کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ارتباط داروی دیابت با کاهش خطر زوال عقل

30 آبان 1401 ساعت 9:52


گروه علمی: بر اساس یک مطالعه طولانی مدت که اخیراً منتشر شده است، استفاده از داروی دیابت موسوم به گلیتازون ها با 22 درصد کاهش خطر زوال عقل همراه است. گلیتازون ها اغلب به عنوان تیازولیدین دیون ها یا به اختصار TZD شناخته می شوند و کلاس قدیمی تری از داروهای دیابت نوع 2 هستند.به گزارش سینا پرس ،محققان اعلام کردند، این داروها ممکن است به طور موثری از زوال عقل در افراد پرخطر مبتلا به دیابت نوع ۲ خفیف تا متوسط جلوگیری کنند و اکنون ممکن است ارزش این تحقیق که در آزمایش‌های بالینی آینده برای تعیین اینکه آیا می‌توان آنها را تغییر کاربری داد، اولویت داده شود.

 
محققان شروع به بررسی این موضوع کرده‌اند که آیا داروهای دیابت می‌توانند به طور بالقوه به پیشگیری یا درمان زوال عقل کمک کنند، زیرا دیابت نوع ۲ و زوال عقل دارای الگوهای فیزیولوژیکی متعددی هستند. با این حال، نتایج تا کنون متناقض بوده است.محققان میزان بروز زوال عقل را در افراد مسن مبتلا به دیابت نوع ۲ که سولفونیل اوره یا تیازولیدین دیون، دریافت می‌کردند را با افرادی که متفورمین به تنهایی دریافت می‌کردند مقایسه کردند.

آنها از داده های 559106 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 استفاده کردند که در سیستم بهداشت ملی امور جانبازان (VA) بین ژانویه 2000 تا دسامبر 2019 تشخیص داده شده بودند.فقط بیماران مسن (حداقل 60 سال) و اولین نسخه متفورمین، سولفونیل اوره (تولبوتامید، گلیمپرید، گلیپیزید، یا گلیبورید) یا TZD (روزیگلیتازون یا پیوگلیتازون) بین ژانویه 2001 و دسامبر 2017 در نظر گرفته شدند (559،1). مطالعه. سلامت آنها به طور متوسط نزدیک به 8 سال پیگیری شد.

پس از حداقل 1 سال درمان دارویی، استفاده از TZD به تنهایی با 22 درصد کمتر خطر زوال عقل به هر علتی در مقایسه با استفاده از متفورمین به تنهایی همراه بود.به طور خاص، با ۱۱ درصد کمتر خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و ۵۷ درصد کمتر خطر زوال عقل عروقی همراه بود. به گفته محققان، با توجه به اینکه بیماری های عروقی خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می دهند، TZD ها همچنین ممکن است به کاهش زوال عقل و بیماری آلزایمر تا حدودی از طریق اثرات مطلوبشان بر سیستم عروقی کمک کنند.

در حالی که خطر ابتلا به زوال عقل به هر علتی برای استفاده از متفورمین و TZD ترکیبی 11٪ کمتر بود، اما برای استفاده از یک داروی سولفونیل اوره به تنهایی 12٪ بیشتر بود، که محققان را بر آن داشت تا مکمل سولفونیل اوره را با متفورمین یا TZD پیشنهاد کنند. ممکن است تا حدی این اثرات را جبران کند.به گفته محققان، تجزیه و تحلیل عمیق بیشتر نشان داد که افراد جوان‌تر از 75 سال بیشتر از بیماران مسن‌تر از TZD سود می‌برند و اهمیت پیشگیری زودهنگام برای زوال عقل را برجسته می‌کند. و همچنین به نظر می رسید که این داروها در بیماران دارای اضافه وزن یا چاق محافظت بیشتری داشته باشند.


کد مطلب: 370632

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/370632/ارتباط-داروی-دیابت-کاهش-خطر-زوال-عقل

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir