به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۳۰ ساعت ۰۹:۱۹
کد مطلب : ۳۷۰۶۲۱

انجام اولین پرواز مستقیم از اسرائیل به دوحه

انجام اولین پرواز مستقیم از اسرائیل به دوحه
گروه بین الملل:اولین پرواز مسافربری از اسرائیل به قطر در فرودگاه دوحه به زمین نشسته و علاقمندان اسرائیلی را برای جام جهانی به این کشور برده است.
قطر از کشورهای اسلامی است که هنوز روابط رسمی با اسرائیل برقرار نکرده اما برخی امیدوارند این پروازهای جام جهانی به روابط نزدیکتر منجر شود. ده هزار اسرائیلی در طول یک ماه جام‌جهانی به قطر سفر می‌کنند اما بسیاری از آنها از راه کشور ثالث وارد دوحه می‌شوند.پرواز شرکت هوایی آمریکایی تی‌یواس که قرار بود از فرودگاه بن‌گوریون پس از توقفی کوتاه در قبرس به قطر برود، با پروازی مستقیم و سه ساعته در دوحه به زمین نشست.
فیفا ده روز پیش اعلام کرد: «پروازهای مستقیم دربست (چارتر) بین فوردگاه بن‌گوریون تل آویو و فرودگاه حمد دوحه را موقتا با یک شرکت هوایی انجام می‌دهد که حق نشستن در قطر را در طول جام جهانی دارد، در چارچوب نیازهای امنیتی اسرائیل و امکانات عملیاتی.»فیفا همچنین گفت این پروازها هم برای اسرائیلی‌ها هم برای فلسطینی‌ها خواهد بود به شرط آنکه بلیت مسابقات و ویزای قطر را داشته باشند.
این پرواز حامل اسرائیلی‌های یهودی و عرب بود و فلسطینی‌ها‌ در آن نبودند. گابریل مزراحی مدیر شرکت بلیت‌فروشی «تیک‌تیک» گفت علت این است که بلیت این پرواز شش ماه پیش فروخته شده و فلسطینی‌ها بیشتر با پرواز غیرمستقیم از راه اردن برای حضور در جام جهانی برنامه‌ریزی کرده‌ بودند.بلیت برگشت برای این پروازها فروخته نمی‌شود تا فقط کسانی که در فرودگاه بن‌گوریون تایید امنیتی شده‌اند با آنها به اسرائیل برگردند.
رویترز که با چند مسافر اسرائیلی این پرواز صحبت کرده گزارش می‌کند حداقل دو نفر از آنها گفته‌اند به تماشای بازی‌های ایران می‌روند.به گفته مزراحی، قرار است شش پرواز دیگر در طول جام جهانی از تل‌آویو به دوحه برود.
تابستان دو سال پیش، اسرائیل و امارت و بحرین با میانجی‌گری و نظارت آمریکا توافقی را امضا کردند که به «پیمان ابراهیم» موسوم شد.
به این ترتیب امارات متحده عربی تبدیل به سومین کشور عربی بعد از مصر در ۱۹۷۹ و اردن در ۱۹۹۴ شد که رسما روابط خود را با اسرائیل عادی‌ ‌کرد. پس از آن سودان و مراکش هم روابط دیپلماتیک را با اسرائیل آغاز کردند.فلسطینی‌ها این کشورهای اسلامی را به «خیانت» متهم کردند.  ایران هم بشدت آن را محکوم کرد.

 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها