به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۲۸ ساعت ۱۵:۴۸
کد مطلب : ۳۷۰۲۸۷

شکارچی گوشتخوار وحشتناک با ۱۵تن وزن!

شکارچی گوشتخوار وحشتناک با ۱۵تن وزن!
گوناگون: دانشمندان بزرگترین دایناسور تی‌رکس(T-Rex) را که تقریباً دو برابر رکورددار قبلی است، کشف کرده‌اند.
بزرگترین تی‌رکس روی زمین ممکن است بسیار بزرگتر از آن چیزی بوده باشد که ما فکر می‌کردیم. بر اساس یافته‌های جدید دانشمندان دیرینه‌شناس، بزرگترین تی‌رکس زمین ۳۳ هزار پوند (۱۵ هزار کیلوگرم) وزن داشته است. این یعنی این که این دایناسور می‌توانسته ۷۰ درصد از اسکاتی(Scotty) سنگین‌ترین تی‌رکسی که قبل از این کشف شده بود، بزرگتر بوده باشد.
دیرینه‌شناسان موزه طبیعت کانادا در اتاوا انتاریو، این تی‌رکس تازه کشف شده را در کنفرانس سالانه انجمن دیرینه‌شناسی مهره‌داران (SVP) در تورنتو معرفی کردند.
بررسی شواهد فسیلی
جردن مالون دانشمند پژوهشگر و رئیس دیرین‌زیست‌شناسی در موزه طبیعت کانادا و دیوید هون مدرس ارشد و معاون آموزش دانشگاه کوئین مری لندن، این شواهد فسیل را بررسی کردند که نشان می‌دهد تقریباً ۲.۵ میلیارد تی‌رکس زمانی روی زمین زندگی می‌کردند.
شکارچی گوشتخوار وحشتناک با ۱۵تن وزن!
آنها برای ساختن مدلی از بزرگترین تی‌رکس ممکن، اندازه جمعیت و میانگین طول عمر آنها را نیز در نظر گرفتند. آنها همچنین هنگام تجزیه و تحلیل تغییرات اندازه بدن، دودیسی جنسی یا تفاوت در اندازه بین حیوانات یک گونه را در نظر گرفتند.
مالون گفت: ما دو مدل ساختیم، یکی با دودیسی جنسی صفر و دیگری با دودیسی قوی.
دودیسی جنسی (Sexual dimorphism) به تفاوت رُخ‌نمودی جنس نر با ماده یا به بیان ساده‌تر، تفاوت ظاهری در یک گونه زیستی گفته می‌شود. مهم‌ترین مثال برای دودیسی جنسیتی وجود اندام تناسلی متفاوت در جنس نر و ماده‌ی اغلب جانوران است. تفاوت در ویژگی‌های ثانویه جنسی مثل رویش مو در برخی نقاط بدن، اندازه و فیزیک بدنی و رفتارها از دیگر مصداق‌های دودیسی جنسی است.
مالون افزود: اگر تی‌رکس دودیس(دارای دو شکل) بوده است، تخمین می‌زنیم که تا ۵۳۰۰۰ پوند (۲۴۰۰۰ کیلوگرم) وزن داشته باشد، اما ما آن مدل را رد کردیم، زیرا اگر درست بود، تا به حال دایناسورهایی حتی بزرگتر پیدا کرده بودیم.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها