به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۶:۳۳
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۱۶ ساعت ۱۲:۳۷
کد مطلب : ۳۷۰۴۶

نارضایتی هندی‌ها از کاهش تحریم‌های ایران!

گروه اقتصادي: توافق هسته ای و تسهیل تحریم‌ها، راه را برای ورود صادرکنندگان دیگر به بازار ایران باز کرد و اکنون کنجاله سویای گران هند خریداران بسیار محدودی حتی در ایران دارد و بدین ترتیب به یک سوم میزان قبلی کاهش پیدا خواهد کرد.
نارضایتی هندی‌ها از کاهش تحریم‌های ایران!
صادرات تقریبا انحصاری کنجاله سویای هند به ایران در پی توافق هسته‌ای تهران و غرب که راه را برای صادرکنندگان آمریکای جنوبی برای تجارت هموار کرد، کمتر شده و ممکن است حدود یک سوم کاهش پیدا کند.  این امر هند را که بزرگ‌ترین صادرکننده کنجاله سویا در آسیا است، وادار می‌کند قیمت‌ها را برای خریداران دیگری مانند ژاپن و ویتنام منطقی کند.

به گفته یک مقام صنعتی هندی، ایران در سال گذشته به دلیل تحریم‌های غربی و توافق تهاتر کالا با هند، بزرگ‌ترین خریدار کنجاله سویای هندی بود اما توافق هسته ای و تسهیل تحریم‌ها، راه را برای ورود صادرکنندگان دیگر به بازار این کشور باز کرد و اکنون کنجاله سویای گران هند خریداران بسیار محدودی حتی در ایران دارد. بر اساس گزارش رویترز، صادرات کنجاله سویای هند به ایران در مدت سه سال تا سال مالی 2013-2012 چهار برابر افزایش یافت اما حجم صادرات به تهران در سال مالی جاری احتمالا 30 درصد از رکورد 964 هزار و 255 تن سال گذشته کاهش خواهد یافت. صادرات کنجاله سویای هند به ایران در فوریه 63 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت و کل صادرات این کشور نیز با 68 درصد کاهش روبه‌رو شد.
مرجع : پول نيوز