به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۹ - ۰۱:۰۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۲۹ ساعت ۱۴:۲۳
کد مطلب : ۳۷۰۵۱۱
دعا برای پیروزی رقیب!

حاشیه‌های تیم‌ملی فوتبال ایران در جام‌جهانی قطر

حاشیه‌های تیم‌ملی فوتبال ایران در جام‌جهانی قطر
گروه ورزشی:رویداد۲۴ نوشت: حواشی تیم ملی قبل از حضور در جام جهانی به نقطه اوج خود رسیده است. فضای اجتماعی و سیاسی کشور نمود یک دو قطبی اساسی درباره حضور ملی‌پوشان در قطر است؛ دو قطبی که بعد از اعتراضات مردمی دو ماه اخیر رنگ و بوی رادیکالی هم به خود گرفته است.

از ابتدا هم مشخص بود حضور تیم ملی در مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در چنین فضای اجتماعی و سیاسی بدون حاشیه نخواهد بود. چنانچه حواشی تیم ملی بعد از تعطیلی لیگ و آغاز اردوی آماده‌سازی بازیکنان آغاز شده بود؛ چه آن‌که یک روز قبل بازیکنان تیم فوتبال استقلال تهران در حرکتی نمادین هنگام بالا بردن جام قهرمانی، خوشحالی نکردند و با داغدیدگان حوادث اخیر ابراز همدردی داشتند.

این حرکت نمادین بازیکنان استقلال که با استقبال هواداران و برخی از بازیکنان تیم رقیب هم همراه شد، همه را منتظر واکنش بازیکنان تیم ملی ایران به حوادث اخیر گذاشت. پیش از آن هم در سلسله اتفاقات ورزشی، ملی‌پوشان بسکتبال ایران و والیبال نشسته و فوتبال ساحلی و حتی کشتی‌گیران تیم ملی هم اقدامات نمادین مشابه داشتند و در اعتراض به وضع موجود یا شادی نکرده بودند یا سرود ملی نخوانده بودند.

در چنین شرایطی همه منتظر بودند بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران چه خواهند کرد؛ چنانچه قبل از جام جهانی در بازی دوستانه مقابل تیم ملی نیکاراگوئه به جز دو نفر هیچ کدام از بازیکنان با سرود ملی همخوانی نکردند و گروهی از کاربران فضای مجازی این کار را همراهی ملی‌پوشان با اعتراضات توصیف کرده بودند.عدم همراهی و هم‌خوانی با سرود ملی واکنش سیاسیون را به هم دنبال داشت. حمیدرضا ترقی از چهره‌های شاخص اصول‌گرا درباره این حرکت ملی پوشان به رویداد۲۴ گفته بود «از فوتبالیست‌ها ضمانت بگیرید سرود را بخوانند. ورزشکاران جوایز سنگین را از نظام می‌گیرند؛ اما تحت تاثیر دشمنانند.»

همچنین احمد راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس ایران هم در این‌باره  گفته بود «بازیکنان به قدری شعور و فهم دارند که وقتی گلی زده می‌شود و ملت به پاس آن، خوشحالی می‌کند، خود را در خوشحالی مردم شریک بدانند و سرود ملی را بخوانند. اگر بازیکنی، فهم درستی از این صحنه و میدان ندارد، ضرورتی ندارد همچنان در تیم ملی حضور داشته باشد. اگر بنا به بی‌احترامی باشد، آن بازیکن و بازیکنان، شایستگی پیراهن ملی را ندارند.»این اولین و جدی‌ترین حاشیه تیم ملی فوتبال در راه آماده‌سازی برای حضور در مسابقات جام جهانی بود. حواشی که بعد از دیدار با ابراهیم رئیسی ابعاد جدیدی پیدا کرد.

دیدار ملی‌پوشان با ابراهیم رئیسی
اما حواشی زمانی ابعاد گسترده‌ای پیدا کرد که ملی پوشان ایرانی به دیدار رئیس جمهور رفتند و تصاویری از تعظیم کردن برخی بازیکنان تیم ملی در فضای مجازی پخش شد؛ تصاویری که در شرایط کنونی و با توجه به وضعیت کشور واکنش‌های بسیاری را برانگیخت و برخی از آن گلایه داشتند و معتقد بودند حالا که فرصتی به دست آمده چرا هیچکدام از آنها حرفی از مردم و شرایط این روزهای کشور نزدند.

اما این فقط شهروندان عادی نبودند که به حرکت ملی‌پوشان واکنش نشان دادند. برخی از بازیکنان و پیشکسوتان فوتبال هم واکنش نشان دادند. مجید نامجومطلق در صفحه خود نوشت: «این تیم ملی ما نیست» امیرحسین صادقی بازیکن سابق استقلال هم در صفحه خود نوشت: «فرصت خوبی است که سه روز انسان باشیم شاید خوشمان اومد.»

به گزارش رویداد۲۴ پرحاشیه‌ترین واکنش مربوط به واکنش یحیی گل‌محمدی سرمربی تیم پرسپولیس بود که در صفحه شخصی خود نوشت: «برای بازیکنان تیم ملی این بهترین فرصت بود که صدای مردم داغدیده و مظلوم را به گوش مسئولان برسانند ولی... توی درس معرفت نمی‌شود بیشتر از صفر به شما داد.»این استوری یحیی گل‌محمدی واکنش‌های زیادی به دنبال داشت و باعث شد باشگاه پرسپولیس با صدور بیانیه‌ای حرکت او را تقبیح کند. گل‌محمدی بابت این استوری به کمیته انضباطی رفت و مبلغی از قرارداد او هم کسر شد و گفته شد او به دادسرا نیز احضار شده است.

فتوشات‌های بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران
بازیکنان تیم ملی زمانی به قطر رفتند که هنوز کیان پیرفلک کشته نشده بود و پرویز برومند و سروش رفیعی هم دستگیر نشده بودند و برایشان مشکل پیش نیامده بود. بازیکنان و کادر فنی خیال می‌کردند بعد از حضور در قطر حواشی دست از سر آن‌ها برمی‌دارد و می‌توانند خودشان را برای حضور در مسابقات جام جهانی آماده کنند. اما حواشی از همان روز اول به سراغ تیم ملی آمد و یکی از خبرنگاران انگلیسی از کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی فوتبال پرسید «حضور در کشوری که مردم آن معترض هستند، چه منفعتی برای شما دارد؟»کی‌روش هم به این خبرنگار پاسخ داد: «خودت چقدر گرفتی که این سوال را از من بپرسی. چقدر پول به من می‌دهی که به این سوال پاسخ بدهم.»

این کنفرانس نشان داد روز‌های پرحاشیه تیم ملی در قطر هم ادامه دارد. اما پایان حاشیه‌ها نبود. حضور بازیکنان فوتبال در قطر هم‌زمان شد با دعوت چهره‌های مهم فوتبالی ایران به قطر برای تماشای مسابقات جام جهانی. علی دایی، علی کریمی، مهدی مهدوی‌کیا و جواد نکونام چهار پیشکسوت فوتبال ایران به احترام مردم داغدیده ایران از حضور در قطر انصراف دادند؛ انصرافی که واکنش گسترده‌ای میان کاربران فضای مجازی داشت و یک دو قطبی دیگر را حول محور بازیکنان تیم ملی فوتبال شکل داد.

عده‌ای در دفاع از ستارگان پیشین پست و استوری گذاشتند و عده‌ای با انتشار عکس‌های دایی و کریمی کنار چهره‌های سیاسی نوشتند این بازیکنان هم حکومتی هستند و اعتراض آن‌ها را نوعی خیانت ملی قلمداد کردند. اما حواشی ریز و درشت به قدری زیاد بود که هر روز شاهد تولید یک حاشیه برای تیم ملی فوتبال ایران بود.
یکی از این حواشی استوری ایمان صفا بازیگر بود که در پیج خود نوشت: «چند روز پیش زنگ زدن صدایتان را ضبط کنیم و برای تیم ملی آرزوی موفقیت کنید. امروز هم زنگ زدند یک استوری بگذارید و برای تیم ملی آرزوی موفقیت کنید، ده میلیون تومان هم می‌دهیم. اگر این تیم ملی متعلق به مردم است پس چرا برای آرزوی موفقیتشان پول پرداخت می‌کنید؟ مردم دغدغه‌های مهم‌تری از فوتبال دارند.»

ظاهراً این پیشنهاد به چند سلبریتی و هنرمند دیگر هم شده بود که نشان‌دهنده نگرانی‌های مقام‌های رسمی از دو قطبی ایجاد شده حول محور تیم ملی فوتبال بود. اما بعد از فوت کیان پیرفلک کودک ایذه‌ای و انتشار فتوشات‌های خندان بازیکنان تیم ملی، حواشی ابعاد ویژه‌ای پیدا کرد.بسیاری از کاربران با انتشار هم‌زمان عکس‌های الکساندر زینچنکو بازیکن تیم ملی فوتبال اوکراین که بعد از شنیدن خبر حمله روسیه به اُکراین برای مردم کشورش گریه می‌کرد در کنار عکس‌های خندان بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران حرکت بازیکنان تیم ملی را تقبیح کردند.

این موضوع بعد از مصاحبه علیرضا جهانبخش با خبرنگاران تشدید شد. جهانبخش در این مصاحبه اولویت خود را نه دغدغه مردم، که بازی‌های تیم ملی توصیف کرده بود: «تمام تمرکز من و هم‌تیمی‌های من این است که موفق باشیم. از بچگی عاشق این بودیم که پیراهن تیم ملی را بر تن کنیم. شما راجع به شادی بعد از گل پرسیدید؛ این یک مساله شخصی است و هر بازیکنی شادی متفاوتی دارد.»معترضان که این مصاحبه را نوعی توجیه قلمداد می‌کردند عکس فتوشات خندان بازیکنان تیم ملی را به شکلی خون‌آلود منتشر کردند و آن‌ها را شریک اتفاقا به وقوع پیوسته در ایران دانستند.

دعا برای پیروزی انگلستان مقابل ایران!
کار به جایی رسید که طرح‌‎هایی درست شد که در آن از بازیکنان انگلستان خواسته بودند برای پیروزی تلاش کنند! آنها به بازیکنان انگلستان لقب «شیربچه‌ها» داده بودند؛ لقبی که تا کنون به بچه‌های تیم ملی ایران گفته می‌شد.
در مقابل هم کاربرانی با بازنشر صحبت‌های مادر مهدی طارمی که گفته بود: «از پسرم خواسته‌ام گل‌هایش را به شهدای شاهچراغ و شهدای مدافع امنیت تقدیم کند» به حمایت از تیم ملی ایران پرداختند. کاربر دیگری هم با هشتگ تیم ملی نوشته بود «ما داشتیم کنار هم و در امنیت زندگی می‌کردیم تا این‌که یه عده شعار دادند: زن، زندگی، آزادی»

عکس‌های بازیکنان ایرانی واکنش سلبریتی محافظه‌کاری مانند پرویز پرستویی را هم برانگیخت تا او با انتشار پستی بنویسد: «قبل از شروع مسابقات به مردم کشورتان هم باختید. تماشاچیان ایرانی هم تشویق‌تان نخواهند کرد.» هوشنگ گلمکانی منتقد فیلم قدیمی و سردبیر مجله فیلم امروز به این عکس‌ها واکنش نشان داد و در صفحه شخصی خود نوشت: «گاهی که در نقد فیلم‌ها درباره ابتذال و مبتذل می‌نوشتیم، برخی از خوانندگان می‌پرسیدند مبتذل یعنی چه و مصداق ابتذال چیست؟ بفرمایید. ابتذال یعنی این. یک کمدی و شوخی لوس و بدساخت در موقعیتی تراژیک.»

تمام این حواشی‌ها نشان می‌دهد تیم ملی در سخت‌ترین دوران حضورش در جام‌های جهانی به سر می‌برد. فضا به قدری دو قطبی شده که تیم ملی ایران چه ببرد و چه ببازد انتقاد فراوانی را خواهد شنید. شاید این هم از خواص جامعه امروز ایران است که برد و باخت در آن به یک اندازه تراژیک و غم‌انگیز است.

حقیقت آن است که در هیچ دوره‌ای حتی براندازان خارج‌نشین هم جسارت حمله به تیم ملی را نداشتند زیرا در مقابل آنها طیف وسیعی از مردم قرار گرفته بودند که حامی تیم‌های ملی بودند، اما به شکلی عجیب اتفاقاتی رخ داده که اکنون نه براندازان خارج‌نشین، بلکه مردمی از ایران دل خوشی از تیم ملی ندارند و احتمالا این نخستین بار است که بخشی از مردم ایران برای رقیب دعا می‌کنند!

احتمالا این تلخ‌ترین دوره‌ای است که تا کنون وجود داشته است؛ از یک‌سو اخبار جام جهانی اهمیت کمتری یافته و در اولویت چندم مردم قرار گرفته است و از سوی دیگر شرایطی پیش آمده که هم برد و هم باخت برای جمهوری اسلامی دردسرساز است؛ هرچند صحبت از میدان ورزشی است، اما باخت در مقابل انگلیس و آمریکا چیزی نیست که خوشایند مقامات جمهوری اسلامی باشد. در صورت برد هم مشکل جدیدی پیش می‌آید؛ اگر بازیکنان شادی نکردند، چه؟
مرجع : رویداد24
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها