کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ورزشگاهی که با نور خورشید کار می‌کند

29 آبان 1401 ساعت 15:54


گروه ورزشی: سوت آغاز جام جهانی ساعت ۱۹ به وقت محلی به صدا درخواهد آمد و دیدار افتتاحیه بین قطر و اکوادور برگزار می‌شود. 
ورزشگاه ۶۰ هزار نفری البیت که میزبان دیدار افتتاحيه بیست و دومین دوره جام‌جهانی است، در فاصله ۳۵ کیلومتری مرکز دوحه و در شمال آن قرار دارد.
قطر در طراحی استادیوم‌ها، به موضوع اصالت و تاریخ کشورش بسیار اهمیت داده است که بدینوسیله بتواند تاریخ خود را به جهانیان معرفی کند.
علاوه بر اصالت، این ورزشگاه ویژگی‌های جذاب دیگری برای تاریخ‌سازی دارد.
دسترسی آسان به ورزشگاه
۳۰ دقیقه، حداکثر زمانی لازم برای رسیدن با وسیله شخصی یا حمل‌ونقل عمومی به این ورزشگاه است.
ایستگاه متروی لوسیل، نزدیک‌ترین ایستگاه منروی قطر به این ورزشگاه به شمار می‌رود. تماشاگران پس از خروج از مترو می‌توانند با استفاده از اتوبوس‌های تعبیه شده، خود را ظرف بیت دقیقه ‌به ورزشگاه البیت برسانند.
دومین ورزشگاه بزرگ جام
این ورزشگاه که از نظر گنجایش، دومین ورزشگاه بزرگ جام به شمار می‌رود، میزبان ۹ دیدار خواهد بود. ۶ دیدار گروهی از جمله افتتاحیه و  ۳ دیدار  مراحل حذفی در این ورزشگاه برگزار خواهد شد.
این ورزشگاه در تاریخ ۳۰ نوامبر ۲۰۲۱ و دیدار افتتاحیه جام عرب کاپ بین قطر و‌بحرین و با حضور ریبس فیفا، افتتاح شد.

پایبندی به شرافت و اصالت
ایده اولیه ورزشگاه، از خانه‌های بیابان‌گردهای عرب( بیت الشعر) الهام گرفته شده است.نمای بیرونی مانند خیمه‌ای است که کل ورزشگاه را در بر می‌گیرد و نام این ورزشگاه (البیت) نیز به همین دلیل است.
این خانه‌ها دارای علامت‌های خاصی است که بیان‌گر صاحبان این چادرها خواهد بود و نشان می‌دهد از کدام قبیله است. این علامت‌ها، شامل خطوط سفید و سیاه است که در طراحی استادیوم نیز لحاظ شده است.
استفاده از سقف متحرک که می‌تواند ظرف ۲۰ دقیقه زمین بازی را بپوشاند و این ورزشگاه را به یک سالن ورزشی قابل استفاده برای فعالیت‌های مختلف تبدیل کند.
علاوه بر اصالت و تاریخ، در طراحی این ورزشگاه، سعی شده است که مهمان‌نوازی اعراب به بهترین شکل ممکن هویدا گردد.
استادیوم ۵ ستاره
طراحی این ورزشگاه به گونه‌ای است که پس از بایان رقابت‌ها، سکوهای قسمت بالایی تفکیک شده و قابل انتقال به کشورهای دیگر جهت استفاده در ورزشگاه‌ها و دیگر فعالیت‌های ورزشی است.
در اطراف این ورزشگاه که در شهر الخور قرار دارد، دریاچه‌ها و پارک‌هایی ساخته شده است و یک مسیر زیبا و سرسبزی از ورزشگاه تا خلیج فارس به وجود آورده است.
در سال 2022 ، البیت توانست گواهینامه ای معتبر “جی ساس” را دریافت کند. گواهینامه‌ای که البیت را در زمره ورزشگاه‌های ۵ ستاره جام قرار می‌دهد.
استفاده از رنگ‌های روشن در نمای ببرونی، سهم بسزایی در کاهش دمای ورزشگاه در کنار تکنولوژی‌های خنک‌کننده ایفا می‌کند.
سقف متحرک تعبیه شده، این امکان را فراهم می‌سازد تا نور طبیعی در ساعات معینی به چمن ورزشگاه بتابد تا به صورت طبیعی رشد کند.

فضای سبز و متنوع برای ساکنین

۴ زمین تمرین ساخت شده در اطراف ورزشگاه، در طول جام برای استفاده ایجاد شده است. ۶ رستوران پیرامون مناطق سرسبز جهت استفاده خانواده و زمین بازی کودکان از امکانات جذاب فضای اطراف این ورزشگاه جام‌جهانی است.
۱۹۰ گیت الکترونیکی برای ورود و خرو‌ج تماشگران در کنار ۱۲ تونل خروج اضطراری تا حدود زیادی خیال هواداران را راحت کرده است. تونل‌هایی که از محل ورزشگاه به چند کیلومتر وصل می‌کند تا در صورت نیاز، افراد را از محل حادثه دور کند.
در طراحی این ورزشگاه سعی شده است، احترام به محیط زیست بسیار رعایت شود. فضای سبز و‌ دریاچه‌های ساخته شده در این محیط،در تمام اوقات برای استفاده عموم‌ آزاد است. وجود زمین‌های تنبس و‌ والیبال، پیست دوچرخه‌سواری به طول ۳/۴۴ کیلومتر ، ۷۷ دستگاه ورزشی، پیست دو‌ومیدانی به طول ۴/۳ کیلومتر، زمین بازی کودکان، رستوران‌ها و‌کافه‌ها، نمازخانه و زمین بازی برای کم‌توانان حرکتی و … فقط بخش کوچکی از امکانات اطراف این ورزشگاه است.

پارک البیت یک نمونه مثال‌زدنی

این محیط سرسبز که در سال ۲۰۲۰ همزمان با روز ملی ورزش در قطر افتتاح شد، برای روشنایی خود از انرژی خورشییدی استفاده می‌کند.
تمامی چراغ‌برق‌های استفاده شده در این پارک با استفاده از پنل‌های خورشیدی کار می‌کند.
فضای سبز این پارک ۳۰ درصد از فضا را شامل می‌شود و ۱۰۵۰ درخت در محیط پیرامونی ورزشگاه کاشته شده است.
استفاده از خودروهای قدیمی و‌نبدیل آن‌ها به رستوران‌هت‌ و کافه‌‌ها از دیگر خلاقیت‌هایی بود که در این ورزشگاه به کار گرفته شده است.
تکنولوژی خنک‌کننده دوستدار طبیعت
ورزشگاه البیت، یکی از ورزشگاه هایی است که سیستم‌خنک‌کننده آن از یک سیستم مرکزی استفاده می‌کنند.

سیستمی که علاوه بر تولید هوای سرد، اقدام به پاشش آب از طریق منافذ تعبیه شده در سرتاسر ورزشگاه می‌نماید تا به کاهش دمای ورزشگاه کمک کند.
علاوه بر این موارد، آب شرب لازم و‌ آب مورد استفاده در سرویس‌های بهداشتی را نیز فراهم می‌سازد.
تکنولوژی استفاده شده در این ورزشگاه در مقایسه با موارد مشابه در کاهش مصرف انرژی عملکرد بسیار مناسب‌تری دارد.

میزبان ۹ بازی جام
پس از افتتاحیه امروز، ۵ بازی دیگر مرحله گروهی در این‌ ورزشگاه برگزار می‌گردد. 
قطر در این‌ ورزشگاه به مصاف هلند خواهد رفت. از گروه پنجم، ‌آلمان‌ها با اسپانیا و کاستاریکا در این زمین رقابت خواهد کرد. دو‌ بازی دیگر گروهی هم‌ بین‌ مراکش و کرواسی از گروه شش و انگلیس در مقابل آمریکا از گروه د‌و این رقابت‌ها خواهد بود.
در مرحله یک هشتم‌ نهایی، دیدار بین تیم اول گروه دو و تیم دوم گروه یک نیز در این ورزشگاه برگزار خواهد شد.
یک‌ دیدار از مرحله یک چهارم و‌ یکی از دو‌ دیدار نیمه‌نهایی نیز در این‌ ورزشگاه جذاب برگزاز خواهد شد.


کد مطلب: 370542

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/370542/ورزشگاهی-نور-خورشید-کار-می-کند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir