارش آمده بود که «پاسگاه‌های پلیس» چین در کشورهای مختلف مخالفان دولت چین را از راه‌های مختلف زیر فشار قرار می‌دهند تا به چین بازگشته و به پای میز محاکمه کشانده شوند.بر اساس این گزارش، چین از طریق دفتر پلیس خود در نیویورک به ارعاب شهروندان آمریکایی چینی‌الاصل دست می‌زند.
سفارت چین در واشینگتن به مراجعه روزنامه گاردین برای اظهار نظر در این باره فعلا پاسخ نداده است.اما پس از ذکر نام هلند به عنوان یکی از کشورهایی که پلیس چین دو پاسگاه خود را در آن برقرار کرده و یک شهروند چینی ناراضی ساکن هلند را آزار داده، وزارت خارجه چین ضمن رد وجود چنین مراکزی در هلند، مدعی شد که دفاتری برای «کمک به شهروندان چینی» جهت مسائلی مانند «تمدید اعتبار اسناد» مورد نیاز آن‌ها فعالیت می‌کنند.
گزارش «مدافعان حراست» تاکید داشت که این اقدام چین در واقع نشانه تحقق برنامه‌ها و تبلیغات حزب کمونیست این کشور است که ناراضیان رفته به خارج را نیز آسوده نمی‌گذارد.

 
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها