به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۲۹ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب : ۳۷۰۴۴۰

برنج ارزان شد، اما به سفره مردم نرسید

برنج ارزان شد، اما به سفره مردم نرسید
گروه اقتصادی: در حالی برخلاف سال گذشته برنج ایرانی کشت سال جاری در بازار کمبود جدی ندارد و   قیمت‌ها نسبت به سال ۱۴۰۰ و ابتدای سال جاری کمی کاهش داشته اما نگرانی خانوارها جهت تأمین برنج مصرفی همچنان رو به افزایش است و میزان عرضه این محصول به سال های قبل باز نگشته است.

به گزارش اقتصاد 24،کاهش قدرت مالی مردم در سال جاری باعث حذف سهم زیادی از مصرف برنج از سفره خانوارها شده است، چراکه بعد از جهشی که در نرخ برنج از سال ۱۴۰۰ رخ داد، کشاورزان اولویت خود را حفظ منافع مالی قرار دادند و به همین علت، دیگر تمایل به فروش محصول با هر قیمتی ندارند. در نتیجه کشاورزان از اواخر مرداد شالی‌های خود را به بازار عرضه نکردند و منتظر بالا رفتن بیشتر قیمت‌ها هستند. این شرایط وظیفه کنترل و مدیریت بازار بر عهده دولت است.

هرچند طبق گزارشات در حال حاضربرنج کشت امسال حدود ۳۵ درصد کاهش قیمت داشته، اما پس از گرانی ۱۸۸.۴درصدی قیمت برنج ایرانی تنها در یک سال هنوزخیلی از خانوار‌ها توان خرید برنج را ندارندو قیمت‌ ها در حالی در بازار دیده می‌شود که به دلیل وعده‌های مسوولان مبنی بر کاهش قیمت برنج، بسیاری از مردم انتظار دارند قیمت‌ برنج را پایین‌تر از نرخ‌های فعلی ببینند. آنها معتقدند که هنوز قیمت برنج آنطور که انتظار داشته‌اند در بازار پایین نیامده است و کاهش قیمت‌ها چندان چشمگیر نیست.
 
متأسفانه رکود و گرانی بر سر تمام بازار‌های به ویژه بازار‌های مواد خوراکی و کالا‌های اساسی حاکم است و احتمال گسترش این وضعیت و ادامه شرایط زیاد شده است.فعالان و تولید کنندگان برنج امسال را سال خوبی برای کشت و برداشت اعلام کردند و معتقدند؛ سال گذشته کمبود ۴۰ درصدی برنج دربازار عامل اصلی گرانی این محصول شد، اما امسال کشت و برداشت برنج به حد قابل قبولی بوده، اما هزینه‌های تولید تا بازار نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

اسماعیل معتمدی، تولید کننده و بنکدار برنج در استان گیلان گفت: امسال کشاورزان برنج بیشتری برداشت کردند و دلیل اصلی آن هم بارش نسبتاً مناسب و همچنین تمایل بیشتر برای فروش برنج بوده است.وی ادامه داد: سال گذشته همزمان با رکود و افزایش هزینه‌های تولید، کشاورز تمایلی برای فروش محصول خود نداشتند و برنج را دپو کرد تا قیمت‌ها در بازار به اندازه هزینه‌های صرف شده در تولید برنج برسد؛ اما امسال به دلیل کاهش تقاضا کشاورز بدنبال فروش محصولات خود می‌باشد.معتمدی با تأکید براینکه افزایش قیمت در سال گذشته تبعات سخت و گرانی بر بازار مصرف گذاشته است، گفت: خوشبختانه در سال جاری کمبود ۴۰ درصدی برنج در بازار حل شد، اما قیمت این محصول همچنان گران است.

به گفته این فعال بازار برنج؛ گرانی بی سابقه برنج به دلیل افزایش هزینه‌های تولید باعث شد که سال ۱۴۰۰ سال سختی برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان این محصول باشد.معتمدی می‌گوید: افزایش قیمت برنج باعث خروج این غذای مورد نیاز از سفره‌های مردم شدتا حدی که بیشتر خانوار‌ها برای تأمین نیاز خوراک خود ناگزیر به سمت خرید برنج خارجی رفتند.

وی ادامه داد: این وضعیت تا جایی پیش رفت که بیشتر کشاورزان برنج ومردم استان‌های شمالی کشور به خرید و مصرف برنج خارجی روی آورده اند و خرید برنج ایرانی بیش از ۴۰ درصد کاهش داشته و مصرف برنج خارجی در روستا‌های شمال کشور به طور عجیبی افزایش دارد.این بنکدار برنج با اشاره به اینکه باتوجه به کاهش چشمگیرتوان مالی مردم گفت: قطعاً قیمت برنج تا پایان سال جاری افزایش نخواهد داشت، اما کاهش قیمت‌ها بیش از این در بازار خیلی بعید است و همین موضوع باز نگرانی خانوار‌ها برای تأمین برنج مورد نیاز سفره‌ها را بیشتر کرده است.

به گفته این فعال بخش خصوصی؛ دولت اقدامی برای ورود به خرید برنج از کشاورزان نکرده و گویا قراری نیست برای این بازار تدبیری داشته و موضوع خرید تضمینی جهت حفظ عرضه و تقاضا و همچنین تثبیت قیمت در بازار به طور جدی اجرا کند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که نرخ انواع برنج‌های عطری و مرغوب ایرانی از جمله طارم، دم‌سیاه و هاشمی در خرده‌فروشی‌ها به صورت فله در حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان است.این وضعیت نشان می دهد برخلاف وعده مسوولان درباره کاهش قیمت، اما قیمت‌ها تغییر آن‌چنانی نداشته است و هر کیلو برنج تا۱۱۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رود.
فهرست قیمت برخی از انواع برنج موجود در بازار (قیمت‌ها به تومان).
 برنج شیرودی - کیلویی ۰۰۰ ۶۷  
برنج ۱۰ کیلویی اصل طارم هاشمی - ۹۴۰۰۰۰
برنج هاشمی دم سیاه – کیلویی ۱۰۴۰۰۰
برنج هاشمی معطر آستانه اشرفیه - ۱۰ کیلویی- ۱۳۸۰۰۰۰
برنج شکسته طارم معطر گلستان مقدار ۴.۵ کیلوگرم- ۳۷۸۰۰۰
 برنج رمضانی- کیلویی۰۰۰ ۷۹  
مرجع : اقتصاد 24
برچسب ها: قیمت برنج
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها