کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ورق کارتن خوب چه ویژگی هایی دارد؟

28 آبان 1401 ساعت 15:13

گروه کسب و کار: جعبه های کارتنی ساخته شده از انواع ورق ها امروزه در صنعت بسته بندی کاربرد فراوانی دارند. این محبوبیت دلایل زیادی دارد که از مهم ترین آنها می توان به ماندگاری بالا، قیمت مناسب و قابلیت بازیافت اشاره کرد. در این مقاله می خواهیم توضیح دهیم که این جعبه های کارتنی از چه چیزی ساخته شده اند.


ورق کارتن چیست؟
ورق کارتن نوعی بسته بندی پایدار است که از سه لایه کاغذ کرافت تشکیل شده است. این بسته بندی را مقوای موج دار می نامند زیرا لایه داخلی آن موج دار است که عمدتاً وظیفه اطمینان از استحکام جعبه کار تن را بر عهده دارد.
علیرغم استفاده گسترده از ورق کارتن، 2 نوع کاغذ اصلی وجود دارد که معمولاً برای آسترهای بالا و پایین استفاده می شود. اینها به عنوان لاینرهای Kraft و Test شناخته می شوند.

انواع ورق کارتن
ورق کارتن را می توان با توجه به اندازه های مختلف تقسیم کرد. یکی از معیارهای کلی برای تقسیم یک ورق، تعداد لایه های آن است. بر اساس تعداد لایه ها، ورق را می توان به سه دسته تقسیم کرد: سه لایه (3 لایه)، پنج لایه (5 لایه) و هفت لایه (7 لایه). با توجه به کاربردها و کاربردهای مختلف جعبه مقوایی می توان از هر کدام از این ورق ها با لایه های مختلف استفاده کرد. هر یک از این سه دسته که در بالا ذکر شد، با توجه به نوع فلوت استفاده شده و نوع کاغذ به کار رفته در آن به چند نوع تقسیم می شوند.

تفاوت ورق کارتن با مقوا
طبیعی است که اگر در صنعت بسته بندی نیستید تفاوت بین مقوا و ورق کارتن را ندانید. هر کدام از این دو کاربردهای متفاوتی در صنعت بسته بندی و همچنین فرآیند ساخت متفاوتی با یکدیگر دارند. به طور کلی مقوا را می‌توان همانند کاغذ دانست که ضخیم‌تر است و فرآیند ساخت آسان‌تری نسبت به ورق دارد و بر خلاف ورق نیاز به مراحل بازیافت پیچیده‌تری دارد.
ورق کارتن از نظر ساختار با مقوا بسیار متفاوت است و از سه، پنج یا هفت لایه مجزا به هم چسبیده تشکیل شده است. بزرگترین تفاوت مقوا با ورق وجود لایه فلوت (کاغذ دندانه دار و کنگره) است که باعث افزایش استحکام ورق نسبت به مقوا در صنعت بسته بندی می شود. همچنین ورق چند لایه باعث مقاومت بیشتر کارتن در برابر رطوبت و حفظ محصولات داخل آن می شود. فرآیند تولید ورق پیچیده تر از تولید مقوا است، اما بازیافت آن آسان تر از مقوا است.

ورق کارتن پنج لایه
ورق کارتن پنج لایه به طور گسترده در صنعت بسته بندی استفاده می شود. تعداد لایه های بیشتر این ورق نسبت به سه لایه باعث مقاومت بیشتر آن شده و همین امر باعث افزایش قیمت آن نیز می شود. معمولا کارتن هایی که از ورق های پنج لایه ساخته می شوند، قابلیت حمل بار در محدوده 15 تا 45 کیلوگرم را دارند. ورق ها انواع مختلفی دارند که بسته به نوع لایه فلوت استفاده شده در آن تولید می شوند. فلوت ها به طور کلی به انواع A، B، C، E، F تقسیم می شوند که هر کدام از نظر تعداد کنگره در هر متر متفاوت هستند. رایج ترین و پرکاربردترین ورق پنج لایه ورقی است که از ترکیب دو لایه فلوت B و C ساخته شده است.

کاربرد ورق کارتن پنج لایه
معمولاً از ورق پنج لایه در ساخت کارتن هایی مانند کارتن مرغ، کارتن های صنعتی، صنایع دستی و ظروف استفاده می شود. همچنین ورق پنج لایه برای حمل اجسام سنگین کاربرد فراوانی دارد.

چاپ انواع ورق پنج لایه
اگر می خواهید ورق 5 لایه شما چاپ با کیفیت بالا داشته باشد، باید از فلوت های دانه ریز مانند F استفاده کنید، اما به جای چاپ مستقیم، می توانید از چاپ لمینت استفاده کنید که در واقع یک لایه طرح دار با کیفیت بر روی ورق پنج لایه ایجاد می کند با ترکیب فلوت هایD و B.

ورق سه لایه
همانطور که از نام این ورق پیداست از سه لایه تشکیل شده است که لایه میانی را می توان از فلوت A, B, C, E, F ایجاد کرد. ورق سه لایه استحکام کمتری نسبت به پنج لایه دارد اما از نظر قیمت بسیار مقرون به صرفه تر است. به طور کلی ورق سه لایه به چهار نوع ورق سه لایه خطی (ایرانی)، ورق کرافت سه لایه، ورق مقوایی شبه کرافت سه لایه (Test Liner)، ورق سه لایه رویه سفید تقسیم می شود.

کاربرد ورق سه لایه
از ورق سه لایه در تولید بسیاری از کارتن ها مانند کارتن پستی، کارتن مواد غذایی و اسباب کشی استفاده می شود. علاوه بر این، امروزه از ورق سه لایه برای ساخت جعبه کفش و جعبه برای لوازم آرایشی و دارویی استفاده می شود.

چاپ ورق سه لایه
رایج ترین نوع چاپ روی ورق های سه لایه چاپ لمینت می باشد که در این نوع چاپ یک لایه طرح دار با کیفیت بر روی لایه رویی ورق سه لایه چسبانده می شود.


کد مطلب: 370282

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/370282/ورق-کارتن-خوب-ویژگی-هایی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir