به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۳۰ ساعت ۰۹:۴۳
کد مطلب : ۳۷۰۶۲۸

چرا رئیس فیفا مدافع سینه‌چاک قطر شده؟

چرا رئیس فیفا مدافع سینه‌چاک قطر شده؟
گروه ورزشی: بعد از اینکه جانی اینفانتینو رییس فیفا یک روز قبل از شروع جام جهانی در نطقی تقریبا یک ساعته حمایت جانانه‌ای از قطر انجام داد، حسابی زیر تیغ انتقادات رسانه‌ها قرار گرفت. اینفانتینو از رسانه‌ها و مردم خواست بی‌خیال انتقاد از قطر بابت مرگ کارگران، وضع محدودیت برای گردشگران و فسادهای این کشور در راه رسیدن به جام جهانی شوند. لحن اینفانتینو جوری بود که انگار می‌خواهد به رسانه‌ها و مردم بگوید همین است که هست! 
 
این وضعیت باعث شد تصاویری در شبکه‌های اجتماعی از اینفانتینو منتشر شود که او را در لباس عربی خون‌آلود با دلارهایی در دست نشان بدهد. به این معنا که قطر توانسته با پول چشم و دهان رییس فیفا را ببندد.
اما این سوال همچنان وجود دارد که آیا واقعا رابطه مالی خاصی بین رییس فیفا و کشور قطر وجود دارد؟ واقعیت این است که هنوز هیچ رابطه خاصی در این رابطه کشف نشده است. 
 
زمانی که در سال ۲۰۱۰ جام جهانی به قطر واگذار شد اینفانتینو جزو هیات اجرایی فیفا نبود، بنابراین او از اتهام مشارکت در اعطای میزبانی به قطر در امان ماند. از ۲۲ نفر اعضای هیات اجرایی ۱۶ نفر در سال‌های بعد به اتهام‌های مختلف از جمله فساد مالی محکوم شدند؛ از جمله سپ بلاتر رییس فیفا و میشل پلاتینی رییس یوفا. با این حال دادستانی ایالات‌متحده و سوییس موفق نشدند بین فساد مالی این افراد و کشور قطر رابطه معناداری پیدا کنند. قطر مدعی شد همراستایی خواسته آنها یعنی گرفتن میزبانی با تصمیمات هیات اجرایی که ثابت شده برمبنای رشوه بوده به صورت اتفاقی رقم خورده.

در سال ۲۰۱۶ اینفانتینو موفق شد جانشین سپ بلاتر شود. در آن زمان گفته می‌شد که این پست از قبل برای میشل پلاتینی که به اتهام فساد مالی مجبور به کناره‌گیری شده بود رزرو شده اما پرونده‌ای که علیه فوق ستاره سابق فوتبال فرانسه باز شده بود اجازه چنین کاری را نداد. 
 
در سال ۲۰۱۹ یک اتفاق ویژه رقم خورد. رسانه‌ها از رابطه پنهانی اینفانتینو با مایکل لوبر دادستان کل سوییس و دادستان ویژه رسیدگی به پرونده‌های فساد در فیفا خبر دادند. طبق اعلام رسانه‌ها این دو نفر از سال ۲۰۱۷ با یکدیگر جلساتی را ترتیب داده بودند که هیچ کدام اطلاع‌رسانی نشده بود. همین مساله باعث بروز شایعات زیادی پیرامون مصونیت اینفانتینو شد. درنهایت لوبر به دلیل رسوایی این پرونده مجبور به استعفا شد. استفان کلر فردی بود که به جای لوبر بر مسند کار نشست و از همان موقع شمشیر را برای اینفانتینو از رو بست.

کلر مدعی شد در ملاقات‌های رییس فیفا و لوبر فعل کیفری به وقوع پیوسته. اینفانتینو از آن زمان چندین بار به جلسات بازجوبی فراخوانده شده است. کلر در یک پرونده اینفانتینو را متهم کرد که در سال ۲۰۱۷ از یک جت خصوصی برای پرواز از سورینام به ژنو استفاده کرده و این نشانه رفتار غیرمسوولانه است. فیفا و اینفانتینو نیز در بیانیه‌ای تند پاسخ دادند که کار استفان کلر ترور شخصیت است و این‌گونه اتهام‌زنی‌ها را شدیدا محکوم کردند . 

درحالی که جلسات اینفانتینو و دادستانی سوییس پیرامون فساد در فیفا و شخص رییس این نهاد فوتبالی در جریان بود خبر سفر اینفانتینو به قطر و اقامت او در دوحه حسابی خبرساز شد. در حالی که از چند وقت پیش شایعاتی مبنی بر نقل مکان رییس فیفا از زوریخ محل استقرار این نهاد به دوحه شکل گرفته بود، اینفانتینو زیر بار نمی‌رفت تا اینکه در ژانویه ۲۰۲۲ یک روزنامه سوییسی با اسناد نشان داد رییس فیفا در دوحه اقامت کرده است و البته هنوز مالیاتش را در سوییس پرداخت می‌کند. این روزنامه سوییسی افشا کرد اینفانتینو از پاییز ۲۰۲۱ در خانه‌ای اجاره‌ای در دوحه ساکن است و دو دخترش هم در آنجا به مدرسه می‌روند. این نخستین‌بار در تاریخ بود که رییس فیفا یک سال قبل از شروع جام جهانی در کشور میزبان ساکن می‌شد. 
 
با انتشار این خبر سوال‌های واضحی شکل گرفت. طبق گزارش روزنامه لوموند فرانسه سوال‌ها از این قرار بود: از سال ۲۰۱۶ رییس فیفا تنها نقش استراتژیک دارد نه عملیاتی. پس چرا وقتی قطر گفته همه‌چیز طبق برنامه‌ریزی در حال انجام است ایشان باید یک سال زودتر به دوحه برود؟ او در آنجا چه کار می‌کند؟ چه کسی اجاره خانه او را می‌پردازد؟ آیا هیچ یک از اعضای خانواده او برای کمیته سازماندهی قطر کار می‌کنند؟

البته که فیفا به هیچ کدام از این سوالات پاسخ نداد. سپ بلاتر رییس سابق فیفا در واکنش به اقامت اینفانتینو در دوحه گفت: «او کاری ندارد که بخواهد آنجا باشد.» بلاتر ادامه داد: «اینفانتینو مجبور نیست در کشور میزبان جام جهانی اقامت داشته باشد. این یک اشتباه است. او کاری ندارد که در آنجا باشد. او بی‌طرفی و توانایی خود را برای ایفای نقش یک رییس‌جمهور خوب از دست می‌دهد.»
 
در این زمان بود که ماجرای سال ۲۰۲۰ فیفا با ناصر الخلیفی مدیر قطری تیم پاری‌سن‌ژرمن دوباره مطرح شد. ناصر الخلیفی نماینده ویژه امیر قطر است که مدیریت باشگاه پاریسی را برعهده دارد. طبق اعلام رسانه‌ها سرمایه‌گذاری قطر در فوتبال فرانسه یکی از شروطی بوده که بابت آن پلاتینی متعهد شد جام جهانی به قطر می‌رسد. فیفا سال ۲۰۱۶ شکایتی را علیه ناصرالخلیفی به دلیل «فساد خصوصی فعال» و شبکه تلویزیونی بین اسپورت قطر انجام داد. اما در سال ۲۰۲۰ فیفا بدون توضیح خاصی شکایت خود را پس گرفت و چند ماه بعد اینفانتینو در قطر ساکن شد. 

روزنامه گاردین در گزارشی که یک ماه قبل از شروع جام جهانی منتشر کرد، نوشت از سال ۲۰۱۰ به این سو تکه‌های پازل زیادی پیدا شده که نشان می‌دهد فسادی سیستماتیک در اعطای میزبانی به قطر وجود دارد اما همیشه یک حلقه مفقوده باقی می‌ماند که باعث می‌شود تصویر کامل نشود. گویا همین مساله نیز در مورد ارتباط اینفانتینو با قطری‌ها وجود دارد. همه شواهد از دفاع غیرمنطقی از قطر تا اقامت در این کشور و پس گرفتن شکایت و ارتباط پنهانی با دادستان کل سوییس نشان می‌دهد کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه هست اما انگار یک بن‌بست بزرگ در مسیر به انتها رسیدن این پرونده‌ها وجود دارد.
مرجع : روزنامه اعتماد
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها