به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۲۸ ساعت ۱۶:۲۷
کد مطلب : ۳۷۰۳۱۲

تعداد کشته‌شدگان اعتراضات ایران به ۴۰۲ نفر رسید

گروه سیاسی: یک مرکز حقوق بشری، اعلام کرد که شمار کشته‌شدگان اعتراضات سراسری ایران تا روز جمعه بیست و هفتم آبان به دست‌کم ۴۰۲ تن افزایش یافته است.
تعداد کشته‌شدگان اعتراضات ایران به ۴۰۲ نفر رسید
بنابر این گزارش، از بیست و ششم شهریور ماه روز آغاز اعتراضات سراسری در ایران تا روز جمعه بیست و هفتم آبان ماه دست‌کم ۴۰۲ تن از مردم معترض در جریان این اعتراضات کشته شده‌اند که از این تعداد دست‌کم ۵۸ نفر کودک بوده و زیر هجده سال سن داشته‌اند.
همچنین تا پایان بیست و هفتم آبان ماه دست‌کم ۱۶ هزار و ۸۱۳ تن از معترضان بازداشت شده‌اند و ۱۵۰ شهر ایران صحنه تظاهرات ضد حکومتی بوده است. در این گزارش همچنین به بازداشت ۵۲۴ دانشجو اشاره شده و آمده است که دست‌کم ۱۴۰ دانشگاه نیز در این مدت صحنه تجمع‌های اعتراضی دانشجویان بوده است. در گزارش قبلی این مرکز، شمار کشته‌شدگان تا روز پنج‌شنبه بیست و ششم آبان ماه ۳۸۱ تن اعلام شده بود که نشان می‌دهد طی یک شبانه روز دست‌کم ۲۱ تن بر شمار کشته‌شدگان اعتراضات سراسری در ایران افزوده شده است.
مراسم خاکسپاری حمیدرضا روحی در تهران

بهشت زهرا تهران امروز ۲۸ آبان؛ شاهد مراسم خاکسپاری حمیدرضا روحی جوان ۲۰ ساله تهرانی بود که پنجشنبه‌شب در اعتراضات زیباشهر محله‌ای در انتهای خیابان کاشانی در غرب تهران کشته شد. پیشتر خبرگزاری فارس مدعی شده بود که وی از نیروهای سپاه و بسیج بوده که توسط معترضین کشته شده است اما ساعاتی بعد، این خبرگزاری او را یک معترض نامید.
همچنین امروز در شهر مهاباد؛ تشییع پیکر کمال احمدپور با حضور گسترده مردم این شهر برگزار شد.

یونیسف درباره کشته‌شدن کودکان در اعتراضات: این وحشتناک است و باید متوقف شود
صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف روز جمعه در آستانه روز جهانی «کودک» در ۲۰ نوامبر در گزارشی به خشونت علیه کودکان در خاورمیانه و ایران پرداخته است. در این گزارش آمده است که از آغاز سال جاری میلادی تاکنون دست کم ۵۸۰ کودک در درگیری‌ها در خارومیانه جان باخته‌اند. صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد نوشته است که «به شدت نگران گزارش‌های مربوط به کشته شدن، زخمی شدن و بازداشت کودکان در ایران است.» یونیسف تصریح کرده است:« علیرغم فقدان دسترسی اطلاعات رسمی، از اواخر سپتامبر تاکنون حدود ۵۰ کودک در ناآرامی‌های سراسری در ایران جان خود را از دست داده‌اند.» صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد تصریح کرده است: «آخرین مورد از چنین تلفات وحشتناکی، کیان ۱۰ ساله بود که در حالی که با خانواده اش در خودرو بود به ضرب گلوله کشته شد.»
کیان پیرفلک، کودک ۱۰ساله در جریان اعتراضات در ایذه در ۲۵ آبان در حالی‌که با مادر، پدر و برادر خردسالش در خودرو و در حال بازگشت به خانه خود بودند،‌ هدف تیراندازی قرار گرفتند. در این تیراندازی٬ کیان جان باخت و سه گلوله نیز به پدرش اصابت کرد که هم اکنون در بیمارستان است.
در ویدئویی که از مراسم خاکسپاری کیان پیرفلک، منتشر شده است، زینب مولایی، مادر کیان جزئیات وقایع رخ‌داده در زمان کشته شدن فرزندش را شرح می‌دهد و می‌گوید که « خود لباس‌شخصی‌ها» خودروی آن‌ها را در زمان عبور از خیابان «به رگبار بستند».
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که مقامات و رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران پیشتر مدعی شده بودند که کشتار مردم ایذه توسط «تروریست‌ها» انجام شده است. گزارش‌ها حاکی است که در جریان اعتراضات ۲۵ آبان در ایذه علاوه بر کیان، دو نوجوان دیگر به نام «سپهر مقصودی، ۱۴ ساله، و آرتین رحمانی، ۱۳ ساله،» نیز کشته شدند.
برچسب ها: اعتراضات
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها