به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۰۹:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۲۹ ساعت ۱۶:۲۵
کد مطلب : ۳۷۰۳۳۹

بیمه شخص ثالث یا بیمه بدنه؟ بهترین بیمه اتومبیل را بشناسید

گروه کسب و کار: بیمه اتومبیل به دو دسته بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه تقسیم می‌شود که بیشتر افراد برای وسایل نقلیه زمینی خود این بیمه نامه را تهیه می‌کنند. با افزایش استفاده از وسایل نقلیه زمینی طرح اجباری خرید بیمه اتومبیل برای تمام دارندگان خودرو و موتورسیکلت اجباری شده است. در حقیقت با خرید انواع بیمه نامه می‌توان یک آینده نگری برای زمان بروز حادثه رانندگی داشت. بدین گونه که شرکت بیمه می‌تواند در روزهای سخت بروز حادثه، جبران خسارت کند. از طرف دیگر در صورت عدم تهیه بیمه نامه ثالث با جریمه دیرکرد بیمه نامه و توقیف خودرو مواجه خواهید شد که در ادامه متن بیشتر درباره آن توضیح خواهیم داد. برای اطلاع از پوشش‌ها و مزیت‌های بیمه اتومبیل تا انتهای متن همراه ما باشید.
پوشش خسارات راننده آسیب دیده با بیمه اتومبیل
پوشش خسارات راننده آسیب دیده با بیمه اتومبیل
بیمه اتومبیل
بسیاری از افراد بیمه شخص ثالث را با نام بیمه اتومبیل می‌شناسند. در این بیمه نامه با پرداخت حق بیمه می‌توان در برابر دو نوع خطرات مالی و جانی تحت پوشش بود و از شرکت بیمه تا سقف تعهدات جبران خسارت کرد. در بیمه نامه اتومبیل خسارت‌های ایجاد شده به اشخاص ثالث پرداخت می‌شود و می‌توان از شرکت بیمه غرامت دریافت کرد. تنها دقت کنید که این بیمه نامه در برابر خسارت‌های مالی راننده مقصر تعهدی ندارد و برای جبران این خسارت‌ها باید از بیمه بدنه استفاده کرد.

پوشش‌های بیمه اتومبیل
خسارت‌های تحت پوشش در بیمه نامه اتومبیل (بیمه شخص ثالث) به دو صورت مالی و جانی است که به شرح زیر هستند.

پوشش جانی:
 این پوشش غرامت فوت، نقص عضو و هزینه‌های درمانی افراد آسیب دیده در حوادث رانندگی را جبران می‌کند. در حقیقت پوشش مالی بیمه شخص ثالث دیه یا ارش شخص ثالث آسیب ‌دیده در تصادف را با توجه به نوع صدمه بدنی از جمله شکستگی، نقص عضو و از کار افتادگی جزئی یا کلی، موقت یا دائم پرداخت می‌کند.
 
پوشش مالی:
در این پوشش تمام خسارت‌‌های مالی و مادی كه بر اثر تصادف یا برخورد ماشین بیمه ‌شده به اموال اشخاص ثالث وارد شده تا سقف تعهدات جبران می‌شود. آسیب به خودروی دیگر یا اجسام ثابت مانند: گاردیل، درخت، جدول و حیوانات در این پوشش جبران خسارت خواهد شد.

پوشش حوادث راننده:
در صورتی که راننده مقصر گواهینامه معتبر داشته باشد و دچار خسارت جانی و بدنی در حادثه شود، می‌تواند از پوشش حوادث راننده استفاده کند.

مقدار پوشش بیمه اتومبیل
سوالی که برخی از افراد می‌پرسند این است که منظور از سقف تعهدات در شرکت بیمه چیست؟
هر بیمه نامه‌ای با توجه به شرایط بیمه مرکزی و میزان ریسکی که اعلام می‌شود، تعهداتی دارد که با توجه به آن خسارت‌های ایجاد شده در حادثه را جبران می‌کنند. سقف تعهدات پرداخت هزینه‌ها در پوشش جانی برای همه شرکت‌های بیمه‌ای یکسان است. این میزان خسارت با توجه به مبلغ دیه اعلام شده در ابتدای هر سال است. مبنای محاسبه حق بیمۀ شخص ثالث و میزان پوشش مالی و بدنی آن، دیۀ کامل یک انسان در ماه حرام (چهار ماه‌ : ذی القعده، ذی الحجه، محرم و رجب ماه‌های حرام در تقویم قمری به شمار می‌آیند) است. میزان دیۀ شخص فوت شده در حادثۀ رانندگی برحسب مبالغ مذکور تعیین می‌گردد. بر همین اساس، هر ساله، بیمۀ مرکزی حداقل و حداکثر حق بیمه اتومبیل را بر اساس نرخ دیه و تعداد سیلندر وسیلۀ نقلیه به شرکت‌های بیمه اعلام می‌کند. میزان دیه کامل تعیین شده توسط قوه قضاییه در سال 1401 معادل 800 میلیون تومان در ماه حرام و در ماه غیرحرام معادل 600 میلیون تومان مشخص شد.پیشنهاد می‌کنیم برای خرید بهترین بیمه اتومبیل با ارزانترین قیمت و بیشتری پوشش جانی و مالی به کارگزاری آنلاین بیمه مراجعه کنید.

عوامل تاثیر گزار بر نرخ حق بیمه اتومبیل
نرخ بیمه اتومبیل با توجه به عوامل مختلفی قیمت گذاری می‌شود که عبارتند از:
•    حق بیمه پایه ابلاغ شده توسط بیمه مرکزی
•    تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث
•    کاربری خودرو
•    جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث
•    میزان پوشش‌ مالی بیمه‌ای
•    تخفیف شرکت بیمه

بیمه شخص ثالث را با تخفیف بخرید!
 
نرخ بیمه اتومبیل در سال 1401 چقدر است؟
با توجه به عوامل تاثیر گزاری که برای نرخ حق بیمه مشخص شده است، بیمه مرکزی طی بخشنامه‌ای نرخ حق بیمه را به صورت زیر اعلام کرده است.

نرخ بیمه خودرو سواری در سال 1401
تعداد سیلندر نرخ بیمه
کمتر از چهار سیلندر 2.344.000 میلیون تومان
پیکان، پراید و سپند 2.776.000 میلیون تومان
چهار سیلندر 3.263.000میلیون تومان
بالاتر از چهار سیلندر 3.652.000 میلیون تومان
 
 
نرخ بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱ خودروهای بیش از 6 سر نشین
نوع خودرو نرخ بیمه
استیشن، ون با ظرفیت 7 نفر 6.722.000 میلیون تومان
استیشن، ون با ظرفیت 9 نفر 6.916.000 میلیون تومان
ون با ظرفیت 10 نفر 6.993.000 میلیون تومان
مینی ‌‌بوس با ظرفیت 16 نفر 8.598.000 میلیون تومان
مینی ‌‌بوس با ظرفیت 21 نفر 8.931.000 میلیون تومان
اتوبوس با ظرفیت 27 نفر 13.169.000 میلیون تومان
اتوبوس با ظرفیت 40 نفر 16.569.000 میلیون تومان
اتوبوس با ظرفیت 44 نفر 17.584.000 میلیون تومان
بیمه بدنه و پوشش‌های بیمه نامه
بیمه بدنه هم یکی دیگر از بیمه‌های اتومبیل است تا خسارت‌های مالی مازاد در حادثه رانندگی را کاهش داد. همچنین پوشش‌های متنوعی دارد که به دو صورت اصلی و اضافی تقسیم می‌شوند.
پوشش‌های اصلی عبارتند از:
•    خسارت‌های وارد شده بر اثر دزدی در جای لوازم خودرو مانند: رینگ و لاستیک، رادیو پخش، آینه‌ها و سایر لوازم خودرو
•    خسارت‌های ناشی از پارک خودرو در تعمیرگاه و عدم استفاده از آن در زمان تعمیرات پس از حادثه
•    خسارت‌های وارد شده بر اثر بروز حوادث طبیعی مانند: آتشفشان، زلزله و سیل
•    خسارت‌های ناشی از پاشیدن مواد اسیدی، مواد شیمیایی و رنگ روی بدنه خودرو
به طور کلی برای اینکه بتوان خسارت‌های ایجاد شده ناشی از حادثه‌های رانندگی را کاهش داد، بهتر است که هر دو بیمه نامه اتومبیل با نام بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه را تهیه کرد. همچنین می‌توان از کارگزاری آنلاین بیمه دات کام استفاده کنید تا بهترین قیمت‌ها را با مقایسه و شرایط استعلام شرکت‌های بیمه‌ای مشاهده کنید. کارگزاری آنلاین بیمه دات کام را می‌توان برای خرید انواع بیمه نامه استفاده کرد. کافی است که وارد سایت این سامانه شد و بعد از انتخاب بیمه نامه مورد نظر خود، لیست شرکت‌های بیمه‌ای را مقایسه کنید.


با بیمه بدنه، خیالتان از خسارت ماشین خودتان هم راحت است

چگونه بهترین بیمه بدنه را بخریم؟
عوامل مختلفی نظیر ویژگی‌های خودرو، توانگری شرکت بیمه‌گر، پوشش‌ها، میزان پرداخت خسارت، تخفیفات در تعیین بهترین بیمه تاثیرگذار هستند. شما می‌توانید با مراجعه به سایت بیمه دات کام و با وارد کردن اطلاعات درخواستی خودرو، بهترین بیمه بدنه را با توجه به شرایط خود و عوامل یاد شده انتخاب و خریداری نمایید.

مدت اعتبار بیمه اتومبیل چقدر است؟
مدت اعتبار برای بیمه اتومبیل می‌تواند بین چند روز تا یک سال باشد. در حقیقت این بیمه نامه را می‌توان به صورت کوتاه مدت و بلند مدت خریداری کرد. البته که همه کارشناس‌های بیمه توصیه می‌کنند بیمه را به صورت بلند مدت یکساله خریداری کرد تا در صورت بروز حادثه با احتمال فراموشی تمدید بیمه نامه روبه رو نشد. همچنین با توجه به اینکه ریسک بیمه‌های کوتاه مدت برای شرکت‌های بیمه بیشتر است، قیمت بیمه نامه کوتاه مدت هم در مقایسه با قیمت بیمه نامه بلند مدت و یکساله بیشتر خواهد بود. بدین صورت که به طور میانگین برای بیمه نامه کوتاه مدت 6 ماهه باید میزان 60 درصد از حق بیمه برای بیمه بلند مدت را پرداخت کرد. اما سوالی که ایجاد می‌شود این است که مدت اعتبار بیمه اتومبیل به طور کلی چقدر است؟
این بیمه نامه از ساعت 24 روز خرید فعال شده و تا ساعت صفر تاریخ انقضای بیمه نامه اعتبار خواهد داشت. همچنین توصیه می‌شود که برای تمدید بیمه نامه چند روز قبل‌تر اقدام کرد تا مشمول جریمه دیرکرد تمدید بیمه نامه نشد و بتوان از تخفیف‌های شرکت‌های بیمه‌ای هم بهره‌مند شد.
 
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها