به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۰:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۲۸ ساعت ۱۴:۰۸
کد مطلب : ۳۷۰۲۶۱

کشف بزرگترین تی‌رکس تاکنون

کشف بزرگترین تی‌رکس تاکنون
گروه علمی: دانشمندان بزرگترین دایناسور تی‌رکس(T-Rex) را که تقریباً دو برابر رکورددار قبلی است، کشف کرده‌اند.به گزارش ایسنا، بزرگترین تی‌رکس روی زمین ممکن است بسیار بزرگتر از آن چیزی بوده باشد که ما فکر می‌کردیم. بر اساس یافته‌های جدید دانشمندان دیرینه‌شناس، بزرگترین تی‌رکس زمین ۳۳ هزار پوند (۱۵ هزار کیلوگرم) وزن داشته است. این یعنی این که این دایناسور می‌توانسته ۷۰ درصد از اسکاتی(Scotty) سنگین‌ترین تی‌رکسی که قبل از این کشف شده بود، بزرگتر بوده باشد.دیرینه‌شناسان موزه طبیعت کانادا در اتاوا انتاریو، این تی‌رکس تازه کشف شده را در کنفرانس سالانه انجمن دیرینه‌شناسی مهره‌داران (SVP) در تورنتو معرفی کردند.
 
بررسی شواهد فسیلی
جردن مالون دانشمند پژوهشگر و رئیس دیرین‌زیست‌شناسی در موزه طبیعت کانادا و دیوید هون مدرس ارشد و معاون آموزش دانشگاه کوئین مری لندن، این شواهد فسیل را بررسی کردند که نشان می‌دهد تقریباً ۲.۵ میلیارد تی‌رکس زمانی روی زمین زندگی می‌کردند.آنها برای ساختن مدلی از بزرگترین تی‌رکس ممکن، اندازه جمعیت و میانگین طول عمر آنها را نیز در نظر گرفتند. آنها همچنین هنگام تجزیه و تحلیل تغییرات اندازه بدن، دودیسی جنسی یا تفاوت در اندازه بین حیوانات یک گونه را در نظر گرفتند.

مالون گفت: ما دو مدل ساختیم، یکی با دودیسی جنسی صفر و دیگری با دودیسی قوی.دودیسی جنسی (Sexual dimorphism) به تفاوت رُخ‌نمودی جنس نر با ماده یا به بیان ساده‌تر، تفاوت ظاهری در یک گونه زیستی گفته می‌شود. مهم‌ترین مثال برای دودیسی جنسیتی وجود اندام تناسلی متفاوت در جنس نر و ماده‌ی اغلب جانوران است. تفاوت در ویژگی‌های ثانویه جنسی مثل رویش مو در برخی نقاط بدن، اندازه و فیزیک بدنی و رفتارها از دیگر مصداق‌های دودیسی جنسی است.مالون افزود: اگر تی‌رکس دودیس(دارای دو شکل) بوده است، تخمین می‌زنیم که تا ۵۳۰۰۰ پوند (۲۴۰۰۰ کیلوگرم) وزن داشته باشد، اما ما آن مدل را رد کردیم، زیرا اگر درست بود، تا به حال دایناسورهایی حتی بزرگتر پیدا کرده بودیم.

اطلاعات بیشتر در مورد تی‌رکس‌ها
یک سرده بزرگ از دایناسورهای ددپا(تروپودا)، تیرانوزاروس(Tyrannosaurus) نام دارد. یکی از شناخته شده‌ترین گونه‌های ددپا نیز تیرانوزاروس رکس(Tyrannosaurus rex) است که با نام تی‌رکس(T-Rex) نیز شناخته می‌شود. آنها در جزیره باستانی قاره لارامیدیا که اکنون در غرب آمریکای شمالی قرار دارد، زندگی می‌کردند. تی‌رکس‌ها یکی از آخرین دایناسورهای غیر پرنده بودند که قبل از انقراض کرتاسه-پالئوژن وجود داشتند.

تیرانوزاروس در پایان دوره کرتاسه پسین(عصر ماستریختین) زندگی می‌کرد و از کانادا در شمال تا حداقل نیومکزیکو در جنوب لارامیدیا پرسه می‌زد. دایناسور تریسراتوپس یا سه‌شاخ‌چهره  (Triceratops) گیاه‌خوار غالب در بخش شمالی زیستگاه خود در این دوره بوده، در حالی که آلاماسور(Alamosaurus) حاکم بخش جنوبی بوده است.
بقایای تیرانوزاروس‌ها در محیط‌های مختلف از جمله دشت‌های نیمه گرمسیری داخلی و ساحلی و مناطق نیمه خشک یافت شده است.

ددپایان یا تروپودا تبارشاخه‌ای از دایناسورها هستند که بیش از ۲۳۰ میلیون سال پیش در آمریکای جنوبی از خزنده‌کفلان آغازین به وجود آمدند و سپس در سایر قاره‌ها گسترش یافتند. تمام دایناسورهای ددپا بر روی دوپا حرکت می‌کردند و استخوان‌های آن‌ها به منظور کاهش وزن بدنشان توخالی بوده است. بیشتر انواع ددپایان، گوشت‌خوار بوده‌اند، با این وجود در طول فرگشت این گروه چند خانواده از آن‌ها رژیم غذایی خود را به گیاه‌خواری و همه‌چیزخواری تغییر دادند.

دوره شکوفایی ددپایان از اواخر دوره تریاس (حدود ۲۲۰ میلیون سال پیش) آغاز می‌شود و در پایان دوره کرتاسه (حدود ۶۶ میلیون سال پیش) همزمان با وقوع رویداد انقراض کرتاسه-پالئوژن پایان می‌پذیرد. بیشتر ددپایان با پایان همان دوره از بین رفتند. با این‌حال یک تبار از آن‌ها یعنی پرندگان توانستند پس از این دوره نیز به بقای خود ادامه دهند و امروزه شامل ۱۰ هزار و ۵۰۰ گونه مختلف می‌شوند. نام ددپا از زبان یونانی به معنای جانور وحشی+پا گرفته شده ‌است.
برچسب ها: تیرکس دایناسور‌
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها